Annons

The greatFärgstark hovdekadens skymmer skådespeleriet

Douglas Hodge och Elle Fanning.
Douglas Hodge och Elle Fanning. Foto: Nick Wall/HBO Nordic

Historiebuskis börjar bli rutin i filmens värld. ”The great” tar sig an Katarina den storas öde i en grovkornig hovskildring som påminner om ”The favourite”. Men den fläskiga formen tar udden av gestaltningen.

Under strecket
Publicerad

Elle Fanning spelar Katarina med komisk finess t i varje blick och stickreplik.

Foto: Nick Wall/HBO Nordic

Nicholas Hoult i ”The great”.

Foto: Ollie Upton
Betyg: 3 av 6

Minns ni ”The favourite”? klart ni gör: Yorgos Lanthinos salta, grovkorniga film om engelska drottningen Anne, en halt och miserabel kaninsamlare som tröstade sig med sina två konkurrerande hovdamer, framskrivna i ett snyggt manus av Tony McNamara.

Depraverat hovliv är huvudingrediens även i ”The great” med manus av samme McNamara, en lika salt och grovkornig men betydligt mer färgsprakande skildring av Katarina den stora och hennes första halvår som  kejsargemål i 1700-talets Ryssland, innan hon kuppade bort sin make och själv tog hans plats (en period som skildrades med sisådär resultat i HBO-serien ”Catherine the great” i fjol. Ja det är förvirrande.) 

Någon regelrätt historielektion är det nu inte fråga om, inte alls, och kontrafaktisk eller åtminstone halvfaktisk tv-dramatik är ju också ett grepp i tiden – som Apples ”Dickinson” med en rejält nutidsanpassad Emily Dickinson i titelrollen, eller Ryan Murphys  revisionistiska miniserie ”Hollywood” som kom tidigare i våras. Och ”The great” tar sig an historien med ungefär lika lätt, eller vårdslös, hand. ”Delvis sann” är ett nyckelbegrepp redan i förtexterna, och den som skulle vilja leta avvikelser mellan tv-versionen och historieböckerna skulle förmodligen ha ett digert jobb framför sig, och då inte bara i det faktum att Nicholas Hoults version av den udda och alkoholiserade kejsaren här blivit en maktberusad, bildskön häradsbetäckare i läderbrallor.

Annons
Annons

Elle Fanning spelar Katarina med komisk finess t i varje blick och stickreplik.

Foto: Nick Wall/HBO Nordic

Nicholas Hoult i ”The great”.

Foto: Ollie Upton

Peter betraktar henne som ett andra klassens avelssto, förbjuder henne att öppna munnen offentligt.

 Elle Fanning spelar Katarina med komisk finess t i varje blick och stickreplik.
Elle Fanning spelar Katarina med komisk finess t i varje blick och stickreplik. Foto: Nick Wall/HBO Nordic

Elle Fanning spelar Katarina, en bubblig tonåring som levererats från Tyskland till sin blivande make med rosor på kinderna och sagoboksidéer om det förestående äktenskapet – förutom ett ultraharmoniskt sexliv tror hon också att hon ska kunna intressera sin make för den nya tidens tankar om jämlikhet mellan könen. Verkligheten blir en annan. När hon försöker konversera med hovdamerna om upplysningsfilosofen Rousseau får hon veta att ingen av dem kan läsa, medan Peter betraktar henne som ett andra klassens avelssto, förbjuder henne att öppna munnen offentligt och fördriver tiden med att både skjuta kaniner och avrätta folk som en kul grej. Han måste bort – frågan är bara hur.

Låter det festligt? Det är det, ganska. Men problemet är att alla som sett ”The favourite” – och även Nicholas Hytners ”Den galne kung George”, om ni minns den – kommer att känna igen både den vanvördiga berättarstilen och sättet att skildra mer eller mindre subtila maktspel, och inte nödvändigtvis till fördel för ”The great”.

Nicholas Hoult i ”The great”.
Nicholas Hoult i ”The great”. Foto: Ollie Upton
Annons
Annons

I teorin är det förstås svåremotståndligt med en skitig, modernt kodad blick på något så mytomspunnet som just slottsliv och alla dess inbyggda absurditeter, men det går inte att komma ifrån att buskisgreppet börjar bli rutin, där den fläskiga formen får bre ut sig på bekostnad av gestaltningen. Kejsar Peter har fått ett manus där strängt taget varje replik innehåller olika variationer på ”fuck” eller ”fucking”, och allt det grafiska, skvättande sexet – denna en gång våldsamt kittlande status-tv-markör – känns så standardiserat att åtminstone jag börjat längta efter serier där det inte gökas överhuvudtaget. 

Däremot är det en mycket snygg serie, där Katarina-figuren rent estetiskt drar tankarna till Sofia Coppolas och Kirsten Dunsts Marie Antoinette, men där Elle Fanning spelar den visserligen lite begränsade rollen med en ytterst raffinerad komisk finess, förmedlat i varje enskild blick och stickreplik. Hoppas hon kan få utlopp för det registret fler gånger.

The great

Regi
Colin Bucksey, Ben Chessell
Genre
Komedi
Manus
Tony McNamara
Medverkande
Elle Fanning, Nicholas Hoult, Sebastian de Souza, Phoebe Fox, Sascha Dawan

10 avsnitt. HBO Nordic. Recensioner bygger på de fyra första avsnitten.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons