Annons

Tomas Augustsson:Fallerad trafik problem för satsande MTR

Samtidigt som det blir en ny fin tågbana under Stockholm lyckas MTR ta loven av förbättringen genom att inte få fram tillräckligt med tåg. Det är ett problem för MTR, som ser Sverige som en språngbräda ut i Europa.

Under strecket
Publicerad
Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
Foto: Tomas Oneborg

Att köra tåg är uppenbarligen inte lätt. Åtminstone inte i Sverige, där resenärerna sedan länge fått vänja sig vid nedrivna kontaktledningar, signalfel och bristande information.

Kontrasten är slående mot hur det exempelvis fungerar i Japan. Där gick ett tågbolag alldeles nyligen ut med en ursäkt för att deras tåg hade avgått 20 sekunder före utsatt tid.

Lite överdrivet kanske. Fast det säger ändå något om hur man där ser på tågens tillförlitlighet.

I bästa fall är det här bara tillfälliga startproblem för MTR.

I Sverige är det som sagt annorlunda. Men det blir uppenbarligen inte alltid bättre om utländska bolag tar över, vilket SvD Näringslivs granskning av hur MTR har skött pendeltågstrafiken visar.

Med tanke på hur förnämligt MTR sköter trafiken på hemmaplan i Hongkong var det nog många som hade högt ställda förväntningar. De infriades nu inte.

Annons
Annons

Visserligen är det alltid utmanande att ta över en verksamhet från ett annat bolag. Men under hösten, när allt borde ha satt sig för MTR, har många pendlare fått vänja sig vid att de måste springa snabbt för att komma med det avkortade tåg som stannat i andra änden av perrongen.

Ofta har de inte hunnit fram. Fast det har inte spelat så stor roll eftersom det i vilket fall varit så knökfullt att de inte skulle ha fått plats.

Städningen är ett annat problem. Och med tanke på hur rent det är på tågen i Hongkong får man väl se det som extra pinsamt för MTR:s svenska del att det är så skitigt på pendeltågen i Stockholm.

Intressant nog är resenärerna ändå mer nöjda. Men man kan nog, precis som Johan Nordenblank på landstinget gör, anta att betyget mest beror på att Citybanan öppnade i somras.

Med två nya fina stationer och nya spår under hela Stockholm är det lätt att vara nöjd. Tacket ska dock mest riktas till Trafikverket och landstinget med flera som står för bygget av Citybanan. Eller varför inte skattebetalarna som satsat 20 miljarder kronor på projektet.

I bästa fall är det här bara tillfälliga startproblem för MTR. Med tanke på att de fått ett kontrakt värt 30 miljarder kronor på att köra pendeltågen i upp till 14 år får resenärerna hoppas på det.

För MTR, som har högt ställda ambitioner, är det viktigt att med Sverige och Storbritannien som språngbräda ta sig vidare på den europeiska tågmarknaden. MTR hoppas också att Sverige ska gå Hongkongs väg och låta företag ta över finansiering, planering, bygge, drift och underhåll av olika tågbanor.

MTR skulle till exempel gärna ta hand om den planerade tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Men för att klara det måste bolaget kunna visa upp några fördelaktiga kalkyler.

Men det gäller också att ha ett bra rykte som gör att man kan övertyga skattebetalare och politiker att gå med på affären. I det perspektivet är driften av pendeltågen extremt viktig för MTR.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons