Annons

Sara L Bränström:Mäta kroppsfett på lyxtoaletter kan inte rädda handeln

Gallerian i Stockholm inviger sin nya kundtoalett – och det är ingen ordinär toa.
Gallerian i Stockholm inviger sin nya kundtoalett – och det är ingen ordinär toa. Foto: Malin Hoelstad

Kan fräna toaletter, stjärnkockar eller lyxiga provrum vara lösningen på köpcentrumens sinande kundströmmar?

I butikshandeln pågår en desperat jakt på den heliga graalen och alla pratar om service.

Under strecket
Publicerad

Lyxtoalett i Gallerian.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Ballonger, uppskuren vetelängd och alkoholfri bubbel i höga glas. Den holländska ambassadören Ines Coppoolse håller tal om vikten av god hygien för samhället. De inbjudna gästerna ombeds att höja sina glas. Därefter klipper hon bandet.

Köpcentrumet Gallerian mitt i centrala Stockholm inviger sin nya kundtoalett. Ja, du läste rätt.

Enligt köpcentrumet är det ingen ordinär toa, utan ett ”toalettkoncept med fokus på hög servicegrad och personligt välbefinnande”, framtaget av ett holländskt bolag.

Kunderna kan för en tia utföra sina behov, men också köpa en tampong ur en automat och kontrollera blodtrycket eller väga sig och mäta sitt kroppsfett i en kroppsscannings-apparat. Maskinen spottar ut resultatet på ett papperskvitto.

Jag stirrar på lappen, en femtedel av min kropp är fett – vad ska jag göra med informationen?

Jag stirrar på lappen, en femtedel av min kropp är fett – vad ska jag göra med informationen? Köpa gymkort, undvika muffins?

Att handeln genomgår en stor förändring och ägnar mycket kraft åt att stävja de minskade kundströmmarna är mer än tydligt. Redan i fjol kom en rapport från HUI Research som visade att all handel i köpcentrumen förutom mat, minskade för första gången sedan 1980-talet.

Annons
Annons

Lyxtoalett i Gallerian.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Överallt ser vi butikskedjor som krisar och en e-handel som växer.

Pratet om att upplevelser och service ska locka in kunderna till köpcentrumen har pågått länge och förvisso flyttar restauranger, stjärnkockar och lekland in när butiker stänger. Men ännu vet ingen om detta är lösningen.

Lyxtoalett i Gallerian.
Lyxtoalett i Gallerian. Foto: Malin Hoelstad

Kundernas lust att ta sig till galleriorna väntas ändå bli mindre framöver, delvis drivet av en generationsväxling. Det är stora skillnader mellan hur yngre och äldre shoppar, enligt HUI Research. Skulle alla plötsligt bete sig som dagens unga skulle e-handeln öka dramatiskt, och följdaktligen skulle butikshandeln krympa motsvarande mängd.

Frågan vad köpcentrumen ska fyllas med när butikerna blir färre och tar mindre ytor i anspråk hänger kvar.

I JC:s forna butik i Sickla köpkvarter i Nacka har centrumägaren byggt en jättelik paketutlämning med rymliga provrum för att erbjuda e-handlande kunder service. Konceptet lanserades med buller och bång för ett halvår sedan, men i lokalen är det oftast tomt och ödsligt.

Risken är också att tilltagen mest andas desperation och uppfattas som menlösa.

Självklart måste handeln experimentera. Och givetvis kan både lyxiga provrum eller fräna toaletter skapa en viss uppmärksamhet och väcka kunders nyfikenhet. Men risken är också att tilltagen mest andas desperation och uppfattas som menlösa.

För hur stort är egentligen behovet bland kunderna att kolla blodtryck eller väga sig under shoppingrundan?

Lyxtoaletter kommer inte kunna rädda handeln.

Lyxtoaletter kommer inte kunna rädda handeln.

Tänker jag efter, så scannar jag hellre kroppen på en testklinik och mäter blodtrycket hos en läkare, än på en kundtoalett. Jag vill så gärna att någon förklarar mätningens resultat och berättar hur intaget av muffins påverkar den där fettsiffran.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons