Annons

Spotify-toppen: ”Strategin är att inte öka priserna”

Spotify börsnoterades 3 april 2018.
Spotify börsnoterades 3 april 2018. Foto: Richard Drew / TT

Spotifys avgående finanschef Barry McCarthy talar sig varm för satsningen på poddar – men medger också att streamingjätten experimenterar med priset.

Under strecket
Publicerad

Med poddar kan Spotify bygga en affärsmodell som ska ge mycket högre lönsamhet på sikt.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

Spotify lyckades slå marknadens förväntningar på de flesta punkter i sin kvartalsrapport. Företagets omsättning ökade med 28 procent, till 1,7 miljarder euro (18,6 miljarder kronor). Av det kommer över 90 procent från betalande kunder, och resten från annonsfinansierade gratisabonnemang.

Aktien fullkomligen rusade på USA-börsen, och var uppe i 15 procent efter en timmes handel.

Under kvartalet växte antalet användare till 248 miljoner, varav nästan hälften är betalande. Spotify har känt av en tuffare konkurrens från jättar som Apple, Amazon och Google. Men bolagets finanschef Barry McCarthy hävdar ändå att man växer dubbelt så snabbt som värsta konkurrenten. Även den amerikanska marknaden går starkt, trots att Apple sedan april i år hävdar att man är störst.

– Det är lite oklart vem som är störst där. Vi kanske har en miljon abonnenter fler, eller så är de en miljon fler, säger han i en intervju med SvD.

Spotify räknar med att kampen mellan streamingjättarna kommer att handla om vem som tar in flest kunder.

– Just nu spelar vi ett spel om marknadsandelar. I en del länder där vi har en väldigt hög marknadsandel experimenterar vi med pris.

Annons
Annons

Med poddar kan Spotify bygga en affärsmodell som ska ge mycket högre lönsamhet på sikt.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

Vår styrka är att vi är fokuserade på en enda sak, medan Apple i första hand är ett hårdvaruföretag.

Barry McCarthy, som kommer att lämna Spotify efter nästan sex år på bolaget, ger inte ett helt entydigt svar om det kan bli fler prishöjningar just i Sverige, där Spotify är den absolut största aktören på marknaden.

– Generellt är strategin att inte öka priserna, säger han och tillägger:

– På en global skala.

Hittills har ni lyckats hålla undan Apple och Google, men hur länge kan det fungera med tanke på att de har så enormt mycket större resurser?

– Jag kommer ihåg när jag var på Netflix. Då sa alla att vi inte skulle kunna konkurrera mot jättar som Blockbusters och Walmart. Nu hör jag samma sak om Spotify. Vår styrka är att vi är fokuserade på en enda sak, medan Apple i första hand är ett hårdvaruföretag.

Med poddar kan Spotify bygga en affärsmodell som ska ge mycket högre lönsamhet på sikt.
Med poddar kan Spotify bygga en affärsmodell som ska ge mycket högre lönsamhet på sikt. Foto: Lars Pehrson

Barry McCarthy har en lång utläggning om att Spotify som mjukvaruföretag är mycket duktigare på att analysera data, och menar att det är nyckeln till Spotifys funktioner för att ge smarta rekommendationer till vad abonnenterna borde lyssna till.

Det företag som kan ge de bästa rekommendationerna kommer att ha den bästa användarupplevelsen, enligt honom.

– Vi har 50 miljoner låtar som du kan lyssna till, men de flesta kommer du inte att hitta på egen hand.

Annons
Annons

Men det enorma utbudet och alla smarta algoritmer är inte det som Barry McCarthy helst vill prata om. Det är inte ens musik utan poddar. Det blir snart uppenbart varför. Med poddar kan Spotify bygga en affärsmodell som är mer lik Netflix vilket ska ge mycket högre lönsamhet på sikt. Han kallar också Spotify för ett ”Netflix på steroider”.

– Mitt uppdrag var att åstadkomma tre saker. Jag skulle genomföra listningen i New York, jag skulle bygga ett team som hade kompetensen att sköta finanserna i ett så stort bolag och jag skulle lära upp min efterträdare. Jag har gjort allt det.

Så länge antalet användare inte räknas i miljarder måste fokus vara att växa, och det är precis vad Spotify gör.

– Kostnadsstrukturen för musik är variabel, det vill säga vi betalar mer till artisterna ju mer folk lyssnar. Med poddar är den fast. En av de faktorer som ökat Netflix vinster är investeringen i eget innehåll med fasta kostnader, till skillnad från att hyra ut dvd-filmer, som hade en variabel kostnadsstruktur.

En annan fördel med poddar enligt McCarthy är att Spotify kan skapa ett eget unikt innehåll. Precis som Netflix har ”The Crown” och HBO har ”Game of Thrones” hoppas Spotify kunna bygga en katalog med poddar som bara finns hos dem.

Barry McCarthy är dock tydlig med att vinsterna kommer först senare. I början kommer Spotify i stället att ta stora investeringar i att bygga en katalog med innehåll.

Joakim Dal på investmentbanken GP Bullhound, som följt Spotify länge, tycker att man gör helt rätt.

– Så länge antalet användare inte räknas i miljarder måste fokus vara att växa, och det är precis vad Spotify gör.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons