X
Annons
X
Krönika

Torbjörn Isacson: Inget utrymme för ett nytt fiasko, Postnord

Postnord har till slut tvingats erkänna att bolaget haft stora problem, och har nu bockat av en lång rad punkter på en önskelista över förbättringar. Men det finns inget utrymme för ett nytt fiasko kring black friday och julhandel, och det finns flera andra problem kvar att lösa.

Efter reklamen visas:
Ekonomistudion 2018-11-09 E-handeln rätt

Senaste vinterns topphandel kring black friday och julen förvandlades till en isande mardröm för många av Postnords kunder. SvD Näringsliv kunde med bilder och filmer visa hur berg med tiotusentals paket lämnades vind för våg i snöovädret ute på Arlanda. Förseningarna var massiva och klagomålen lavinartade, nio av tio kunder saknade förtroende för bolaget.

In i det längsta försökte den statliga jätten sin ovana trogen sopa bekymren under mattan. Men successivt har det sjunkit in att bolaget faktiskt haft gigantiska och stegrande problem på flera områden. Om än under bilan, har Postnord genomfört en lång rad förbättringar det senaste året.

Foto: Tomas Oneborg

Enligt Svensk Digital Handel accepterar många företag inte ännu en fiaskosäsong från Postnord.

Annons
X

I en av sina många egenproducerade annonser presenterar Postnord genomförda förändringar inför årets stora köpfester som får vilken önskelista till tomten som helst att se kort ut. Några av exemplen är 300 extra medarbetare över hela landet, lördagsleveranser på flera håll, kvällsleveranser på vissa håll, paketsortering på söndagar, förstärkt flygtrafik, två nya paketterminaler i Sverige och en ny i Danmark, dygnet-runt-sortering av paket och 140 nya utlämningsställen sedan i fjol plus 40 extra utlämningsställen under december.

Till det kommer de nya regler för moms och tullhantering för paket från främst Kina som Postnord införde i mars efter en infekterad debatt med Tullverket. Därefter slöt Postnord ytterligare en överenskommelse med en av de stora aktörerna, kinesiska Wish. Även om den administrativa bördan ökat innebär det att paketbergen från Kina sjunkit dramatiskt.

Men hos kunderna sitter misstron djupt. Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel, skickade häromdagen ut ett pressmeddelande om hur orolig han är att Postnord ännu en gång grovt ska misslyckas. I fjol trodde Postnord att paketvolymerna efter black friday skulle öka med 20 procent, facit blev mer än dubbla den siffran. I år tror Postnord på en ökning på 25 procent.

Till råga på allt införde Postnord i höstas plötsligt en extra avgift på 4 kronor per paket de levererar mellan den 15 november och 31 december, vilket upprört många e-handlare. Enligt Svensk Digital Handel accepterar många företag inte ännu en fiaskosäsong från Postnord, som har det stolta mottot "Vi levererar".

Och det är inte bara e-handlare som sätter press på Postnord. I en intervju nyligen med SvD Näringsliv konstaterade Peter Nilson, chef för kundupplevelser på Ikea Sverige, att "Postnord är, precis som vi, i behov av att lära sig nya saker."

Foto: Emil Langvad/TT

I en annan egenproducerad annonstext skriver Postnord just nu också om hur bolaget försöker lösa ett annat av de stora hoten när handeln exploderar, bristen på chaufförer. Postnord, som har cirka 1 800 anställda chaufförer, räknar med att behöva 1 000 nya chaufförer om året fram till 2021.

Och det är långtifrån bara julen 2018 som är ett bekymmer för Postnord. Lönsamheten är usel.

Som SvD tidigare har avslöjat har Postnord fått kraftig kritik från fackligt håll, både från Transport och Seko, inte minst för hur bolaget hyrt in externa åkerier.

"Sedan vi fick ny vd för Postnord Sverige har det blivit bättre förutsättningar genom ökade investeringar på egna fordon i det vi betraktar som kärnverksamheten, den logistik vi bedriver i egen regi", säger Johan Lindholm, ordförande för Seko på Postnord, och fortsätter:

"Men vi är besvikna på att Postnord inte följer det vi upplever som att vi hade en överenskommelse kring, att det ska gälla kollektivavtal även på den verksamhet som är outsourcad på externa åkerier när det gäller kontrakterade inrikestransporter".

Och det är långtifrån bara julen 2018 som är ett bekymmer för Postnord. Lönsamheten är usel. Den nya styrelse som till slut kom på plats fick omedelbart kritik. Postnord, som redan släppt kravet att posten ska var utdelad nästa dag i både Sverige och Danmark, vill nu höja portot ytterligare och inte ens dela ut post varje dag. Kritiken mot hela den svenskdanska konstruktionen blossar ständigt upp, senast häromdagen i Danmark där Dansk Folkeparti vill dela på bolagen.

Så även om Postnord bockat av en hel del på en önskelista över förändringar, så finns det mycket kvar att brottas med.

Annons
X
Annons
X
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2
Foto: Emil Langvad/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X