Annons

Patricia Hedelius:Få budgivare pressar Börje Ekholm

Försäljningen av Ericssons mediaverksamhet är nära, menar flera centralt placerade källor till SvD Näringsliv. Men man ska inte räkna med någon hög prislapp. Och det finns skäl till att fundera på om affären ger så stora kostnadsbesparingar som hade man hoppas på.

Under strecket
Publicerad

Ericssons vd Börje Ekholm.

Foto: Adam Wrafter

Ericssons vd Börje Ekholm.

Foto: Adam Wrafter
Ericssons vd Börje Ekholm.
Ericssons vd Börje Ekholm. Foto: Adam Wrafter

I mars avslöjade Ericssons vd Börje Ekholm att medieverksamheten ska säljas. På pappret tycks beslutet logiskt men verkligheten tenderar att vara lite mer komplicerad. Det är svårt att fjärma sig från tanken att media kunde haft en framtid även hos Ericsson om bolaget varit mer restriktiva historiskt när ett pärlband av bolag inom området köptes upp för hisnande summor.

Det är sorgligt att Ericsson idag inte har råd att vidareutveckla medieverksamheten, trots att operatörer som Vimpelcom, Deutsche Telekom och AT&T ska finnas på kundlistan. För Ericssons konkurrenter som amerikanska Cisco och kinesiska Huawei är medieverksamhet en strategisk tillgång och något som har framtiden för sig när man slåss om operatörerna.

Annons
Annons

Börje Ekholm gör dock sitt bästa för att stänga ute just bolag som Cisco men kanske ännu viktigare Huawei som verkar ha bottenlösa fickor när det gäller pengar att investera för att ta marknadsandelar från Ericsson.

Den uppenbart stympade och stressade försäljningsprocessen kostar på.

Till sin hjälp i försäljningsprocessen har Börje Ekholm anlitat investmentbankerna Morgan Stanley som säljer den värdefullaste delen av mediaverksamheten med teknik innehåll som väntas vara klar innan årsskiftet och Goldman Sachs som ansvar för den mindre servicedelen döpt till Red Bee med en senare tidplan. Morgan Stanley har förmanats att bara erbjuda så kallade finansiella köpare, som riskkapitalbolag, affären och så hoppas Ericsson på att den strategiska medietillgången hamnar hos en neutral part och inte hos en direkt konkurrent. Från början har Ericsson alltså tvingats sortera bort inte bara de mest troliga köparna utan även de som kan betala bäst.

Två eller tre amerikanska riskkapitalbolag uppges vara kvar i processen som hålls av Morgan Stanley. Men Ericsson sägs ha en favorit och det är det, icke namngivna, riskkapitalbolaget som redan har tillgångar som kompletterar Ericssons medieverksamhet. Den utpekade köparen ses som mest trolig att behålla medieverksamheten och låta bli att sälja den vidare. Den uppenbart stympade och stressade försäljningsprocessen kostar på. Runt tre miljarder, kronor, är en rimlig prislapp på medieverksamheten under rådande förutsättningar menar källor med insyn.

Men prislappen säger inte särskilt mycket om affären, det finns andra mål att ta hänsyn till. Tar den tilltänkta köparen till exempel över tusentals anställda och andra kostnader så kan priset bli ännu lägre. ”Vinsten” för Börje Ekholm är då att han kan peka på att han sänkt Ericssons fasta kostnader ytterligare och är en bit närmare sitt kostnadsmål.

Börje Ekholms ”kostnadsvinst” vid en försäljning kommer nog också tacksamt att överskattas av marknaden. Det är viktigt att komma ihåg att till förlusterna i medieverksamheten bidrar många koncerngemensamma kostnader, som till exempel it, vilka fördelas över hela Ericssons verksamhet.

Ericsson gör sig av med allt som ser ut som ballast, att en del strategiska tillgångar åker med i räddningsaktionen inser nog Börje Ekholm. Den episka omfattningen av Ericssons kris men också aktieägarnas krav på snabba resultat tvingar Börje Ekholm att ta många drastiska beslut och agera tillsynes kortsiktigt. Den pågående försäljningsprocessen av medieverksamheten kommer visa sig vara ett av många sådana beslut.

Uppdaterad vid 18.00 den 15 november.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons