Annons

Experter: Snabbtågssatsning på fel spår

Den höghastighetstågsatsning som diskuteras är inne på fel spår, menar experter som Sveriges Radio Ekot har talat med.

Under strecket
TT
Publicerad

Regeringen diskuterar en ny höghastighetsjärnväg med C, L och V. Arkivbild.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Regeringen diskuterar en ny höghastighetsjärnväg med C, L och V. Arkivbild.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Regeringen diskuterar en ny höghastighetsjärnväg med C, L och V. Arkivbild.
Regeringen diskuterar en ny höghastighetsjärnväg med C, L och V. Arkivbild. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Den lösning som diskuteras av regeringen, Centerpartiet, Liberalerna och Vänsterpartiet går ut på att tåg ska kunna köra i 250 kilometer i timmen på vissa sträckor, och i 320 kilometer i timmen på andra. Hela projektet beräknas gå på omkring 230 miljarder kronor.

Pär Helgesson, ansvarig för SJ:s arbete med de nya stambanorna, menar att de skulle bli billigare om man byggde för den högre hastigheten överallt. Men det är inte något som Trafikverket har utrett.

– De här tågen klarar backar mycket bättre, för de väger mindre och har starkare motorer. Man behöver inte förändra landskapet och jämna ut berg och dalar på samma sätt. De klarar sig dessutom med smalare tunnlar, de är inte lika tryckkänsliga. De har som flyget nästan en tryckkabin för att man inte ska få ont i öronen. Smalare tunnlar, brantare backar, och lättare tåg. Det betyder att det blir en billigare anläggning att bygga, säger Helgesson till radion.

Helgesson får medhåll av järnvägskonsulten Per Corshammar:

– Om man enbart bygger för höghastighetståg kommer kostnaden att sjunka i storleksordningen tio–tolv procent. Det beror på att man kan specialisera sig, och optimera konstruktionerna så att man gör det så kostnadseffektivt som möjligt, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons