Annons

Färsk studie: Iphone-älskare tjänar mer

Apple släppte nyligen sin senaste modell Iphone 11.
Apple släppte nyligen sin senaste modell Iphone 11. Foto: Tony Avelar/AP

En enkät som tar tempen på svenskarnas internetvanor har för första gången tagit reda på vad som skiljer svenska Iphone och Android-fantaster åt.

Internetstiftelsen frågar varje år svenskarna om deras internetvaror.

Här är några av de mest intressanta resultaten från årets undersökning.

Under strecket
Publicerad
Foto: TT Bild 1 av 1

1 / 8

Iphone-fantaster tjänar mer

Foto: TT

För första gången har Internetstiftelsen tagit reda på vad som skiljer den typiska Iphone-användaren från ägare av mobiler med Androids operativsystem.

Resultatet var intressant.

Android-mobiler är mer populära bland män (44 procent) än kvinnor (32 procent) och används i högre utsträckning av svenskar i åldern 26–55 år.

Iphone används i sin tur i högre utsträckning av kvinnor (54 procent) än män (42 procent). Den är också mer populär bland yngre (12–25 år) och bland hushåll med en hushållsinkomst på över 750 000 kronor per år.

– En Iphone är ju dyrare. Då är det inte jättekonstigt att det är höginkomsttagare som använder Iphones i större utsträckning, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Runt 47 procent av den vuxna befolkningen har en Iphone medan 39 procent har en Android.

Annons
Annons
Foto: Elaine Thompson / TT Bild 1 av 1

2 / 8

Hälften har uppkopplade saker i hemmet

Foto: Elaine Thompson / TT

Allt fler säger att de har någon uppkopplad sak (Internet of Things) i hemmet.

I årets undersökning svarade 54 procent att de har saker som till exempel klockor, kylskåp och bilar som är uppkopplade till internet.

Runt fem procent av befolkningen anger att de äger en uppkopplad högtalare som går att styra med rösten – som till exempel Google Home eller Amazon Echo – medan elektroniska lås finns i runt sju procent av svenska hushåll.

Annons
Annons

Bara var tionde svensk har använt sig av en vårdapp.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 1

3 / 8

Trots all publicitet – få använder vårdappar

Bara var tionde svensk har använt sig av en vårdapp.
Bara var tionde svensk har använt sig av en vårdapp. Foto: Emma-Sofia Olsson

Vårdappar som ersätter besök till en fysisk vådcentral eller sjukhus har fått mycket publicitet de senaste åren. Men trots uppmärksamheten är det få svenskar som använder sig av tjänsterna.

Enligt Internetstiftelsens undersökning har bara en av tio svenskar testat en vårdapp det senaste året.

Medelålders barnfamiljer använder sig mest av vårdappar (20 procent), medan bara tre procent av svenskar över 76 år har utnyttjat tjänsten.

Annons
Annons

Användandet av nyhetsappar är den tjänst som svenskar finner mest meningsfull.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT Bild 1 av 1

4 / 8

Få tycker sociala medier är väl använd tid

Användandet av nyhetsappar är den tjänst som svenskar finner mest meningsfull.
Användandet av nyhetsappar är den tjänst som svenskar finner mest meningsfull. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

För första gången fick svenskarna svara på frågan om deras tid på sociala medier var meningsfull. Bara en fjärdedel svarade jakande på frågan.

Men resultatet varierade beroende på grupp. De som tyckte att det var mest meningsfullt med social medier var intressant nog människor som var födda utanför Norden.

– Det kan vara så att om man har ett behov av att hålla kontakten med folk långt borta så ökar den upplevda nyttan med social medier, säger Måns Jonasson på Internetstiftelsen.

Nyhetsapparna är den tjänst som svenskarna upplever som mest meningsfull.

Runt 60 procent av de som svarade på Internetstiftelsens enkät upplevde att tiden som de la ned på nyhetsappar var meningsfull. Motsvarande siffra för poddar och radioprogram var 48 procent, medan data- och mobilspel intog jumboplatsen med 23 respektive 12 procent.

Annons
Annons
Foto: Alastair Grant /AP Bild 1 av 1

5 / 8

Allt fler rädda för Google...

Foto: Alastair Grant /AP

Nästan hälften av alla internetanvändare känner sig övervakade på nätet. Mest oroliga är svenskarna för storförtag som Facebook och Google.

I Internetstiftelsens undersökning svarade 46 procent att de är oroliga för att företagen kränker deras integritet. Det är ett stort hopp från bara 29 procent för fyra år sedan.

Måns Jonasson tror att ökningen beror på skandaler som visat att personliga uppgifter hamnat i oönskade händer.

– Vi upplever en sorts backlash för sociala medier i allmänhet där allt fler blir medvetna om att personliga uppgifter och persondata är någonting som är värdefullt för de här företagen, säger Jonasson.

Annons
Annons

Andelen som delar inlägg i sociala medier har fallit med 10 procentenheter.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

6 / 8

...och färre delar andras inlägg

Andelen som delar inlägg i sociala medier har fallit med 10 procentenheter.
Andelen som delar inlägg i sociala medier har fallit med 10 procentenheter. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Allt färre delar innehåll på sociala medier. Andelen har fallit dramatiskt i år – till 59 procent från 49 procent förra året.

Enligt Internetstiftelsen märks minskningen i alla åldersgrupper, men i synnerhet bland de som fyllt 55 år. Sett till kön är kvinnor överlag (56 procent) flitigare på att dela andras innehåll än män (43 procent).

Det är främst de som delar andras innehåll ”någon gång” än de som delar ofta som har minskat sitt delande. De som delar ofta ligger kvar på samma nivå, enligt Internetstiftelsen.

Annons
Annons
Foto: Richard Drew / TT Bild 1 av 1

7 / 8

Facebook dras med i fallet...

Foto: Richard Drew / TT

Facebook har vuxit snabbt de senaste åren och idag använder tre fjärdedelar av internetanvändarna tjänsten minst någon gång om året. Hälften gör det dagligen.

Nu tycks dock tillväxten ha stannat av.

De senaste tre åren har andelen Facebookanvändare som till exempel delar andra inlägg har minskat från 48 procent till 30 procent och bara 31 procent lägger idag upp bilder jämfört med 46 procent 2017.

Andelen Facebookanvändare som skriver egna inlägg har också minskat dramatiskt – från 49 procent till 28 procent på bara tre år.

– Jag tror och hoppas att det beror på att vi har haft så mycket diskussion om ”fake news” och källkritik och om att an ska tänka på vad man skriver och delar med sig av, säger Måns Jonasson på Internetstiftelsen.

Annons
Annons
Foto: Larsen, Håkon Mosvold/TT Bild 1 av 1

8 / 8

...och Instagram växer inte lika snabbt

Foto: Larsen, Håkon Mosvold/TT

Instagram (som ägs av Facebook) är världens näst största sociala nätverkstjänst och har vuxit snabbt de senaste åren. I år ökade dock andelen svenskar som använder tjänsten bara marginellt – från 60 till 61 procent.

Även tillväxten för populära internettjänster som Snapchat (39 procent använder tjänsten), Twitter (24 procent) och Linkedin (31 procent) har planat ut de senaste åren.

Måns Jonasson tror att storhetstiden för de stora jättarna kan snart vara över och att svenskarna kanske kommer söka sig till mer nischade kanaler.

– Jag tror att det kanske blir fler och fler kanaler och att man väljer sina kanaler i stället för att vara på en stor plattform. Men det får tiden utvisa, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons