Annons

Familje-suv för den som drömmer om sportbil

Spanska Seat har byggt en snabb sport-suv med tysk teknik och tjeckiska bilarbetare. Och döpt om den till Cupra. En till synes vanlig Seat Ateca. Tills du trampar på gaspedalen...
Spanska Seat har byggt en snabb sport-suv med tysk teknik och tjeckiska bilarbetare. Och döpt om den till Cupra. En till synes vanlig Seat Ateca. Tills du trampar på gaspedalen... Foto: Anders Wiklund/TT

En spansk bil som tillverkas i Tjeckien på en tysk plattform – Cupra Ateca! En eldigare kusin till präktiga VW Tiguan och smarta Skoda Kodiaq. Fast egentligen är det ju en Seat.

Under strecket
Publicerad

19-tumshjul och 40-profildäck känns kanske riktigt på en sportbil men de överröstar brummet från motorn och smattret från avgaspiporna.

Foto: Anders Wiklund/TT

VW-koncernen har inte riktigt bestämt sig – ska baklyktorna tändas tillsammans med varselljuset eller inte? Audi och Seat/Cupra tänder där bak, inte VW och Skoda.

Foto: Anders Wiklund/TT

Förarplatsen känns till stora delar igen från kusinerna inom VW-koncernen. Hastighetsmätaren är graderad till 300 kilometer i timmen. Riktigt så fort går den nu inte, men i alla fall över 240.

Foto: Anders Wiklund/TT

En enkel pinne som håller upp motorhuven hör inte riktigt hemma hos en bil som kostar en halv miljon kronor. Motorn på 2,0 liter ger hela 300 hästar. Räcker och blir över. Känns det lite galet så finns det i andra ändan på skalan en 1,0-litersmotor på 115 hästar. Till halva priset

Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Daimler
Foto: VW

Volkswagen var först med en plattform som kan ändras på både längden och bredden och har drivit systemet till fulländning. Man kan alltså använda samma komponenter och drivlinor till snart sagt alla sina modeller och därmed också förlägga tillverkningen var som helst i världen där VW har en monteringsfabrik.

Spanska Seat och tjeckiska Skoda ägs sedan många år av Volkswagen, vilket förklarar varför Seats sportbilsmärke Cupra tillverkas i Kvasiny. Medan tyska Audi, som ju också ingår i VW-familjen, bygger sin Q3 i spanska Martorell.

Hur många har inte någon gång drömt om att få äga en riktig sportbil? Dessvärre brukar den ekonomiska möjligheten inte sällan sammanfalla med familjebildning och behov av en praktisk bil med mera utrymmen. Cupra Ateca kanske kan vara lösningen? En familje-suv med sportbilsprestanda!

Cupra var tidigare en tilläggsbeteckning på Seats sportigare och mer motorstarka modeller. Nu har det blivit ett eget varumärke med egen logotype (två korsade trianglar). Det finns alltså även en Ateca med lite mindre jäklar anamma än den här, fast då heter den alltså Seat. Med förnamnet Cupra får den 300 startsnabba kusar.

Annons
Annons

19-tumshjul och 40-profildäck känns kanske riktigt på en sportbil men de överröstar brummet från motorn och smattret från avgaspiporna.

Foto: Anders Wiklund/TT

VW-koncernen har inte riktigt bestämt sig – ska baklyktorna tändas tillsammans med varselljuset eller inte? Audi och Seat/Cupra tänder där bak, inte VW och Skoda.

Foto: Anders Wiklund/TT
19-tumshjul och 40-profildäck känns kanske riktigt på en sportbil men de överröstar brummet från motorn och smattret från avgaspiporna.
19-tumshjul och 40-profildäck känns kanske riktigt på en sportbil men de överröstar brummet från motorn och smattret från avgaspiporna. Foto: Anders Wiklund/TT

Sen kan man undra lite över hur seriöst namnbytet är – det står fortfarande Seat lite här och där i bilen och kollar du registreringsnumret i Transportstyrelsens fordonsregister så heter bilen jag kör – Seat.

Motorn känns igen från Seat Leon Cupra, som nu förstås också bytt namn till Cupra Leon. Alltså en fyrcylindrig 2,0-liters bensinmaskin med turbo som förutom alla 300 hästar också ger ett vridmoment på mäktiga 400 newtonmeter.

De fyra utblåsen bak i rumpan, lite andra kjolar runt om och ett kopparglänsande emblem i nosen är egentligen det enda som utvändigt skiljer Cupra Ateca från en vanlig Seat Ateca. Och så ljudet förstås, och accelerationen.

VW-koncernen har inte riktigt bestämt sig – ska baklyktorna tändas tillsammans med varselljuset eller inte? Audi och Seat/Cupra tänder där bak, inte VW och Skoda.
VW-koncernen har inte riktigt bestämt sig – ska baklyktorna tändas tillsammans med varselljuset eller inte? Audi och Seat/Cupra tänder där bak, inte VW och Skoda. Foto: Anders Wiklund/TT

På plats bakom ratten känner man igen sig. Har man kört VW och Skoda så är mycket sig likt. Materialvalet känns bitvis lite blekt men å andra sidan kan en hel del kosmetika i många moderna bilar upplevas som lite påklistrad. Det digitala raseriet har också fått stå lite tillbaka för fysiska och lättskötta reglage.

Annons
Annons

Förarplatsen känns till stora delar igen från kusinerna inom VW-koncernen. Hastighetsmätaren är graderad till 300 kilometer i timmen. Riktigt så fort går den nu inte, men i alla fall över 240.

Foto: Anders Wiklund/TT

Med ett vred vid växelspaken kan du välja i princip hur många körlägen som helst, från sport, komfort och vinterväg till individuell inställning av styrning, växellåda och – ljud.

I komfortläget uppträder bilen likadant som en vanlig Seat Ateca och alla hästarna under huven uppför sig välartat. Det gör även växellådan med dubbelkoppling och sju steg. Men vrider du sen reglaget stegvis åt höger så ändrar bilen karaktär. Fjädringen blir hårdare, stumnar nästan, växellådan börjar jobba mera aktivt, styrning blir mer direkt och det börjar smattra från de fyra avgaspiporna.

I sportläge och med plattan i botten tar den sig från stillastående till 100 kilometer i timmen på 5,2 sekunder!

I motorvägsfart och med chassit ställt i komfortläge är Cupra Ateca en behaglig familjebil, men i vanlig ordning är däckbullret störande. 19-tumshjul och lågprofildäck funkar dåligt på svenska vägar med grov asfaltsbeläggning. På dubbslitna vägar vill de 245 millimeter breda däcken gärna vandra upp och ner i spåren.

Försöker man då parera spåren med körfältsassistenten inkopplad så knuffas man snabbt tillbaka och får ägna sig åt lite zick-zack-körning.

Ateca är förstås mycket rymligare än den där sportbilen jag nämnde inledningsvis men ändå inte lika rymlig som kusinerna från VW och Skoda. Den sistnämnde, Kodiaq, är den inte ens i närheten av.

Förarplatsen känns till stora delar igen från kusinerna inom VW-koncernen. Hastighetsmätaren är graderad till 300 kilometer i timmen. Riktigt så fort går den nu inte, men i alla fall över 240.
Förarplatsen känns till stora delar igen från kusinerna inom VW-koncernen. Hastighetsmätaren är graderad till 300 kilometer i timmen. Riktigt så fort går den nu inte, men i alla fall över 240. Foto: Anders Wiklund/TT
Annons
Annons

En enkel pinne som håller upp motorhuven hör inte riktigt hemma hos en bil som kostar en halv miljon kronor. Motorn på 2,0 liter ger hela 300 hästar. Räcker och blir över. Känns det lite galet så finns det i andra ändan på skalan en 1,0-litersmotor på 115 hästar. Till halva priset

Foto: Anders Wiklund/TT

Det är ingen billig bil, Cupra Ateca, nästan 430 000 kronor. Hästar är som bekant dyra. Med den extrautrustning som sitter på bilen jag kör, bland annat panoramaglastak, läderklädsel och sportstolar, sticker priset i väg till en bit över halvmiljonen.

Sedan är det ju lite osäkert med andrahandsvärdet, även om det mesta under skalet alltså är VW-grejor och Ateca är byggd av de välrenommerade bilarbetarna hos Skoda i Kvasiny. Cupra är ändå ett uddamärke. Dessutom dras vi med en del fördomar om spanska bilar.

Att mata många hästar märks också på bränsleförbrukningen vilket förstås påverkar utsläppen av koldioxid och därmed även fordonsskatten. Vid årsskiftet höjdes den ytterligare och den som köper den här bilen idag får slanta upp 10 363 kronor i årlig skatt!

Om du nu slutat drömma om en sportbil går det ju faktiskt att få samma suv för halva priset. Fast då medföljer bara 115 hästar – och det står Seat på bakluckan.

En enkel pinne som håller upp motorhuven hör inte riktigt hemma hos en bil som kostar en halv miljon kronor. Motorn på 2,0 liter ger hela 300 hästar. Räcker och blir över. Känns det lite galet så finns det i andra ändan på skalan en 1,0-litersmotor på 115 hästar. Till halva priset
En enkel pinne som håller upp motorhuven hör inte riktigt hemma hos en bil som kostar en halv miljon kronor. Motorn på 2,0 liter ger hela 300 hästar. Räcker och blir över. Känns det lite galet så finns det i andra ändan på skalan en 1,0-litersmotor på 115 hästar. Till halva priset Foto: Anders Wiklund/TT
Annons
Annons
Foto: Daimler
Foto: VW

Motor/växellåda

Betyg: 5 av 6

Välbekant 2,0-liters bensinmotor som används flitigt inom hela VW-sfären och som här överladdats rejält med turbo. Skjuter på ordentligt vid acceleration. Kopplad till koncernens 7-stegade dubbelkopplingsväxellåda.

Ekonomi

Betyg: 3 av 6

Dyr i drift och ett litet frågetecken för andrahandsvärdet. Trots att den byggs i Tjeckien med tyska delar så är det ett udda märke och det finns ännu lite fördomar om spanska bilar.

Miljö

Betyg: 2 av 6

Drar mer bensin än vad fabriken uppger men i relation till prestandan är bränsleförbrukning och utsläpp ändå rätt okay. Men någon miljöbilspremie är den förstås inte ens i närheten av. Den höga bilskatten får väl snarare ses som en form av miljökompensation.

Köregenskaper

Betyg: 5 av 6

Går ju aldrig riktigt bra att få en fyrhjulsdriven suv att uppföra sig som en sportbil, om det nu inte bara handlar om att accelerera så fort som möjligt rakt fram. Men visst är den roligare att ratta än samma bil med förnamnet Seat.

Säkerhet

Betyg: 4 av 6

Fem stjärnor i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. Fast då under namnet Seat. De viktigaste säkerhetssystemen är standard men bland annat dödavinkelvarnare och vägskyltsavläsning kostar en liten slant extra.

Helhet

Betyg: 4 av 6

Bra prestanda och kul att köra. Och för den som kör mycket är kanske det sistnämnda ett tungt vägande skäl. Annars är förstås kusinerna från VW och Skoda vettigare köp.

Två rivaler

Foto: Daimler

Mercedes GLA 35
536 000 kronor.

Foto: VW

VW Tiguan TSI 230 GT
399 900 kronor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons