Annons

Expert: Teslas historiska rekord blir inte långvarigt

Teslas vd Elon Musk, fångad på bild under ett spontant dansnummer.
Teslas vd Elon Musk, fångad på bild under ett spontant dansnummer. Foto: Ding Ting /AP

828 miljarder kronor landade Teslas rekordvärdering på tidigare i veckan. Men de gamla fordonsjättarna är långt ifrån uträknade i elbilsracet, enligt Martin Sköld, fordonsexpert och docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

Under strecket
Publicerad

Det har varit en händelserik vecka för den amerikanska elbilstillverkaren Teslas vd Elon Musk.

I tisdags började bolagets fabrik i Shanghai leverera Model 3 till den kinesiska marknaden, vilket föranledde vd:n att kliva upp på scenen och utföra ett numera viralt dansnummer.

Efter reklamen visas:
Här släpper Elon Musk loss

Och han hade all anledning att segerdansa, skulle det senare visa sig.

På onsdagen steg aktien 5 procent och bolaget nådde en rekordvärdering på 88 miljarder dollar, motsvarande 828 miljarder kronor. Det innebar också ett historiskt skifte. För första gången var Tesla värt mer än USA:s två största biltillverkare, Ford och General Motors, tillsammans.

Tesla slog dessutom Fords gamla rekord från 1999 som den högst värderade amerikanska biltillverkaren någonsin, enligt Business Insider.

Men att Tesla är på väg att permanent köra om de klassiska biltillverkarna är inte sannolikt, enligt Martin Sköld, fordonsexpert och docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

Han poängterar att andra parametrar väger in i värderingen än för de traditionella jättarna.

– Tesla värderas snarare som ett teknikbolag som till exempel Apple, där en massa framtida vinster som inte bevisats än har tecknats in, säger han.

Annons
Annons

– I grund och botten kan det betraktas främst som ett energiföretag som bland annat jobbar med smarta batterier och utvinning av solenergi.

Att kursen stigit 100 procent de senaste tre månaderna beror främst på det fjärde kvartalets överraskande goda leveranssiffror.

Men Martin Sköld tror att aktien går en tuffare framtid till mötes.

Om maktskiftet är här för att stanna är avhängigt på om bolaget klarar av att göra en lönsam volymökning, enligt honom.

Ytterligare en utmaning att tackla är faktumet att andra bilföretag som inte haft rena elbilar börjar komma ikapp.

– Det innebär att de har ett erbjudande marknaden vill ha plus att de rimligen klarar av att bibehålla en effektiv produktion och har en lång tradition av att göra det – vilket jag tycker talar till fördel för övriga bilföretag, säger Martin Sköld.

– I en stor koncern som exempelvis Volkswagengruppen finns dessutom fördelen av att låta ny teknik användas i modeller för flera varumärken.

Det finns även ett tredje orosmoln som tornar upp sig. Riktigt svettigt för Tesla kan det bli i racet om en marknadsledande position för självkörande bilar.

Här finns det enligt Martin Sköld andra aktörer som kan ha potential att gå om såväl Tesla som klassiska fordonsjättar.

– Autonoma och självkörande fordon blir det stora slaget framöver. Jag tror att vi kommer kunna se helt andra typer av bolag som löser det och som har ett helhetsgrepp om kunden, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons