Annons

Experter: Tesla inget hot mot lastbilsbranschen

Teslas vd Elon Musk slog på stora trumman under lanseringen av företagets nya satsning: Ellastbilen ”Semi”. Men experter ifrågasätter om Teslas entré i lastbilsindustrin faktiskt kommer att utgöra något större hot mot branschens stora producenter.

Publicerad
Detta foto, som är framtaget av Tesla, visar hur företagets nya ellastbil skulle se ut.
Detta foto, som är framtaget av Tesla, visar hur företagets nya ellastbil skulle se ut. Foto: AP

På torsdagen lanserade Tesla sin sprillans nya ellastbil ”Semi” och stegade därmed in i en för företaget ny bransch. Det var med stora ord som Elon Musk twittrade om den strömlinjeformade besten som både skulle kunna ”förvandlas till en robot, slåss med rymdvarelser och göra en episk latte”.

Den ska lanseras om två år, 2019.

Bland de mindre fantasifulla förmågorna som lastbilen uppgavs ha fanns en räckvidd på 80 mil, motorkraft som klarar fem procents stigning i 105 km/h och som gör 0–100 km/h på 20 sekunder med 36 ton last.

Annons

På pappret kan Teslas nya satsning tyckas spektakulär, men experter som SvD har pratat ifrågasätter om resultatet kommer att leva upp till de stora orden.

Tesla är ett visionärt företag och Elon Musk använder gärna stora ord.

– Avståndet mellan att rulla upp en prototyp på en scen och faktiskt få den att fungera ute på vägarna i volymer är gigantiskt, säger Martin Sköld, bilindustriforskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Han pekar på att Tesla tidigare har haft problem med produktionen av sina bilar och nu ska företaget dessutom bredda sin repertoar. Vid sidan av ”Semi” lanserades nämligen även en ny pickup och en ny sportbilsmodell.

– Tesla är ett visionärt företag och Elon Musk använder gärna stora ord. Nu är det väldigt stora frågor som är uppe på bordet samtidigt, då kanske det först är rimligt att leverera på gamla löften, säger Martin Sköld.

Martin Sköld, bilindustriforskare på Handelshögskolan i Stockholm. Foto: Stockholm School of Economics

Han tror inte heller att Teslas nya lastbil utgör ett direkt hot emot storproducenterna i branschen, som Scania och Volvo.

– Nej, eftersom det inte bara handlar om själva produkten. Scania och Volvo har betydligt större kunskap om marknaden, de vet precis hur det globala transportsystemet fungerar och har detaljkunskap om aktörernas behov. Den kunskapen skaffar man sig inte särskilt snabbt, säger Martin Sköld.

Inte heller Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, tycker att det finns anledning till oro för konkurrenterna.

– Tesla sparkar nu igång omställningen till el även för kommersiella fordon och är samtidigt en aktör som kommer in i branschen direkt från el och ändrar spelreglerna lite grann. Men samtidigt skulle jag bli förvånad om andra lastbilstillverkare inte skulle kunna konkurrera med lika bra lastbilar.

Att producera en vanlig bil och att producera en lastbil som ska rulla dygnet runt över stora avstånd, det är helt olika saker.

Och många tekniska frågor bakom Teslas nya lastbil kvarstår, säger Hampus Engellau.

– Att producera en vanlig bil och att producera en lastbil som ska rulla dygnet runt över stora avstånd, det är helt olika saker. Dessutom är lastbilsindustrin långt mer konservativ än bilindustrin när det kommer till teknikförändringar, så det är en stor tröskel till att bara övertala åkeribranschen.

På Scania och Volvo är man försiktigare än analytikerna.

– Vi kommer att analysera om det gäller någon ny teknik, men eftersom det är ett tag till lansering så vi kommer att avvakta och se vad som händer, säger Joakim Kenndal, presstalesperson på Volvo Group.

Karin Hallstan, tillförordnad presschef på Scania Group, avböjer att kommentera lanseringen av Teslas nya lastbil men uppger att företaget ser positivt på all utveckling som tar branschen närmare elektrifiering och fossilfria drivmedel.

Annons
Annons
Annons
Annons

Detta foto, som är framtaget av Tesla, visar hur företagets nya ellastbil skulle se ut.

Foto: AP Bild 1 av 2

Martin Sköld, bilindustriforskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Foto: Stockholm School of Economics Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons