X
Annons
X

Experten: Fem argument som tystar banken

En lyckat förhandling om boräntan kan spara tusenlappar. Men att pruta ner slipad bankpersonal kan vara svårt. Här listar Emmylou Tuvhag, SvD:s expert på privatekonomi, några av bankens vanligaste argument – och hur du bemöter dem.

Läs mer om Boräntorna
Efter reklamen visas:
Fem argument som tystar banken
Ta gärna upp bankernas marginaler på bolån i början av mötet – de har de senaste åren stigit till rekordhöga nivåer, skriver SvD:s Emmylou Tuvhag. Bankerna tjänar på att ha dig som kund.
Ta gärna upp bankernas marginaler på bolån i början av mötet – de har de senaste åren stigit till rekordhöga nivåer, skriver SvD:s Emmylou Tuvhag. Bankerna tjänar på att ha dig som kund. Foto: TT och SvD

1. ”Du får historiskt låg ränta”

Banken säger: "Boräntan vi erbjuder dig är historiskt låg."

Ditt argument: Visst stämmer det att nivåerna är låga nu, precis som under de senaste åren. Men även bankernas upplåningskostnader är ovanligt låga. Kontra därför med att sätta räntan i relation till vad banken tjänar på dig som kund. Bankernas marginaler på bolån har under de senaste tio åren stigit till rekordhöga nivåer. Du hittar bankernas senaste marginal bland Finansinspektionens statistik. Siffrorna publiceras en gång i kvartalet.

2. ”Du följer snittet”

Banken säger: "Detta är en bra ränta, du följer snittet."

Annons
X

Ditt argument: De snitt för bolåneräntor som bankerna rapporterar är en sammanvägning av räntorna på alla nya lån, alltså även räntor som inte är förhandlade. Dessutom tenderar det att ligga efter, eftersom snittet visar läget under föregående månad.

Snittet har länge legat omkring 1,5 procent. Förhandlar du med flera banker och har en god boendeekonomi bör du komma lägre än så.

Argument för att du ska ned under snitträntan kan exempelvis vara ett stort lån eller ett stort sparande. Samtidigt är det bra om din belåningsgrad och skuldkvot är låg. Med andra ord är det fördelaktigt om lånet är stort i kronor och ören, men litet i förhållande till köpeskillingen och bostadens värde, och i förhållande till hushållets samlade inkomst.

3. ”Kraven på oss banker har ökat”

Banken säger: "Vi har ökade kapitalkrav på oss, och kan därför inte sänka din ränta mer".

Ditt argument: Det stämmer att ökade krav på bankerna under de senaste åren har medfört högre kostnader, men det förklarar bara delar av den dramatiska ökning av bolånemarginaler som vi har sett. En annan del av förklaringen är att bankerna gör betydande vinster.

Dessutom, bankerna och de traditionella bolåneinstituten har samma krav på sig, ändå varierar räntorna de erbjuder till kunder. Har du nått en återvändsgränd i förhandlingen be att få återkomma och kolla upp läget på andra banker innan du sätter ned foten.

4. ”Du tjänar på en sund bank”

Banken säger: "Vi behöver höja din bolåneränta, det tjänar du som kund på".

Ditt argument: Visst är det positivt med välkapitaliserade banker, och en trygghetsbuffert i systemet. Men de skulle exempelvis kunna sänka utdelningarna till aktieägare, i stället för att höja bolåneräntorna.

5. ”Om du blir helkund...”

Banken säger: "Vi kan ge dig en bättre rabatt om du blir helkund".

Ditt argument: Att flytta alla sina tjänster är många gånger en förlustaffär – men inte alltid. Drar banken detta kort kan du med fördel be banken att också visa vad du skulle spara och förlora på att flytta respektive del. Att räkna ut vad det kostar att byta kort och betaltjänster är oftast inga problem, men mer snårigt brukar det vara att bedöma huruvida det är värt att flytta försäkringar, fondsparande och långsiktiga placeringar. Flyttar du exempelvis kapitalet i din pensionsförsäkring riskerar avgiften för flytten att bli hög.

Annons
Annons
X
Annons
X

Ta gärna upp bankernas marginaler på bolån i början av mötet – de har de senaste åren stigit till rekordhöga nivåer, skriver SvD:s Emmylou Tuvhag. Bankerna tjänar på att ha dig som kund.

Foto: TT och SvD Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X