Annons

Finansexpert sågar Telias nya miljardaffär

Fel pris. Och fel strategi. Finansexperten Peter Malmqvists dömer ut Telias nya miljardaffär som innebär att bolaget köper Bonniers TV-verksamhet för 9,2 miljarder kronor. Regeringen och oppositionen har tidigare gjort tummen ner.

Under strecket
Publicerad

Peter Malmqvist, börsexpert och tidigare bland annat analyschef på Nordnet.

Foto: Fanni Olin Dahl och Erik Simander/TTBild 1 av 1

Peter Malmqvist, börsexpert och tidigare bland annat analyschef på Nordnet.

Foto: Fanni Olin Dahl och Erik Simander/TTBild 1 av 1
Peter Malmqvist, börsexpert och tidigare bland annat analyschef på Nordnet.
Peter Malmqvist, börsexpert och tidigare bland annat analyschef på Nordnet. Foto: Fanni Olin Dahl och Erik Simander/TT

Peter Malmqvist är inte imponerad av regeringens utspel i sammanhanget . Staten äger 37 procent av aktierna. Men han tycker det är mer bekymmersamt att Telias vd Johan Dennelind och styrelseordförande Marie Ehrling är fel ute när det gäller nya miljardaffären.

Telia köper Bonnier Broadcasting för 9,2 miljarder kronor. TV4, C More och Finska MTV ingår i affärsområdet. Bonnier Broadcasting omsätter 7,5 miljarder kronor och hade förra året ett rörelseresultat på 600 miljoner kronor. Affären presenterades i mitten av juli och ska godkännas av EU:s konkurrensmyndighet för att gå igenom.

Peter Malmqvist, oberoende aktieanalytiker, har stora invändningar.

– Telia betalar skjortan för en verksamhet som enligt min mening inte hör hemma i ett telekombolag. Och det bara för att man har sett några amerikanska bolag som har hakat på den senaste trenden, säger han.

Annons
Annons

Här handlar det om Telias långsiktiga överlevnad.

Trenden Peter Malmqvist talar om är vertikala fusioner. Ett modeord i finansvärlden just nu, som innebär att bolag som äger infrastruktur (läs Telia) köper bolag som producerar innehåll (läs Bonniers TV-verksamhet).

I USA är den mest uppmärksammade affären i det här segmentet den mellan telekomoperatören AT & T och underhållningskoncernen Time Warner. Den blev klar strax efter midsommar i år, efter många turer.

Värdet på den affären är 85 miljarder dollar - osannolika 770 miljarder kronor.

– Jag ser inte några som helst snittytor mellan befintliga Telia som skulle fungera ihop med det man köper, det vill säga Bonnier TV. För mig handlar de 9,2 miljarderna om ett överpris med få eller inga samordningsvinster.

– Jag tycker också historien förskräcker. Se vad som hände med Ericsson när de en gång i tiden försökte köpa innehåll.

Peter Malmqvist berättar om Ericssons plan under 1990-talet där man ville börja tillverka PC–datorer. Och senare, deras period när bolaget tillverkade mobiltelefoner. Satsningarna blev dyrköpta erfarenheter.

Men alla är inte lika kritiska. Anders Elgemyr är telekomanalytiker och vd för investmentfirman Jarl Securities.

– Prislappen är faktiskt inte viktigast i det här läget. Här handlar det om Telias långsiktiga överlevnad. Telekom-kunderna måste ägas via innehåll framöver. Då är det här en väg att gå. Alternativet – det är att låta Telia dö sotdöden, säger Anders Elgemyr.

Han tycker inte Telia betalar dyrt för Bonniers. Tittar man på vinstmultiplarna så är värderingen lägre än för genomsnittet på börsen, enligt Elgemyr.

– Kan man dessutom uppnå de synergier man talar om från Telias sida så är det till och med billigt, säger han.

Men enligt Peter Malmqvist finns det få exempel där företag har lyckats med sin integrering framåt. Det vill säga att komma närmare kunden.

Mitt råd till mina kunder är därför att sälja hälften av sina Teliaaktier.

– Jag har letat i Telias årsredovisningar efter någon beskrivning av hur de ska lyckas med gränsöverskridande verksamhet och satsa på innehåll. Men jag hittar inget. Svårt att tolka det på annat sätt än att den strategin är något de kommit på ganska nyligen. Känns en aning oroväckande, säger Peter Malmqivst.

– Mitt råd till mina kunder är därför att sälja hälften av sina Teliaaktier.

Efter reklamen visas:
Bonnieraffär
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons