Annons

Expert brandvarnar: ”Elbussar lika farliga”

Förloppet vid en bussbrand är snabbt och livsfarligt oavsett vilket drivmedel bussen går på.

– Okunskapen är enorm, säger Tommy Carnebo, brandman och samordnare för kommunikationsolyckor vid Södertörns brandförsvar.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Bussbranden inträffade utanför Klaratunneln i söndags.

Foto: Tomas Bengtsson/TT Bild 1 av 2

Tommy Carnebo, samordnare vid Södertörns brandförsvar.

Foto: PrivatBild 2 av 2

Bussbranden inträffade utanför Klaratunneln i söndags.

Foto: Tomas Bengtsson/TT Bild 1 av 1
Bussbranden inträffade utanför Klaratunneln i söndags.
Bussbranden inträffade utanför Klaratunneln i söndags. Foto: Tomas Bengtsson/TT

Explosionen och branden utanför infarten till Klaratunneln, då en biogasbuss körde in i en höjdavgränsande balk, har ökat oron för större katastrofer.

Tommy Carnebo, brandman vid Södertörns brandförsvar föreläser om riskerna med fordon som går på el och gas, och menar att elbussar inte är mindre riskfyllda än de som går på gas.

– Det spelar ingen roll om bussen drivs av el, gas eller diesel. Bussarnas innandöme består till stor del av plast som brinner snabbt och skapar den livsfarliga röken, säger han.

Utmaningen med elfordon är att det vid brand frigörs vätefluorid som är livsfarlig att andas in och fluorvätessyra som kan vara dödlig vid hudexponering.

– Jag är tveksam om man skulle skicka in rökdykare i en sådan miljö. Larmställen (ytterkläder som räddningstjänsten använder vid akuta insatser reds anm) räcker inte till, säger Tommy Carnebo.

Annons
Annons

Tommy Carnebo, samordnare vid Södertörns brandförsvar.

Foto: PrivatBild 1 av 1
Tommy Carnebo, samordnare vid Södertörns brandförsvar.
Tommy Carnebo, samordnare vid Södertörns brandförsvar. Foto: Privat

Bo Ericsson är vd för branschorganisationen SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening). Han erinrar sig om en olycka sommaren 2016 när en gasbuss brann i Gnistängstunneln i Göteborg. Två brandmän slungades iväg av tryckvågen och ytterligare en brandman skadades när han försökte undkomma att träffas av en gastank.

– Det borde vara 300 meters säkerhetsavstånd från en gasdriven buss eftersom gastankar kan flyga långt om inte säkerhetsventilen hinner lösa ut. Hinner säkerhetsventilen lösa ut blir eldsflammorna ändå cirka 15–20 meter långa, säger Bo Ericsson.

I ett snabbt händelseförlopp vid en olycka är det viktigt att kunna upplysa för polis, brandkår, ambulanspersonal och bärgare om ett gas- eller elfordon är inblandat.

– Det skulle underlätta om el- och gasfordon hade annan färg på nummerplåten. Ungefär som diplomatbilar som man vet har blå färg. Vi förordar grönt, som man ju förknippar med miljön. I grunden handlar det om kunskap hos människor, säger Bo Ericsson.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kallade i måndags SKL, Transportstyrelsen, Trafikverket, MSB och Sveriges Bussföretag till ett säkerhetsmöte med anledning av bussexplosionen i Stockholm. Eneroth sade att säkerhetsaspekten i just tunnlar ska prioriteras.

Samtidigt har bygglovet för bussterminalen som ska sprängas in i Katarinaberget i Slussen klubbats igenom i Stockholms stads stadsbyggnadsnämnd – utan särskilda säkerhetskrav för vägtunnel. Detta trots att bussarnas ”loop” in och ut ur berget från Stadsgårdsleden blir cirka 600 meter.

Vänsterpartiet lämnade under tisdagens Regionfullmäktige in en reservation mot Stockholms stads definition av bussterminalen som tillhörande kvartersmark istället för vägtunnel.

– Vi vill att Transportstyrelsen äntligen granskar frågan, säger ledamoten Stellan Hamrin (V).

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons