Annons

Extremdyrt med schweizisk punktlighet i Sverige

I Schweiz går tågen i tid. I Sverige är det annorlunda och trots löften om förbättringar dras de svenska tågen med ständiga förseningar. Men den schweiziska modellen är också mycket dyrare.

Under strecket
Publicerad
Foto: Bertil Ericson/TTBild 1 av 1
Foto: Bertil Ericson/TTBild 1 av 1
Foto: Bertil Ericson/TT

I princip har det inte skett någonting med tågens punktlighet i Sverige de senaste sex åren. Även om både Trafikverket och tågbolagen säger att de gjort stora satsningar är det fortfarande bara 90 procent av tågen som kommer i tid, det vill säga att de är högst fem minuter försenade.

Dessutom tyder statistiken på att det blivit ännu sämre under 2018.

– Punktligheten har inte varit bra i år. Vi har gjort en massa åtgärder men samtidigt har trafiken ökat och underhållet är eftersatt sedan tidigare, konstaterar Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket.

Effekten blir att järnvägsbranschen får än svårare att klara sitt högtidliga mål att 95 procent av alla tåg ska komma i tid under 2020.

– Det blir jättetufft att klara målet. Men det är viktigt att ha ambitionsnivån i alla fall, säger Lena Erixon.

En vanlig fråga är hur Schweiz kan få tågen att gå i tid men inte Sverige. Johan Söör, tidigare vd för SJ:s konkurrent MTR Express, har tittat närmare på den frågan.

Han har en förklaring till att nästan alla tåg i Schweiz, 97 procent, kommer fram enligt tidtabell. Och till stor del handlar det om pengar.

För om Sverige per invånare skulle satsa lika mycket på underhåll och drift av järnvägen som i Schweiz, då skulle staten behöva skjuta till ytterligare 20 miljarder kronor om året till järnvägen. Summan för drift och underhåll skulle behöva öka från 10 till 30 miljarder kronor.

– Frågan är om skattebetalarna verkligen tycker det är värt det, säger Johan Söör som också pekar på att Sverige har ett väldigt stort tågnät medan Schweiz i praktiken har ett regionalt tågsystem, närmast jämförbart med tågtrafiken i Mälardalen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons