Annons

Expertens råd till föräldrar: ”Utnyttja barnens hunger”

Hur får jag barnen att äta? Hot och mutor är ingen bra taktik, men det är viktigt att inte ständigt kapitulera för barnens önskemål. Fortsätt istället att exponera dem för näringsrik och bra mat. Näringsfysiolog Linda Bakkman ger sju matråd till föräldrar.

Under strecket
Publicerad

Servera broccoli med smält smör på, eller ketchup att doppa grönsakerna i, tipsar Linda Bakkman, SOK:s och SvD:s näringsexpert.

Foto: Shutterstock/IBL och Tomas Oneborg Bild 1 av 7

Ett trick: bland det främmande med sådant du vet barnet tycker om.

Foto: Oksana Kuzmina/IBL Bild 2 av 7

Ge gärna barnen fiskpinnar – men inte hela tiden.

Foto: Anders Good/IBL Bild 3 av 7
Foto: IBL Bild 4 av 7

Beröm fungerar bättre än hot.

Foto: Dmytro Zinkevych/IBL Bild 5 av 7

Involvera gärna barnen i planering och tillredning av mat. Som i det här fallet pesto.

Foto: Imago/IBL Bild 6 av 7

Var försiktig med hur du pratar om mat och vikt med barn, råder näringsfysiolog Linda Bakkman.

Foto: Tomas Oneborg Bild 7 av 7

Servera broccoli med smält smör på, eller ketchup att doppa grönsakerna i, tipsar Linda Bakkman, SOK:s och SvD:s näringsexpert.

Foto: Shutterstock/IBL och Tomas Oneborg Bild 1 av 2

Ett trick: bland det främmande med sådant du vet barnet tycker om.

Foto: Oksana Kuzmina/IBL Bild 2 av 2
Servera broccoli med smält smör på, eller ketchup att doppa grönsakerna i, tipsar Linda Bakkman, SOK:s och SvD:s näringsexpert.
Servera broccoli med smält smör på, eller ketchup att doppa grönsakerna i, tipsar Linda Bakkman, SOK:s och SvD:s näringsexpert. Foto: Shutterstock/IBL och Tomas Oneborg

Utnyttja suget efter fett och sött

Fett är en smakbärare och ger oss mycket energi.

Om ditt barn uteslutande vill äta mat som pannkakor eller pasta är det varken ovanligt eller konstigt, menar Linda Bakkman.

– Man kan känna en förtröstan i att det delvis finns en fysiologisk förklaring till varför barn – precis som vi vuxna – har en förkärlek till det feta och söta. Fett är en smakbärare och ger oss mycket energi. Evolutionärt har det varit viktigt att kunna bunkra på oss energireserver.

Ett tips är att utnyttja den energitäta maten för att locka i barnen grönsaker och exponera dem för nya smaker.

– Exempelvis kan man servera broccoli med smält smör på, eller ketchup att doppa grönsakerna i.

Ett trick: bland det främmande med sådant du vet barnet tycker om.
Ett trick: bland det främmande med sådant du vet barnet tycker om. Foto: Oksana Kuzmina/IBL
Annons
Annons

Ge gärna barnen fiskpinnar – men inte hela tiden.

Foto: Anders Good/IBL Bild 1 av 1

Jobba med tillvänjning

Neofobi innebär att man är skeptisk till sådant som är nytt och främmande.

Precis som vi är förprogrammerade att dras till det feta och söta, känner vi spontant motstånd när vi stöter på bitter smak då den genom historien signalerat att någonting kan vara giftigt. Barn kan också ofta ha något som kallas för neofobi.

– Det innebär att man är skeptisk till sådant som är nytt och främmande, vilket kan göra det svårt att smaka på sådant man inte känner till.

Speciellt för yngre barn är det viktigt att känna igen maten. Smakar man på någonting vid upprepade tillfällen vänjer man sig vid det och kan också lära sig att tycka om det.

– Serverar du sådant som är främmande tillsammans med något som de gillar så blir det också lättare för dem att ta till sig den nya smaken, säger Linda Bakkman.

Ge gärna barnen fiskpinnar – men inte hela tiden.
Ge gärna barnen fiskpinnar – men inte hela tiden. Foto: Anders Good/IBL

Släpp din egen oro

Man får ta några sådana måltider, det klarar barnen. De kommer inte svälta ihjäl.

Barn behöver mycket näring och energi för att växa och må bra. Samtidigt är det faktiskt inte hela världen om de ibland för i sig för lite mat, menar Linda Bakkman. Som förälder gäller det då att hantera sina egna negativa känslor.

– Man får ta några sådana måltider, det klarar barnen. De kommer inte svälta ihjäl. Utnyttja hungern som en krydda! Om man hela tiden kapitulerar och ger barnen pasta och fiskpinnar, minskar sannolikheten för att de ska lära sig att uppskatta näringsrik mat.

Annons
Annons
Foto: IBL Bild 1 av 2

Beröm fungerar bättre än hot.

Foto: Dmytro Zinkevych/IBL Bild 2 av 2
Foto: IBL

Börja smått

Det kanske till och med blir så att de ber om mer.

Att lägga upp stora portioner som barnet måste äta upp är oftast inte någon bra idé och kan rent av ge motsatt effekt, menar Linda Bakkman. Ser man något okänt i stora mängder är det lätt att slå ifrån sig direkt. En bra metod är istället att låta barnen testa lite grann, i små mängder.

– Lägg upp en matsked. Det känns överkomligt, och barnet får en känsla av att det lever upp till förväntningarna – det kanske till och med blir så att de ber om mer.

Beröm fungerar bättre än hot.
Beröm fungerar bättre än hot. Foto: Dmytro Zinkevych/IBL

Skippa hot och mutor

Beröm dem för att de vågade smaka, och de framsteg de gör.

Metoder som att säga ”det blir ingen film ikväll om du inte äter upp” är inte att rekommendera, menar Linda Bakkman.

– Då kommer maten att bli en negativ association för barnet, maten kommer kopplas ihop med dåliga känslor och det för ingenting gott med sig.

Istället tror Linda Bakkman på att fortsätta exponera barn för mat man vill att de ska äta, och förstärka den positiva känslan när de väl smakar.

Annons
Annons

Involvera gärna barnen i planering och tillredning av mat. Som i det här fallet pesto.

Foto: Imago/IBL Bild 1 av 2

Var försiktig med hur du pratar om mat och vikt med barn, råder näringsfysiolog Linda Bakkman.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 2

– Beröm dem för att de vågade smaka, och de framsteg de gör. Då kommer de känna sig stärkta och uppmuntrade att testa nytt.

Involvera gärna barnen i planering och tillredning av mat. Som i det här fallet pesto.
Involvera gärna barnen i planering och tillredning av mat. Som i det här fallet pesto. Foto: Imago/IBL

Fråga om barnens åsikt

Att ge gehör för deras idéer kan ha en stor positiv effekt.

Ett råd är att låta barnen vara delaktiga i maten och planera vardagen tillsammans.

– Till exempel kan du säga ”på onsdag ska vi äta något med fisk, vilken tycker du är den godaste fiskrätten?”. Då känner de att de får vara med, och att det de säger räknas. Att ge gehör för deras idéer kan ha en stor positiv effekt, säger Linda Bakkman.

Ett bra sätt att få dem engagerade är att ta ett steg tillbaka och låta dem göra saker själva. Att fixa sitt eget mellanmål kan vara en bra start.

– Då kan de få välja något inom frukt och grönt, något inom fil och yoghurt och så något med bröd och gryn. Då känner de sig kreativa, de får hitta på själva inom givna ramar.

Var försiktig med hur du pratar om mat och vikt med barn, råder näringsfysiolog Linda Bakkman.
Var försiktig med hur du pratar om mat och vikt med barn, råder näringsfysiolog Linda Bakkman. Foto: Tomas Oneborg

Tänk på vad du förmedlar

Visa i stället att kosten ska skänka oss kraft, glädje, njutning och styrka.

Vad du som förälder förmedlar i din relation till mat, kan ha stor påverkan på ditt barns relation till mat. Viktmedvetna och bantande föräldrar kan skapa en osund kroppskontroll redan i väldigt unga år.

– Att säga saker som ”nu kommer jag gå upp i vikt”, ska man akta sig för. Det skapar lätt en osund relation till mat som farligt och skuldbelagt. Visa i stället att kosten ska skänka oss kraft, glädje, njutning och styrka, säger Linda Bakkman.

– Gärna tillsammans med rörelse och en aktiv livsstil såklart.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons