Annons

Färre köper mobiler – slår hårt mot jättarna

Illustrationsbild.
Illustrationsbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Efter Apples och Samsungs svaga bokslut under veckan, bekräftas bilden av de tuffare tiderna ännu en gång. Ny statistik visar att försäljningen av smarta telefoner föll under andra kvartalet.

Under strecket
Publicerad

Såväl Apple som Samsung släppte i veckan bokslut som pekade på försvagad försäljning och lönsamhet. Bilden av en mobilförsäljning i fortsatt fall bekräftas av en färsk rapport från analysföretaget IDC, enligt vilken försäljningen föll över hela världen under andra kvartalet.

Försäljningen av smarta mobiler världen över sjönk med 2,3 procent under andra kvartalet, till 333,2 miljoner sålda enheter, visar siffror från IDC. Siffrorna visar även att marknadstvåan, Huawei har slagit trean, Apple under fyra av de de fem senaste kvartalen.

Trots stor osäkerhet kring kinesiska Huawei har företaget lyckats behålla sin andraplats när det gäller marknadsandelar, säger Bryan Reith, analytiker på IDC, I en kommentar.

– I toppen av marknaden, med Samsung, Huawei och Apple, minskade leverantörerna. Men går du ned i listan till de tre följande, Xiaomi, OPPO, och Vivo ökade samtliga. En stor del av detta är relaterat till timing i produktlinjer, men det är svårt att tro att den trenden inte fortsätter, säger han.

De största leverantörerna blir starkare på bekostnad av de mindre, enligt IDC. Det gör att smarttelefoner allt mer liknar pc-marknaden som har gått från många parallella leverantörer till ett fåtal stora. En annan trend är allt bättre smarttelefoner i mellanklassen som ligger väsentligt under de exklusiva modellerna i pris.

Annons
Annons

Samsung behöll förstaplatsen och ökade försäljningen med 5,5 procent på årsbasis, till 75,5 miljoner sålda smarttelefoner, trots att bolaget har haft problem att sälja sina exklusiva modeller då många kunder väljer att behålla sina mobiler längre eller satsar på billigare alternativ.

Huawei minskade sin försäljning med 0,6 procent, jämfört med första kvartalet, framför allt som en följd av handelskriget mellan USA och Kina. Bolaget har dock parerat med en stark försäljning på sin hemmamarknad. På årsbasis ökade försäljningen under andra kvartalet med 8,3 procent, till 58,7 miljoner sålda.

Apple levererade 33,8 miljoner nya Iphone under andra kvartalet, ned med hela 18,2 procent jämfört med för ett år sedan, till 33,8 miljoner sålda. Tack vare en stor installerad bas och många kunder som väntas uppgradera, kan Apple ändå betecknas som dominerande.

Snabbast föll försäljningen I Kina och USA. Nedgången I Kina har under första halvåret dock varit långsammare än under motsvarande period I fjol. Hela Asien, bortsett från Japan och Kina, fortsatte öka, med en uppgång i leveranserna med tre procent, framförallt som en ökad efterfrågan i Indien och Sydostasien.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons