Annons

Expert: ”Underligt att de inte stängde luftrummet”

Det är inte belagt var och hur flygplanet träffades.
Det är inte belagt var och hur flygplanet träffades. Foto: Ebrahim Noroozi/AP/TT

Många frågor är ännu obesvarade om hur och varför iransk militär fattade beslut om att skjuta ned passagerarplanet i Teheran.

– Det är underligt att man inte stängde av luftrummet för civil trafik om man var så pass rädd för en motattack, säger Pieter Wezeman, expert på Sipri.

Under strecket
Publicerad

Pieter Wezeman.

Foto: SIPRIBild 1 av 1

Irans president Hassan Rohani beskrev nedskjutningen av det ukrainska planet som en "stor tragedi och oförlåtligt misstag". Han pekade samtidigt på spänningarna mellan USA och Iran efter attacken på den iranske generalen Qassem Soleimani som en orsak till det som skett.

”För att kunna försvara oss var iranska styrkor i full beredskap”, sa han.

Rohani sa också att det nu är viktigt att diskutera eventuella svagheter i landets försvarssystem för att ”undvika att en liknande katastrof någonsin upprepas”.

– Nyckelordet är kommunikation. Om man som i Iran har olika militära enheter som armén och olika revolutionsgarden i skarpt läge parallellt kan sånt här hända, säger Pieter Wezeman, expert vid fredsforskningsinstitutet Sipri (Stockholm International Peace Research Institute).

Han utgår från att det var en radarobservation som utlyste beskjutningen:

– Den skedde förmodligen med någon slags automatik. Samtidigt gäller det att ha en föraning om hur respektive personal ska föra in information i systemet. Något sådant samband verkar ha saknats, säger Pieter Wezeman.

Annons
Annons

Pieter Wezeman.

Foto: SIPRIBild 1 av 1

Bara timmarna innan nedskjutningen utanför Teherans flygplats hade Iran attackerat två amerikanska militärbaser i Irak med hjälp av långdistansrobotar.

Flight 752 från Ukraine International Airlines hade transpondern påslagen och dess rutt kunde följas av flygledningen.

– Är man så pass rädd för en motattack är det underligt att man inte stänger av flygplatsen för civil trafik. Frågan är vem i Iran som får skulden för det när man fortfarande hävdar att de amerikanska aggressionerna var anledningen till avfyringen, säger Pieter Wezeman.

Pieter Wezeman.
Pieter Wezeman. Foto: SIPRI

Väl avlossad färdas en luftvärnsrobot med minst två gånger ljudets hastighet, cirka 2 500 kilometer i timmen. Uppskattningsvis fem gånger snabbare än en passagerarplan som just lyft från marken.

– Det går inte att försvara sig mot. Jag vet att israeliska flygbolag byggt in sensorer i sina plan för att kunna upptäcka och undvika angrepp. Men det handlar om mindre, handhållna robotar. Den robot (rysktillverkade Tor M1) som sköts upp här avfyras från ett stridsvagnsliknande fordon, berättar Pieter Wezeman.

Det är inte belagt var och hur flygplanet träffades. Robotar behöver heller inte träffa, utan kan explodera i luften med splitterverkan nära målet, och på så sätt åstadkomma stor skada, säger Pieter Wiezeman.

Han konstaterar också att planet var fulltankat vilket kan ha gjort förloppet ännu mer dramatiskt.

– Allt måste ha gått väldigt snabbt. Piloterna hann uppenbarligen inte med något nödrop, säger Pieter Wezeman.

Under lördagen uttalade sig befälhavaren för det iranska revolutionsgardets luftrumsdivision där han ”tar på sig fullt ansvar för nedskjutningen”.

I en videoinspelningen som publiceras av landets statliga tv säger han att passagerarplanet ska ha misstagits för en kryssningsrobot, enligt TT.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons