Annons

SAS flyger oorganiserade piloter till Grekland

Sedan förhandlingarna bröt samman på fredagskvällen har ungefär 350 svenska SAS-piloter tagits ut i strejk, vilket påverkar tiotusentals resenärer. SAS har nu anlitat oorganiserade piloter för att flyga hem resenärer från Grekland.

Under strecket
Publicerad
Foto: Johan Nilsson/TTBild 1 av 1
Foto: Johan Nilsson/TTBild 1 av 1
Foto: Johan Nilsson/TT

På lördagskvällen meddelade SAS att man skickar oorganiserade piloter till Grekland för att flyga hem resenärer från två grekiska öar.

– Vi gör vad vi kan för att hjälpa de som har drabbats, säger Mattias Dahl, vd på Svenska Flygbranschen, och menar att det inte rör sig om strejkbryteri eftersom det handlar om oorganiserade piloter.

I nuläget rör det sig om två flygplan som ska flyga hem resenärer från Zakynthos och Kreta.

Under söndagen ställs majoriteten av de svenska SAS-piloternas flygningar in. Det innebär 220 inställda flygningar och 26 000 drabbade resenärer.

Folk är nervösa men vi känner att det finns en stor beslutsamhet hos de svenska SAS-piloterna.

Wilhelm Tersmeden, vice ordförande för SAS-piloterna på fackförbundet Svensk Pilotförening, SPF, säger att stämningen bland medlemmarna nu är spänd.

Annons
Annons

– Detta är ju något som inte sker så ofta. Folk är nervösa men vi känner att det finns en stor beslutsamhet hos de svenska SAS-piloterna, säger han.

Finns det planer på att utvidga strejken?

– Vi utvärderar varje dag hur vi ska agera. Vi har ju möjligheten att trappa upp konflikten men det är ingenting vi beslutat att göra. Vi är beredda att fortsätta diskutera med SAS.

Arbetsgivarföreningen Svenska Flygbranschen anser att SPF ”lever i sin egen värld”. SPF säger kräver löneökningar på 3,5 procent och ytterligare förändringar i avtalet, vilket de motiverar med att de svenska SAS-piloternas löner försämrats med 20 procent jämfört med det så kallade märket sedan 2009.

Svenska Flygbranschen säger att SAS skulle drivas mot konkurs om man gav efter för kraven, som motsvarar löneökningar på tio procent enligt Svenska Flygbranschen. Wilhelm Tersmeden menar dock att den siffran är felaktig.

– De har aldrig redovisat hur de kommit fram till tio procent. Våra lönekrav ligger på 3,5 procent med förtydliganden i avtalet så att det blir ordning och reda, säger han.

Många piloter mår dåligt av dagens avtal.

Både fackförbundet och arbetsgivareföreningen är överens om att SAS-piloterna tvingades till stora eftergifter 2012 när SAS var nära konkurs. Men medan arbetsgivaren accepterade medlarbudet med löneökningar på 2,2 procent anser SPF alltså att piloternas löneökningar borde ligga över det så kallade märket från industriförhandlingarna tidigare i år.

– Vi har investerat i SAS genom kaftigt försämrade pensioner och ökad arbetstid. Via psykosociala enkäter vet vi att många piloter mår dåligt av dagens avtal. Det måste bli ordning så att man vet hur man jobbar och när man är ledig. Det fungerar inte att jobba som vi gör i dag, säger Wilhelm Tersmeden.

Hur länge räcker strejkkassan?

– Vi är ju en liten organisation med i stort sett bara medlemmar i Sverige och våra finansiella muskler är därefter. Men det finns en väldig beslutsamhet bland medlemmarna att det behövs en förändring.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons