Annons

Expertens dom: Teslas rekord blir inte långvarigt

Teslas vd Elon Musk, fångad på bild under ett spontant dansnummer.
Teslas vd Elon Musk, fångad på bild under ett spontant dansnummer. Foto: Ding Ting /AP

828 miljarder kronor landade Teslas rekordvärdering på tidigare i veckan. Men de gamla fordonsjättarna är långt ifrån uträknade i elbilsracet, enligt Martin Sköld, fordonsexpert och docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

Under strecket
Publicerad

1 / 10

Det har varit en händelserik vecka för den amerikanska elbilstillverkaren Teslas vd Elon Musk.

I tisdags började bolagets fabrik i Shanghai leverera Model 3 till den kinesiska marknaden, vilket föranledde vd:n att kliva upp på scenen och utföra ett numera viralt dansnummer.

Efter reklamen visas:
Här släpper Elon Musk loss

Och han hade all anledning att segerdansa, skulle det senare visa sig.

På onsdagen steg aktien 5 procent och bolaget nådde en rekordvärdering på 88 miljarder dollar, motsvarande 828 miljarder kronor. Det innebar också ett historiskt skifte. För första gången var Tesla värt mer än USA:s två största biltillverkare, Ford och General Motors, tillsammans.

Tesla slog dessutom Fords gamla rekord från 1999 som den högst värderade amerikanska biltillverkaren någonsin, enligt Business Insider.

Men att Tesla är på väg att permanent köra om de klassiska biltillverkarna är inte sannolikt, enligt Martin Sköld, fordonsexpert och docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

Han poängterar att andra parametrar väger in i värderingen än för de traditionella jättarna.

– Tesla värderas snarare som ett teknikbolag som till exempel Apple, där en massa framtida vinster som inte bevisats än har tecknats in, säger han.

– I grund och botten kan det betraktas främst som ett energiföretag som bland annat jobbar med smarta batterier och utvinning av solenergi.

Att kursen stigit 100 procent de senaste tre månaderna beror främst på det fjärde kvartalets överraskande goda leveranssiffror.

Men Martin Sköld tror att aktien går en tuffare framtid till mötes.

Om maktskiftet är här för att stanna är avhängigt på om bolaget klarar av att göra en lönsam volymökning, enligt honom.

Ytterligare en utmaning att tackla är faktumet att andra bilföretag som inte haft rena elbilar börjar komma ikapp.

– Det innebär att de har ett erbjudande marknaden vill ha plus att de rimligen klarar av att bibehålla en effektiv produktion och har en lång tradition av att göra det – vilket jag tycker talar till fördel för övriga bilföretag, säger Martin Sköld.

– I en stor koncern som exempelvis Volkswagengruppen finns dessutom fördelen av att låta ny teknik användas i modeller för flera varumärken.

Det finns även ett tredje orosmoln som tornar upp sig. Riktigt svettigt för Tesla kan det bli i racet om en marknadsledande position för självkörande bilar.

Här finns det enligt Martin Sköld andra aktörer som kan ha potential att gå om såväl Tesla som klassiska fordonsjättar.

– Autonoma och självkörande fordon blir det stora slaget framöver. Jag tror att vi kommer kunna se helt andra typer av bolag som löser det och som har ett helhetsgrepp om kunden, säger han.

Annons
Annons

Mach-E är en del i en stor elbilssatsning från Ford.

Foto: FordBild 1 av 1

2 / 10

Här är bilarna som utmanar Tesla:

Mach-E är en del i en stor elbilssatsning från Ford.
Mach-E är en del i en stor elbilssatsning från Ford. Foto: Ford

Amerikanska Ford har haft betydande problem med att ställa om bolaget och har också tvingats till flera vinstvarningar när försäljningen pressats. Men nu kommer bolaget med en bil som ledningen hoppas ska visa vägen framåt.

Nya Ford Mustang Mach-E är en helelktrisk suv som, enligt Fords ledning, också ska bli det stora steget in på en mer elektrifierad era för bolaget. För det klivet tar bolaget hjälp av det inarbetade varumärket Mustang.

Siktet är klart inställt på att utmana Tesla. Det märktes inte minst på att den nya bilen visades upp i en flygplanshangar som Tesla tidigare använt och som ligger i närheten av där Teslachefen Elon Musks rymdbolag Space X har sitt kontor.

Mustang Mach-E ska med största batteriet klara att köra upp mot 600 kilometer på en laddning, eller 370 kilometer i en mer normal konfiguration. Den ska också kunna accelerera från noll till hundra på under fem sekunder.

Totalt räknar Ford med att lägga 115 miljarder kronor på att till slutet av 2022 ta fram elbilar och då inkluderas hybridbilar som även har förbränningsmotor. På den europeiska marknaden ska 14 eldrivna Fordmodeller lanseras fram till slutet av 2020.

Annons
Annons

Volvo XC40 Recharge visades nyligen upp för första gången.

Foto: Volvo CarsBild 1 av 3

Googles Android tar över navigation och nöjessystem i Volvos första elbil.

Foto: Volvo CarsBild 2 av 3

Polestar 2.

Foto: PolestarBild 3 av 3

3 / 10

Volvo ska ha en ny elbil varje år

Volvo XC40 Recharge visades nyligen upp för första gången.
Volvo XC40 Recharge visades nyligen upp för första gången. Foto: Volvo Cars

Volvos första helelektriska bil blir XC40 Recharge. Den ska framöver följas av en ny elbil från Volvo varje år.

Målet är att hälften av de bilar som Volvo säljer 2025 ska vara helelektriska. Den andra halvan ska vara hybrider, bilar som också har en förbränningsmotor.

Bilen bygger på Volvos vanliga lilla suv XC40. I den rena elbilsformen kommer den att kunna köra 400 kilometer på en laddning.

Googles Android tar över navigation och nöjessystem i Volvos första elbil.
Googles Android tar över navigation och nöjessystem i Volvos första elbil. Foto: Volvo Cars

Volvo har också slutit ett avtal med Google om att XC40 Recharge ska använda operativsystemet Android Automotive, en variant av det Android-system som används i de flesta smarta mobiler. Systemet ska styra underhållningssystemet, sköta automatiska uppdateringar av programvaran och en del andra funktioner i bilen.

Polestar 2 kommer till sommaren

Polestar 2.
Polestar 2. Foto: Polestar

Priset för den mest exklusiva versionen av XC40 Recharge drar iväg upp emot 700 000 kronor, ungefär där Polestar 2 ligger. Fast nu ska de två knappast ses som konkurrenter.

Polestars vd Thomas Ingenlath har tvärtom gjort klart att bolaget framför allt siktar på att konkurrera med Tesla och deras nya Model 3.

Polestar ägs till hälften vardera av Volvo och kinesiska Geely. Bolaget siktar in sig på elbilar i premiumklassen och har än så länge bara visat upp två modeller, Polestar 1 och 2.

Polestar 2 ska vara klar för leverans till de första kunderna fram mot sommaren 2020.

Annons
Annons

Volkswagen siktar på att göra elbilen ID3 till en massmarknadsprodukt.

Foto: Volkswagen AGBild 1 av 1

4 / 10

Volkswagen lanserar ny ”Bubbla”

Volkswagen siktar på att göra elbilen ID3 till en massmarknadsprodukt.
Volkswagen siktar på att göra elbilen ID3 till en massmarknadsprodukt. Foto: Volkswagen AG

Volkswagen är i fokus just nu när bolaget drar igång sin första fabrik för masstillverkning av elbilar. Först ut blir nya ID3 som av Volkswagen beskrivs som en lika viktig produkt som när de lanserade den klassiska Bubblan eller Golfen.

ID3 blir den första bilen som bygger på Volkswagens nya elbilsplattform MEB. Det kommer snart flera bilar i olika storlek som också byggs på samma grund.

En ID3 med det största batteriet ska kunna köra 550 kilometer när den är fulladdad. Grundversionen klarar en sträcka på 330 kilometer och beräknas i Sverige kosta under 350 000 kronor.

De första ID3-bilarna levereras i mitten av 2020.

Annons
Annons

BMWiX3 under vintertester i mars 2019.

Foto: BMWBild 1 av 1

5 / 10

BMW lanserar ny ”Mini”

BMWiX3 under vintertester i mars 2019.
BMWiX3 under vintertester i mars 2019. Foto: BMW

Redan 2013 lanserade BMW sin första helelektriska bil, den lilla BMWi3 som fortfarande säljs. Nu kommer också den första eldrivna Mini som klarar en körsträcka på omkring 250 kilometer på en laddning och har en topphastighet på 150 kilometer i timmen.

Den följs sedan av suven BMWiX3 som börjar tillverkas under 2020. Den har än så länge bara visats upp som en konceptbil som får en räckvidd på över 400 kilometer.

BMW siktar på att till 2023 ha 25 bilar som drivs av el. Minst hälften ska gå på ren batteridrift medan de övriga blir hybrider som använder förbränningsmotor vid behov.

Mest intressant är kanske att BMW till 2022 också siktar på att göra en liten serie med elbilar som drivs med bränslecell och vätgas.

Annons
Annons

Kommande Audi e-tron sportback som bland annat visats upp i Geneve.

Foto: Daniel Wollstein / AUDI AGBild 1 av 1

6 / 10

Audi ska sälja en miljon elbilar 2025

Kommande Audi e-tron sportback som bland annat visats upp i Geneve.
Kommande Audi e-tron sportback som bland annat visats upp i Geneve. Foto: Daniel Wollstein / AUDI AG

Audi e-tron är än så länge den enda batteridrivna bilen från Audi. Men i november, under bilsalongen i Los Angeles, blir det premiär för e-tron sportback.

Leveranserna i Sverige av nya e-tron sportback börjar under första kvartalet 2020. Eftersom bilen inte lanserats officiellt än saknas mycket information men en bild från bilmässan i Geneve visar ändå en del.

Efter de här två första eldrivna Audibilarna för den svenska marknaden kommer strax efter också en sportbil och en mindre suv.

Nu har Audi mer omfattande planer än så. När Audis marknadschef Hildegard Wortmann intervjuades av SvD tidigare under hösten slog hon fast att till 2025 ska bolaget har 20 helt eldrivna bilar och ytterligare tio pluginhybrider. Samma år räknar hon med att sälja en miljon elbilar.

Annons
Annons

Byton M-byte under förproduktion.

Foto: BytonBild 1 av 1

7 / 10

Kinesiska Byton satsar på Europa

Byton M-byte under förproduktion.
Byton M-byte under förproduktion. Foto: Byton

Kina är världens största bilmarknad – och världens största marknad för elbilar. Det har gett de kinesiska bolagen ett bra läge och nu förbereder sig elbilsbolaget Byton för den europeiska lanseringen av M-byte.

Bolaget hävdar att de i Europa prioriterar marknaderna i Skandinavien och i synnerhet då Norge som använder mycket elbilar. Byton uppger också att de redan har avtal med återförsäljare i Sverige och i slutet av 2020 är de redo att ta emot de första beställningarna.

I mitten av 2021 blir det dags för leveranser i Europa, ett år efter de första leveranserna till de kinesiska kunderna.

Byton M-byte beskrivs som en premiumsuv som i basutförandet har en räckvidd på 360 kilometer. Priset ser ut att hamna kring 560 000 kronor när man lägger på svensk moms.

Annons
Annons

Mazdas första serietillverkade elbil, MX-30.

Foto: MazdaBild 1 av 1

8 / 10

Mazdas elbil ses som ett komplement

Mazdas första serietillverkade elbil, MX-30.
Mazdas första serietillverkade elbil, MX-30. Foto: Mazda

MX-30 blir Mazdas första serietillverkade elbil. Den kommer att kosta från 350 000 kronor och har en räckvidd på 200 kilometer, klart lägre än många andra rena elbilar.

Mazda motiverar den korta körsträckan med att bilen är tänkt som ett komplement, en andrabil som klarar av alla kortare vardagskörningar.

Bilen har fem säten och bakdörrar som hängs upp i bakkant. MX-30 börjar levereras i september 2020.

Annons
Annons

Opel Corsa-e under laddning.

Foto: OpelBild 1 av 1

9 / 10

Alla Opelbilar ska vara eldrivna 2024

Opel Corsa-e under laddning.
Opel Corsa-e under laddning. Foto: Opel

Opel har redan visat upp nya elbilen Corsa-e som får en räckvidd på 330 kilometer och kostar omkring 360 000 kronor. Från det kan man dra den bonus på 60 000 som staten ger till den som köper en ny ren elbil.

Den nya bilen kommer till Sverige i början av 2020 och blir den sjätte generationen av modellen Corsa som lanserades 1982.

Nu drar Opel också igång en bredare satsning på elbilar. Målet är att 2024 ska alla nya Opelbilar vara eldrivna i någon form.

Under 2021 ska bolaget, som är en del av PSA, ha åtta elbilar för den bredare marknaden. Nästa år kommer exempelvis en elversion av Mokka X.

Annons
Annons

I mars presenterades Teslas mindre suv, Model Y som bygger på Model 3.

Foto: TeslaBild 1 av 1

10 / 10

Teslas mindre suv kommer 2020

I mars presenterades Teslas mindre suv, Model Y som bygger på  Model 3.
I mars presenterades Teslas mindre suv, Model Y som bygger på Model 3. Foto: Tesla

Även om i stort sett alla tillverkare nu satsar på att få ut elbilar på bred front så är amerikanska Tesla tveklöst det bolag som mest förknippas med rena batteribilar.

Nu handlar mycket om Tesla Model 3 som hittills är den överlägset mest sålda elbilen i Sverige i år. När oktober var slut hade dryg drygt 3 500 Model 3 nyregistrerats.

Men det kommer mera för Tesla har nya Model Y på gång, en mindre suv som får en räckvidd på 480-540 kilometer.

Den kan accelerera från noll till hundra på 3,7 sekunder och har plats för sju personer. Priset hamnar på omkring 650 000 kronor.

Tesla siktar på att börja leveranserna av Model Y under sommaren 2020.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons