Annons

Experten: ”Vissa biljättar kanske inte överlever”

BMW, Daimler Ford – alla traditionella bilaktier har gått ner kraftigt i år, samtidigt som försäljningen ökat. Men ett bolag sticker ut: elbilstillverkaren Tesla vars börskurs gått upp. Alla kommer kanske inte att överleva, enligt en analytiker.

Publicerad
Testa sticker upp på ett positivt sätt.
Testa sticker upp på ett positivt sätt. Foto: David Zalubowski / AP

Närmast en slakt. Så kan kursutvecklingen sedan årsskiftet för världens största bilbolag beskrivas. Knappast någon bransch står inför så många kortsiktiga hot och långsiktiga strukturella utmaningar.

Det viktiga aktieindexet Stoxx Europe 600 Automobiles and Parts, där de flesta stora fordonsbolagen ingår, har gått ner hela 18,4 procent sedan årsskiftet.

Daimler och Ford sämst i klassen med nedgångar på 25 procent, BMW:s aktie har sjunkit med 12,8 procent, Toyota 10 procent och Volkswagen 5 procent.

Annons

Bolagens vinster har gått ner. Det visar pärlbandet av kvartalsrapporter för det tredje kvartalet. På onsdagen rapporterade den tyska biljätten BMW AG som det sista stora bilbolaget och dess rörelsevinst minskade 27 procent till 18 miljarder kronor. Den viktiga rörelsevinstmarginalen gick därmed ner från 10,1 till 7 procent.

Grafik: Thomas Molén
Grafik: Thomas Molén

Anledningen som angavs var högre forsknings- och utvecklingskostnader för elektrifiering, men även motvind i valutakurser, tullkrig mellan USA och Kina och priskrig i en nedåtgående Europamarknad.

Även Daimlers resultat för tredje kvartalet sjönk nära 28 procent, när deras rapport presenterades den 25 oktober.

Volvo Cars, som inte är noterat, halverade sin rörelsevinst samma period. Den enda stora tillverkaren som inte backar stort resultatmässigt är världens största biltillverkare Volkswagen. Där ökade rörelseresultat något det tredje kvartalet, men rörelsemarginalen på 4,9 procent ligger långt under koncernens långsiktiga mål.

Vinstvarningarna har också duggat tätt.

Men det som framförallt visar på att något är sjukt i branschen är att bilförsäljningen ökat för i princip alla tillverkare under året: Volvo med hela 14,3 procent, VW med nära 3 procent och både Daimler och BMW ökade drygt 1 procent.

Samtidigt har aktiekurserna alltså närmast slaktats. Och vinsterna gått ner.

– Det har varit en kedjereaktion för bilaktierna i år, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken och fortsätter:

– I början av året sjönk kurserna på grund av ökade kostnader inför framtiden. Det gällde elektrifiering, hybridteknik och teknik för förarlösa bilar.

– Därefter kom mer kortsiktiga effekter. Kina införde bland annat 40 procents tull mot USA. Det drabbade BMW och Daimler hårt.

Men samtidigt hände ytterligare två parallella saker, berättar Hampus Engellau.

– Det nya hårdare mätsystemet för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp i Europa, som heter WLTP, skapade en flaskhals när det skulle införas den 1 september. Framförallt Daimler och VW hade varken kapacitet eller framförhållning att klara att typa alla bilar i tid.

I september sjönk också försäljningen generellt i Europa eftersom många bilbolag registrerat in bilar innan nya hårdare mätsystemet skulle gälla.

– Lägg till ökade fordonsskatter i Sverige och Frankrike, samt sämre försäljning i Kina efter att ett inhemskt system för att finansiera bilköp havererade. Dessutom har Nordamerikamarknaden toppat och nästa år väntas försäljningen mattas något, säger Engellau.

Men en aktie går mot strömmen: tech- och elbilsbolaget Tesla vars börskurs gått upp med 6,4 procent sedan årsskiftet.

Hur kan det gå till?

– Tesla har haft problem med sin tillverkning av den viktiga massmarknadsbilen Model 3 men börjar nu få upp produktionen, de gjorde vinst det tredje kvartalet och det är den effekten vi ser, säger Hampus Engellau.

Vad händer framåt?

– Bilindustrin måste ställa om och på sikt bli tjänsteleverantör, med bland annat bilprenumerationer och taxitjänster. Det finns utmaningar på elbilssidan där upp mot 40 procent av en bils eftermarknadsvärde försvinner när bilarnas rörliga komponenter minskar. Det är dessutom ännu dyrt med batterier och svårt att få ekonomi i att tillverka elbilar.

– Vissa kanske inte kommer att överleva. Men de tillverkare som ser trenderna, är öppna för nya tjänsterna och bevakar datan som bilarna alstrar kommer att tjäna mer pengar än förut.

Annons
Annons

Testa sticker upp på ett positivt sätt.

Foto: David Zalubowski / AP Bild 1 av 2

Grafik: Thomas Molén

Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons