Annons

Sofia Lilly Jönsson:Poletten har ännu inte trillat ner hos männen

Vittnet är det enda vapen ett offer har. Det som låter henne ta sitt människovärde tillbaka och överleva, trots hela skiten. I Cissi Wallins fall står hon fast vid sitt beslut att namnge Virtanen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Cissi Wallin riskerar åtal för förtal – trots det står hon fast vid sitt beslut att namnge Fredrik Virtanen: ”Lagen måste förändras”.

Foto: IBL Bild 1 av 3

Fredrik Virtanen skrev nyligen i Expressen hur han har svårt att få jobb, och frågar hur länge han ska straffas. ”Jag bättrade mig, men hur får jag nåd? Vem ger den?”

Foto: IBL & Anders Wiklund/TT Bild 2 av 3

Cissi Wallin.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 3 av 3

Cissi Wallin riskerar åtal för förtal – trots det står hon fast vid sitt beslut att namnge Fredrik Virtanen: ”Lagen måste förändras”.

Foto: IBL Bild 1 av 1
Cissi Wallin riskerar åtal för förtal – trots det står hon fast vid sitt beslut att namnge Fredrik Virtanen: ”Lagen måste förändras”.
Cissi Wallin riskerar åtal för förtal – trots det står hon fast vid sitt beslut att namnge Fredrik Virtanen: ”Lagen måste förändras”. Foto: IBL

Abrahams hustru Sara är gammal men har inte fött honom några barn. Hon har en slavflicka som heter Hagar, och Sara säger till Abraham: ”Gå till min slavflicka, kanske kan jag få barn genom henne.”

Abraham ligger med Hagar, och hon blir havande.

När Hagar blivit gravid börjar hon se ner på sin matmor, som svartsjuk och skymfad straffar Hagar. Flickan flyr ut i öknen. Där finner Herrens ängel henne vid en källa. ”Herren har hört din klagan”, säger ängeln. ”Du är Seendets Gud”, utbrister Hagar.

Anonymiseringen av ”Kulturprofilen” syftar till att skydda personen men kan, som etikprofessorn Susanne Wigorts Yngvesson påpekat i en kommentar för Timbro, bli en objektifiering som förtinglingar honom.

Gud har skapat och namngett världen. Hagar är en av de första människorna som ger Gud ett namn tillbaka. Hon är en kvinna, en slav, och hon tar sig rätten att namnge den som i allting är starkare än hon.

Annons
Annons

Fredrik Virtanen skrev nyligen i Expressen hur han har svårt att få jobb, och frågar hur länge han ska straffas. ”Jag bättrade mig, men hur får jag nåd? Vem ger den?”

Foto: IBL & Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

Det finns kraft i namngivandet. Det visste de som förde berättelsen om Hagar vidare till vår bibel, och det har vi sett under metoo-året när frågor om namnpubliceringar, utpekande och anonymitet varit aktuella.

Det är inte självklart vad som är rätt i detta. Anonymiseringen av ”Kulturprofilen” syftar till att skydda personen men kan, som etikprofessorn Susanne Wigorts Yngvesson påpekat i en kommentar för Timbros Smedjan, bli en objektifiering som förtinglingar honom. Andra har noterat att pseudonymen också skyddar den egna redaktionen från anmälningar om pressetiska övertramp.

När journalisten Cissi Wallin i sociala medier anklagade journalisten Fredrik Virtanen för våldtäkt, fick det följden att Wallin nu riskerar åtal för förtal. Hon står fast vid sitt beslut att namnge honom och ser det som civil olydnad. ”Lagen måste förändras och därför bryter jag mot den. Jag tycker inte att det jag gjort ska vara brottsligt”, säger hon i en intervju i SVT.

I ett försvarstal i Expressen beskriver Fredrik Virtanen hur anklagelsen har varit som ett stigma. Han har svårt att få jobb, och frågar hur länge han ska straffas. ”Jag bättrade mig, men hur får jag nåd? Vem ger den?”, skriver han.

Fredrik Virtanen skrev nyligen i Expressen hur han har svårt att få jobb, och frågar hur länge han ska straffas. ”Jag bättrade mig, men hur får jag nåd? Vem ger den?”
Fredrik Virtanen skrev nyligen i Expressen hur han har svårt att få jobb, och frågar hur länge han ska straffas. ”Jag bättrade mig, men hur får jag nåd? Vem ger den?” Foto: IBL & Anders Wiklund/TT

Men den nåden finns inte i världen. Hanterad som ett mönster och överförd på alla män – ja, alla män – kan Fredrik Virtanens klagan säga något om mäns och kvinnors olika syn på #metoo.

Annons
Annons

Cissi Wallin.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 1

Jonas Gardell fångar upp frågan i en spretig artikel i Expressen och utvecklar den: ”Hur får en människa i ett sekulärt samhälle nåd? Vem ger den? Hur blir en människa fri och får rätt att gå vidare och lägga bakom sig? Oavsett om man är offer eller förövare? Oavsett om man bär skuld eller är ren som snö.”

Men den nåden finns inte i världen. Hanterad som ett mönster och överförd på alla män – ja, alla män – kan Fredrik Virtanens klagan säga något om mäns och kvinnors olika syn på metoo.

Jag har en känsla av att män gärna vill klara av den här saken med några ordformler. De vill skriva sig fria för egen del, och skicka brotten till myndigheterna. Men för kvinnor är detta inte en sak som kan klaras av. Det är en smärta som vi lever med, att män gör såhär mot oss och våra medsystrar. Vi kan inte gå vidare, för vart vi än går ser världen ut såhär. Till exempel lever alla kvinnor med skräcken att bli våldtagen. Den poletten har ännu inte trillat ner hos så många män.

Cissi Wallin.
Cissi Wallin. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ett femtio år gammalt brott, som kunde uttalas på grund av de berättelser från andra kvinnor som hon hade tagit del av i media.

Hagar gick tillbaka till Abraham och Sara, för det var det minst dåliga för henne. Det är den begränsade frihet som livet ger. Men Herren kunde, och vi kan, höra hennes klagan och se henne.

Vittnet är till sist det enda vapen ett offer har. Det som låter henne ta sitt människovärde tillbaka och överleva, trots hela skiten. Det är ingen svaghet i samhället att vittnet kan tala. Tvärtom visar det en styrka i det mellanmänskliga som går långt utanför offentlighetens kändisrum; vittnesrösten förbinder alla rum med varandra.

Bara häromdagen berättade en kvinna på ett äldreboende för mig apropå metoo att en frisör en gång hade utsatt henne för ett sexuellt övergrepp. Han hade tagit med den unga kvinnan in bakom salongen, knäppt upp hennes blus och tagit för sig. Ett femtio år gammalt brott, som kunde uttalas på grund av de berättelser från andra kvinnor som hon hade tagit del av i medierna.

Den som vittnar har chans att bli hörd av någon som lyssnar. Det är den upprättelse vi alla har rätt till, och den är inte liten.

Efter reklamen visas:
Så startade #metoo
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons