Annons

"EU-kommissionen förhalar VW-utredning"

Det finns tecken på att flera EU-kommissionärer känt till VW:s utsläppsfusk i åratal – och nu försöker kommissionen mörka vad den visste. Det menar Fredrick Federley, ledamot i utskottet som utreder EU-politikernas inblandning i härvan.

– Kommissionen gör allt de kan för att hålla detta borta.

Under strecket
Publicerad

Fredrick Federley ryter till mot EU-kommissionen.

Foto: Yvonne Åsell/SvD och Markus Schreiber/APBild 1 av 1

Fredrick Federley ryter till mot EU-kommissionen.

Foto: Yvonne Åsell/SvD och Markus Schreiber/APBild 1 av 1
Fredrick Federley ryter till mot EU-kommissionen.
Fredrick Federley ryter till mot EU-kommissionen. Foto: Yvonne Åsell/SvD och Markus Schreiber/AP

EU-parlamentets särskilt tillsatta utskott för utsläppsskandalen ska utreda vad EU-kommissionen egentligen visste och förhindra att en liknande skandal kan ske igen. Nu har utskottet väntat i nästan tre månader på att få ut exempelvis mötesprotokoll som behövs för att utreda vad som har hänt.

– Det är helt oacceptabelt. Jag kan inte tolka det som något annat än en fördröjningstaktik, menar Fredrick Federley, gruppledare för Alde i utsläppskommittén.

För snart tre månader sedan krävde utsläppskommittén att få ta del av underlag från EU-kommissionen. Fredrick Federley anser att arbetet borde frysas till handlingarna har lämnats ut, eftersom det särskilda utskottet är tidsbegränsat till ett år. Kravet har resulterat i ett löfte om att handlingarna ska tillhandahållas till gruppen inom kort.

Annons
Annons

– Kommissionen eller enskilda kommissionärer gör allt de kan för att hålla detta borta. EU:s medlemsstater har gått med på att allt skulle göras tillgängligt för oss. Ändå började EU-kommissionen fråga varje medlemsland enskilt.

Utsläppsskandalen i Volkswagen är pinsam för EU eftersom bilbranschens utsläppsregler regleras på EU-nivå. Skandalen upptäcktes inte heller av EU, utan av myndigheter i USA. Totalt fuskade Volkswagen med 11 miljoner bilar och de allra flesta finns på EU:s marknad. För att förhindra att det upprepas ska det särskilda utskottet höra vd:ar från bilindustrin och tidigare EU-kommissionärer för att ta reda på vad de visste.

SvD har tidigare berättat att utsläppskommittén bland annat vill höra utrikesminister Margot Wallström, då hon var miljökommissionär mellan 1999 och 2004. Andra som ska höras är Volkswagens nuvarande vd Matthias Müller och dåvarande vd Martin Winterkorn. Även Renault-Nissans vd Carlos Ghon kallas till utfrågning.

Dock är utsläppskommittén ingen domstol och ingen kan tvingas komma för att svara på frågor. På torsdag hålls en utfrågning med Stavros Dimas som var miljökommissionär 2004–2010 och i augusti är fler utfrågningar inplanerade. Men detta handlar om utfrågningar som inte borde genomföras utan underlag om exempelvis vem som fattade olika beslut, menar Fredrick Federley.

– Förhalningen påverkar förstås kvalitén på våra frågor. Det försinkar hela arbetet. Nu får vi ställa frågor utifrån medieuppgifter och där kan vi förstås inte alltid få ursprungskällan.

Det finns också anledning att tro att medlemstater har känt till någon form av fusk.

Annons
Annons

Vad vet ni hittills?

– Vi vet att det har pågått en debatt sedan 2001 kring hur riktiga utsläppsvärdena är. Sen är frågan hur mycket man visste om vad som försiggick.

Finns det tecken på att kommissionen känt till fusket?

– Ja, vi anar att flera personer på flera nivåer har vetat om detta, men exakt vilka är för tidigt att säga. Det finns också anledning att tro att medlemstater har känt till någon form av fusk.

Hur påverkas förtroendet när kommissionen inte samarbetar?

– Kommissionen har börjat bli mer transparent så det här riskerar bli ett stort steg tillbaka. Jag tror också att hela EU dras med i en tid då unionen ifrågasätts.

De handlingar som kommittén vill komma åt är bland annat underlag från EU:s tekniska bilkommitté TCMV. Det är den tekniska kommitté som beslutade om nya kväveregler i höstas. Att kommittén fattade ett sådant beslut kritiserades av miljörörelsen som menar att det är politisk fråga som borde beslutas med insyn. Kommitténs arbete är tekniskt och mötena är ofta stängda. När kvävereglerna fastslogs kunde SvD berätta att dåvarande miljöminister Åsa Romson drev en mjukare linje än vad som kommunicerades utåt.

Utsläppsskandalen stannar inte heller vid Volkswagen, utan flera bilföretag har dragits in. Mitsubishis ledning har erkänt att man i 25 års tid fuskade med mätningar av bilarnas bränsleförbrukning. Även bland andra Renaults och Opels utsläppsvärden ifrågasätts.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons