Annons

Fabriken ska bli nästan lika stor som Teslas Gigafactory

Northvolts grundare garanterar att inget barnarbete ska förekomma i gruvor där batterifabrikens metaller bryts. Och Peter Carlsson har högt ställda mål – fabriken ska bli nästan lika stor som Teslas.

Publicerad
En rendering av Northvolts kommande fabrik i Skellefteå. I dag är området i stort sett bara en stor grop.
En rendering av Northvolts kommande fabrik i Skellefteå. I dag är området i stort sett bara en stor grop. Foto: Northvolt

När det svenska batteriföretaget Northvolt nu säkrar finansieringen av den första etappen av Skellefteå-fabriken bryter man direkt mot sitt tidigare löfte att inte göra sig beroende av sina kommande kunder – fordonsindustrin.

Den största enskilda investeraren i fabriken blir biltillverkaren Volkswagen, men även BMW går in med pengar.

– Det är något vi haft en hel del funderingar kring, men vi tycker att vi har hittat en bra balans mellan industriellt och finansiellt kapital, säger företagets vd och grundare Peter Carlsson.

Annons

Bland de övriga investerarna finns investmentbanken Goldman Sachs och de svenska pensionsfonderna AMF och Folksam. Även IMAS Foundation, som är en av Ikeas ägarstiftelser, kommer att skjuta till pengar.

Northvolt har tidigare sagt att man behöver omkring 15 miljarder kronor för att kunna färdigställa den första halvan av Skellefteå-satsningen.

Enligt Northvolt ska det resterande beloppet täckas med lån från bland andra den europeiska investeringsbanken EIB. Sammanlagt går EIB in med 350 miljoner dollar, motsvarande 3,3 miljarder svenska kronor.

Efter finansieringsrundan kommer Northvolt att ägas till omkring en tredjedel av industriella investerare, en tredjedel av finansiella placerare och resten av grundarna och personalen.

I ett första skede kommer fabriken att byggas ut till en kapacitet motsvarande 16 gigawatt, men Northvolt hoppas få in ytterligare kapital för att dubbla den kapaciteten.

Om planerna går i lås kommer Northvolts fabrik att bli nästan lika stor som Teslas omtalade Gigafactory i amerikanska Nevada.

Behovet av batterier för personbilar och andra fordon väntas bli enormt. En fabrik på 32 gigawatt kan förse en halv miljon medelstora elbilar per år med batterier. Det kan sättas i relation till att det tillverkas omkring 17 miljoner personbilar per år bara i EU.

Peter Carlsson talar redan om att Northvolt behöver femdubbla kapaciteten fram till 2030 för att nå sina mål vad gäller marknadsandelar.

Northvolts vd Peter Carlsson. Foto: Tove Eriksson/TT

Northvolt uppger att man har avtal om att leverera batterier för 13 miljarder dollar, motsvarande 123 miljarder kronor, fram till år 2030.

Bland kunderna finns såväl fordonstillverkare och kraftbolag som industriföretag.

– Det rör sig om ett väldigt starkt åtagande och innebär att vi i stort sett har avsättning för hela vår produktion i vart fall fram till 2025, säger Peter Carlsson.

Han hoppas att finansieringen av nästa steg ska kunna påskyndas tack vare ett starkt orderinflöde.

Northvolt planerar att fabriken i Skellefteå ska producera de första batterierna under 2021 och en fullt utbyggd anläggning ska kunna vara klar 2024.

Redan i år hoppas Northvolt kunna producera batterier, låt vara i väldigt liten skala. Det kommer att ske i den kombinerade forskningsanläggning och testfabrik som just nu håller på att byggas i Västerås.

Även den anläggningen är till stor del beroende av Northvolts kommande kunder. Bland investerarna finns lastbilstillverkaren Scania och vindkraftstillverkaren Vestas, som planerar att använda batterier för energilagring i sina kraftverk.

En av Northvolts viktigaste konkurrensfördelar ska bli hållbar produktion. Det går åt enorma mängder el för tillverkningen och den ska tas från fossilfria kraftkällor, till skillnad från de flesta asiatiska leverantörer som är beroende av kolkraft för sin elförsörjning.

Men Northvolt säger sig också ha kontroll över att omstridda råvaror som kobolt inte kommer från gruvor med barnarbete.

På en direkt fråga från SvD Näringsliv säger Peter Carlsson att han kan garantera att inga råvaror kommer att tas från gruvor med barnarbetare.

På onsdagen meddelade Northvolt samtidigt att man bildar ett separat samriskbolag med Volkswagen. Planen är att bygga en fabrik i norra Tyskland som ska dediceras till att producera för Volkswagen-koncernen.

Annons
Annons
Annons

En rendering av Northvolts kommande fabrik i Skellefteå. I dag är området i stort sett bara en stor grop.

Foto: Northvolt Bild 1 av 2

Northvolts vd Peter Carlsson.

Foto: Tove Eriksson/TT Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons