Annons

RuinsFirst Aid Kit kommer att krossa ditt hjärta

Det är drygt tre år sedan First Aid Kit senast släppte ett album. Nu är Klara och Johanna Söderberg tillbaka med ”Ruins”. På bilden uppträder de under utdelningen av Polarpriset 2015.
Det är drygt tre år sedan First Aid Kit senast släppte ett album. Nu är Klara och Johanna Söderberg tillbaka med ”Ruins”. På bilden uppträder de under utdelningen av Polarpriset 2015. Foto: Anders Wiklund/TT

Redan nu har First Aid Kit skrivit årets starkaste rader om förälskelse och trasiga hjärtan. Musikaliskt tar ”Ruins” inte någon till framtiden. Men den levererar det vi 10-talsmänniskor ständigt är på jakt efter, skriver Annah Björk.

Under strecket
Publicerad

Ruins

Artist
First Aid Kit
Genre
Pop
Musikbolag
Columbia Records/Sony Music
År
2018

Betyg: 5 av 6

”Why do I do this to myself?” frågar sig Klara Söderberg i sekunder av självinsikt i ”Ruins” mest sprakande spår, singeln ”Fireworks”. Stunden senare ser hon hur fyrverkerier faller över hans hus och har ännu en gång formulerat för sig själv hur det visst ska gå, hur allt ska bli fantastiskt, varför det är dom mot världen.

Jag vill kräkas av låten.

Den gör mig illamående som bara en förälskelse eller trasigt hjärta kan göra. Jag blundar och dansar ensam och alldeles för berusad. Öppnar ögonen och vaknar i min egen gråt.

Jag vet att det bara är januari, men jag vet också att de där enkla raderna är det mest smärtsamma och sanna som kommer skrivas om olycklig kärlek i år.

Och det säger allt om var First Aid Kit är just nu.

Annons
Annons

Klara och Johanna lägger tio år av osannolika framgångar till handlingarna, som alla svenskars stora musikaliska stolthet och amerikaners egna maskotar. Systrarna med de änglalika stämmorna som tagit tillbaka den organiska musiken till listorna i en tid när kalla beats och hetsiga drops gör folk över 30 desillusionerade. Men First Aid Kits nostalgiska countrypop har också alltid varit polerad för att bli just både högt och brett älskad.

2014 års ”Stay gold” skickade dem visserligen jorden runt, till tv-shower och samarbeten valfri skäggig svensk rockmusiker bara dreglande kan fantisera om.

Men på mig studsade den bara.

Nu vet jag varför. Det är först med ”Ruins” som Söderbergs förenar sin fäbless för den tårfyllda genren americana med den bittra trovärdighetens tyngd. Nu, ett par år in i sina 20, finns livserfarenheten att fylla den själfulla musiken med.

Tidigare bara idén, fantasin om den.

Det är inte enbart texternas personliga tematik om att söka sin förlorade älskade i alla tomma rum, dricka billigt vin för att få tiden att gå, inse att han bara är en stjärna i en galax långt bort och aldrig var menad att stanna.

Känslan är också närvarande i de lekfulla arrangemangen. Samtidigt som den fantasifulla produktionen håller sig inom ramarna för duons signatursound, introduceras en elegant dynamik, stråkar trängs med syntar i ett anslag som har vidd. Istället för att stänga in musiken i countryns snäva studio, har de vidgat ljudbilden och melodierna till något som sorteras i Ryan Adams mjuka rockröra.

I ”Hem of her dress” är dock fantasiflödet på max, och vad som kunnat vara skivans statement-låt mynnar ut i en The Pouges-pastisch, där hela puben skrålar med i bästa Shane McGowan-stil. Jag önskar bara att de hade klippt bort den sista minuten och begravt den på pubrock-kyrkogården.

Även om First Aid Kit knappast kan beskyllas för att ha klivit ur sin egen bekvämlighetszon, gjorde de rätt i att lämna tidigare producenten Mike Mogis för Tucker Martine. Martine har jobbat med genrens gräddhylla, med artister som My Morning Jacket, Iron & Vine, Grandaddy, Jayhawks och Laura Veirs. Till studion i Portland, Oregon har han dessutom bjudit in lyxiga musiker som Wilcos Glenn Kotche, Midlakes McKenzie Smith och REM:s Peter Buck.

Musikaliskt tar ”Ruins” inte någon till framtiden. Men den levererar det vi 10-talsmänniskor ständigt är på jakt efter.

Att få känna någonting.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons