Annons

Fel i avgassystem – nu faller Volvo tungt på börsen

Volvokoncernen varnar för betydande kostnader i samband med ett fel i avgasefterbehandlingssystem hos koncernens lastbilar och bussar. Arkivbild.
Volvokoncernen varnar för betydande kostnader i samband med ett fel i avgasefterbehandlingssystem hos koncernens lastbilar och bussar. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Volvo varnar för betydande kostnader till följd av problem med katalysatorn för avgasrening i fordon som lastbilstillverkaren har sålt.

Aktien faller hårt på Stockholmsbörsen.

TT
Uppdaterad
Publicerad
Efter reklamen visas:
Så klarar du ett börsras

Vad slutnotan hamnar på vill Volvo inte spekulera i.

– Det beror helt på åtgärdsprogram som måste göras, säger Claes Eliasson, presschef på Volvokoncernen till TT.

Fast koncernen är inställd på en rejäl smäll.

Annons

"Kostnaderna kan dock bli betydande", skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Beskedet om problemet kommer bara några dagar inför Volvos rapport för årets tredje kvartal, som väntas på fredag morgon. Volvoaktien föll initialt 8 procent, men i eftermiddagshandeln hade nedgången dämpats till 4 procent.

Den problematiska komponenten har enligt Volvo tillverkats av en extern leverantör. Enligt professor Ingemar Denbratt på Chalmers tekniska högskola kan även andra lastbilstillverkare vara berörda.

– Det här kan mycket väl vara något som drabbar fler än Volvo. Det finns ju inte så många katalysatortillverkare och den här tillverkaren har ju förstås inte bara Volvo som kund, säger Denbratt.

Den amerikanska konkurrenten Cummins återkallade så sent som i juli en halv miljon fordon för att åtgärda ett liknande problem. Cummins satte i samband med beskedet av 200 miljoner dollar (cirka 1,8 miljarder kronor) för att täcka kostnaderna för att åtgärda problemet.

Södertäljebaserade Scania har en annan underleverantör av katalysatorer och har inte några indikationer på att deras fordon har problem med kväveoxidutsläppen, enligt Scanias seniorrådgivare Hans-Åke Danielsson.

Den komponent som krånglar i Volvos katalysatorer ska rensa bort kväveoxider från avgaserna innan de släpps ut. När denna reningsmekanism inte fungerar kan utsläppen av de giftiga kväveoxiderna bli tio gånger större, enligt professor Denbratt.

– Om det är ett antal fordon kan det nog komma upp i mycket pengar, sedan blir det väl en förhandling med underleverantören om vem som ska betala och hur de ska fördela kostnaden, säger han.

Problemet har uppdagats av Volvos egna övervakningssystem för serviceåtgärder i Nordamerika, enligt Claes Eliasson. Han säger att de för tidigt utslitna komponenterna nu måste bytas ut för att fordonens utsläpp av kväveoxider inte ska överstiga gränsvärden.

– Vad vi gör nu är att vi tittar igenom vilka åtgärder som är lämpliga för att komma tillrätta med det här, säger Eliasson.

Merparten av de fordon som påverkas har enligt Volvo sålts i Nordamerika och Europa, där utsläppskraven är hårdare än på andra marknader.

På en redan nervös aktiemarknad blir Volvos besked ett nytt orosmoment, enligt Mats Liss, analytiker på Kepler Cheuvreux.

– Det skapar någon typ av osäkerhetsfaktor eftersom man inte kan säga vad kostnaderna kommer att bli utom att de kommer att bli materiella. Sen är det ett känsligt område det här med avgasemissioner, säger Mats Liss.

Han tycker dock inte man ska jämföra Volvos problem med Volkswagens skandal med manipulation av mjukvaror för att skönmåla dieselutsläpp, som slutade med en smäll på 18 miljarder dollar för den tyska fordonsjätten.

– Det är en skillnad från det som varit med personbilar. Här (i Volvos fall) handlar det inte om någon dold hantering. Det är en komponentbrist och sådant som kan hända, säger Mats Liss.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons