Annons

Fem gånger dyrare att ta tåget utomlands

Tågresandet i Sverige slår rekord hos SJ. Men att ta tåget utomlands har, trots miljövinsterna, blivit svårare än för tio år sen. Enbart bokningen är ett gissel och det är dessutom fyra till fem gånger dyrare att ta tåg än flyg.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Ibland går det snabbt i Europa, som när man tar Eurostar från Bryssel eller Paris till London. Bilden togs när tyska DB provkörde ett snabbt tåg från Tyskland till London.

Foto: Lennart Preiss/APBild 1 av 3

Svenska Dagbladet 4 februari 2008.

Bild 2 av 3

SJ kör sina X2000-tåg till Köpenhamn. Den som ska resa vidare ner i Europa måste byta.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 3 av 3

Ibland går det snabbt i Europa, som när man tar Eurostar från Bryssel eller Paris till London. Bilden togs när tyska DB provkörde ett snabbt tåg från Tyskland till London.

Foto: Lennart Preiss/APBild 1 av 2

Svenska Dagbladet 4 februari 2008.

Bild 2 av 2
Ibland går det snabbt i Europa, som när man tar Eurostar från Bryssel eller Paris till London. Bilden togs när tyska DB provkörde ett snabbt tåg från Tyskland till London.
Ibland går det snabbt i Europa, som när man tar Eurostar från Bryssel eller Paris till London. Bilden togs när tyska DB provkörde ett snabbt tåg från Tyskland till London. Foto: Lennart Preiss/AP

Trist att det ska vara så här att tåg till utlandet blir dyrare och krångligare än flyg.

För tio år sedan förberedde familjen Carlberg i Uppsala för en Londonresa. Pappa Anders skulle fylla 50 och tänkte ta med familjen på en lite ovanlig tur genom att skippa flyget och ta tåget hela vägen.

Försöket gick inget vidare. Tågresan skulle gå på 38 000 kronor och familjen på fem personer bestämde sig för att ta flyget i stället. På det sättet slapp de undan med en biljettkostnad på knappt 8 000 kronor.

Det hela betraktades som så anmärkningsvärt att SvD skrev en artikel om det hela. Miljöfrågan var aktuell även då och frågan var förstås varför det skulle vara så förtvivlat dyrt och svårt att välja det miljövänliga tåget.

Svenska Dagbladet 4 februari 2008.
Svenska Dagbladet 4 februari 2008.
Annons
Annons

SJ kör sina X2000-tåg till Köpenhamn. Den som ska resa vidare ner i Europa måste byta.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 1 av 1

Sedan dess har mycket hänt. Digitaliseringen har gått vidare och att sitta hemma och beställa en resa till London är rena barnleken.

Så länge man flyger, det vill säga. För efter att Anders Carlberg hört av sig igen tar vi och försöker göra samma sak.

Via nätet tänker vi boka en tågresa från Stockholm till London. Det går om möjligt ännu sämre den här gången än när familjen Carlberg försökte för tio år sedan.

Priserna är visserligen svåra att jämföra men grovt räknat blir det fyra-fem gånger dyrare att åka tåg än flyg.

– Trist att det ska vara så här att tåg till utlandet blir dyrare och krångligare än flyg, säger Anders Carlberg som senare gjorde ett nytt försök att åka tåg utomlands, då till Bryssel. Även det försöket stupade på att det blev så mycket dyrare än flyg.

Det höga priset är naturligtvis en avhållande faktor för den som funderar på tåget. Men minst lika illa är att det är så svårt att få till själva bokningen.

SJ kör sina X2000-tåg till Köpenhamn. Den som ska resa vidare ner i Europa måste byta.
SJ kör sina X2000-tåg till Köpenhamn. Den som ska resa vidare ner i Europa måste byta. Foto: Johan Nilsson/TT

På SJ:s hemsida går det bara att boka utlandsresor till Köpenhamn och Oslo, dit bolaget kör egna tåg. Kundtjänsten rekommenderar i stället en annan resesajt.

Fast där finns det heller inte några tågresor till London. Ett nytt försök med kundtjänsten leder bara till att vi får beskedet att "Storbritannien är en ö så dit går det inga tåg" och så uppmanas vi att vända oss till en resebyrå i stället.

Annons
Annons

Nu finns det förstås andra vägar. Den tyska järnvägen DB har en sajt där man kan hitta resor på många håll i Europa och där går det också att boka en del sträckor.

I det här fallet går en av de enklaste vägarna Stockholm-Hamburg-Bryssel. Därifrån kan man sedan boka med Eurostar som på två timmar tar en under Engelska kanalen och fram till London.

Trots den snabba avslutningen på resan tar hela turen 35 timmar, inräknat en övernattning i Hamburg.

Med tanke på hur utdragen tågresan blir är det kanske inte så konstigt att SJ redan i augusti 2014 slutade att sälja utlandsresor. Efterfrågan var så låg att bolaget bara drog in 14 miljoner kronor om året på utlandsresorna, kostnaderna var höga och verksamheten olönsam.

– Utlandsbiljetterna var en liten nischprodukt som krävde stora insatser, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ.

Det är låg efterfrågan på internationella tågresor och efterfrågan kommer inte att ta fart förrän man har höghastighetståg.

Att det tar längre tid med tåg än flyg är nu inte så förvånande. Märkligare är att det ska vara så svårt att köpa biljetter. Niclas Härenstam förklarar det bland annat med att biljettreglerna varierar mellan länderna. Det skiljer på när man räknas som barn, om man får rabatt vid tur och returresa och så vidare.

Dessutom saknas den samordning som flygbolagen har mellan sina bokningssystem. Och eftersom resan ofta måste boka hos varje bolag separat blir det en hög administrationskostnad.

Så det verkar vara svårt att få till det med längre tågresor från Sverige och ut i Europa. Niclas Härenstam tror heller inte det tar fart förrän Sverige kopplas ihop med höghastighetsbanorna på kontinenten.

– Det är låg efterfrågan på internationella tågresor och efterfrågan kommer inte att ta fart förrän man har höghastighetståg. Men då finns det en stor potential, tror Niclas Härenstam.

I Sverige verkar tågresandet däremot fortsätta öka. Bara SJ kunde under 2017 räkna in 30 miljoner resor, drygt en miljon fler än under föregående år.

Kostnad för fem personer som reser Stockholm-London tur och retur en vardag i februari. Normalprisbiljetter.
2018
Med tåg20 000-40 000kronor
Med flyg4 000-10 000kronor
2008
Med tåg38 000kronor
Med flyg8 000kronor
Priserna är inte justerade för inflation
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons