Annons

Fifas kassa rykte bäddar för kinesiska megaföretag

Vilka är egentligen Mengniu, Hisense och Wanda? Medan Fifa misslyckades med att fylla ut alla sina sponsorplatser strömmade de anonyma kinesiska megaföretagen till.

Under strecket
Publicerad
Foto: Maja Suslin/TT Bild 1 av 1

1 / 5

Foto: Maja Suslin/TT

Efter korruptionsskandaler, FBI-razzior och ständiga anklagelser om mutor var det få sponsorer som fortfarande ville förknippa sig med skandalorganisationen Fifa som i år arrangerar det 21:e världsmästerskapet i fotboll.

Endast sponsorerna Visa (med en viss Zlatan Ibrahimovic som reklampelare), Adidas, Coca-Cola och Hyundai/Kia förlängde sina sponsorskap från förra VM till årets upplaga i Ryssland, medan storfräsare som Sony, Emirates, Continental och Johnson & Johnson valde att inte förlänga sina sponsorkontrakt.

Fifas dalande rykte innebär miljoner i missade sponsorintäkter, eftersom flera sponsorplatser står tomma. Då passar även kinesiska storföretag – som för många innan VM var helt okända – och fylla upp några av de tomma platserna. För vilka kunde på rak arm säga vad företag som Hisense, Mengniu, Wanda och Vivo sysslade med innan VM?

Men oroa dig inte, SvD Näringsliv guidar dig igenom en snabb genomgång av de okända konglomeraten.

Annons
Annons
Foto: Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅNBild 1 av 1

2 / 5

Dalian Wanda

Foto: Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN

Tillsammans med jättarna Adidas, Coca-Cola, Gazprom, Hyundai/Kia, Visa och Qatar Airways är det kinesiska konglomeratet Dalian Wanda (eller bara Wanda) så kallade en av ”Fifa Partners” – den kategorin av sponsorskap som doftar mest premium och är allra dyrast.

Enligt uppgifter får det mångsysslande företaget från Peking betala 32 miljoner euro till Fifa för att få bli kallad partner, skriver Ispo.

Wanda-konglomeratet opererar inom ett brett spektra av verksamheter – allt från konstruktion till nöjesindustrin. Wanda är världens största fastighetsutvecklare, och äger världens största biografkedja som heter Wanda Cinemas.

Det kinesiska företaget är faktiskt indirekt ägare av svenska biografkedjan SF – de äger AMC, som i sin tur är ägare till SF.

Wanda skrev 2016 på ett avtal med Fifa som sträcker sig över fyra världsmästerskap.

Annons
Annons
Foto: Andre Penner/APBild 1 av 1

3 / 5

I Fifas andra kategori av sponsorer återfinns de kinesiska företagen Hisense, Vivo och Mengniu bland de mer välkända varumärkena McDonalds och Budweiser Enligt Ispo får företagen i denna kategori betala mellan åtta och tjugo miljoner euro till Fifa.

Kategorin, som endast sponsrar Fifa under världsmästerskapet, har en maxgräns på åtta företag, vilket innebär att fotbollsorganisationen har haft svårt att hitta villiga sponsorer.

Vivo

Foto: Andre Penner/AP

Trots dess relativa anonymitet i Samsung- och Appletäta Sverige är kinesiska Vivo en av världens tio största smartphone-tillverkare.

Företagets har expanderat till ett hundratals länder, och har blivit väldigt populära smartphone-alternativ i Pakistan, Indien, Thailand och Ryssland. I juni 2017 skrev företaget ett avtal med Fifa som innebär att teknikbolaget sponsrar VM i Ryssland samt Qatar-VM 2022.

I Hollywood-filmen Captain America: Civil War använder sig karaktärerna Captain America och Iron Man sig av Vivo-telefoner.

Annons
Annons

Mjölk, men inte från kinesiska Mengniu.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 1

4 / 5

Mengniu Diary

Mjölk, men inte från kinesiska Mengniu.
Mjölk, men inte från kinesiska Mengniu. Foto: Jonas Ekströmer/TT

2012 investerade Arla 1,7 miljarder danska kronor i Mengniu Diary – sedan dess har det varit relativt tyst om det kinesiska mejeriföretaget i svenska medier.

Baserade i den autonoma regionen Inre Mongoliet har företaget blivit en symbol för privatägt entreprenörskap i hemlandet, även om den kinesiska staten numera är den enskilt störste aktieägaren.

2008 var företaget inblandat i den kinesiska mjölkskandalen, när man fann spår av melamin i mjölkpulver och andra produkter från Mengniu.

Ett Fifa-sponsorskap är tänkt att få mejeriföretaget, som mestadels är verksamma i Kina, att expandera utomlands, och enligt Bloomberg sa företagets vd Lu Minfang att ”detta är ett stort steg för Mengniu att bli globala, och kunna återbygga världens förtroende i Kinas mejeriindustri” i vintras i samband med att sponsorsavtalet med Fifa blev klart.

Om världen glömmer melamin-skandalen återstår att se.

Annons
Annons
Foto: Sam McNeil/TTBild 1 av 1

5 / 5

Hisense

Foto: Sam McNeil/TT

Hisense är ett statsägt kinesiskt företag som tillverkar vitvaror elektronikvaror, men äger även flera varumärken som japanska Sharp, Combine, Kelon och Ronshen.

Företaget är störst på hemmaplan, men har även tillverkningsfabriker runt om i världen som i Ungern, Sydafrika, Egypten, Frankrike och Mexiko.

Avtalet med Fifa slöts i april i fjol, men fotbollsfans som följer den engelska andraligan kan redan ha koll på det kinesiska konglomeratet eftersom företaget var under säsongen sponsor för fotbollslaget Aston Villa.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons