Annons

Fjärrstyrda flygledartorn halverar kostnaden

Om några år kommer det inte att byggas några nya flygledartorn. Det tror i alla fall Saab och LFV som med stöd av regeringen bildar ett gemensamt bolag för att fjärrstyra flygledningen. De lockar med att kunna halvera kostnaden och därmed också kunna rädda många nedläggningshotade flygplatser.

Under strecket
Publicerad

De traditionella flygledartornen kan ersättas av betydligt enklare torn där kameror och annan utrustning registrerar vad som händer.

Foto: Stefan Kalm

Flygledarna kan sitta var som helst och via stora bildskärmar ser de exakt vad som händer på den flygplats de övervakar.

Foto: Saab

Saab har tagit fram tekniken i de nya digitala flygledartornen där man använder kameror för att få en bättre bild av vad som händer på flygplatsen.

Foto: Mark Gilvey

De traditionella flygledartornen kan ersättas av betydligt enklare torn där kameror och annan utrustning registrerar vad som händer.

Foto: Stefan Kalm
De traditionella flygledartornen kan ersättas av betydligt enklare torn där kameror och annan utrustning registrerar vad som händer.
De traditionella flygledartornen kan ersättas av betydligt enklare torn där kameror och annan utrustning registrerar vad som händer. Foto: Stefan Kalm

– Ingen tror att det byggs fler flygledartorn. På sikt tror jag man ersätter alla torn med fjärrstyrda lösningar. Hur snabbt det går är svårt att säga men vi är först ut på marknaden och siktar självklart på att bli världsledande, säger Micael Johansson, chef för försvarsindustriföretaget Saabs affärsområde Övervakning.

Det innebär i så fall att det framöver kommer att se lite annorlunda ut vid flygplatserna världen runt. I stället för ett högt torn där flygledarna sitter och styr trafiken på och runt flygplatsen blir det bara en mast med en samling kameror och olika instrument som följer vad som händer runtomkring.

Flygledarna sitter däremot på något helt annat ställe. I ett rum någonstans på flygplatsen, vid en annan flygplats långt därifrån eller på i princip vilket annat ställe som helst dit man har en bra dataförbindelse.

Annons
Annons

Flygledarna kan sitta var som helst och via stora bildskärmar ser de exakt vad som händer på den flygplats de övervakar.

Foto: Saab
Flygledarna kan sitta var som helst och via stora bildskärmar ser de exakt vad som händer på den flygplats de övervakar.
Flygledarna kan sitta var som helst och via stora bildskärmar ser de exakt vad som händer på den flygplats de övervakar. Foto: Saab

Allt som händer på flygplatsen följer flygledarna i stället på stora bildskärmar som hela tiden visar vad som händer på flygplatsen de sköter. Dessutom kan teknikerna fylla skärmarna med mer information om planen och faktiskt också ge en tydligare bild av vad som händer eftersom det finns kameror som ser bättre än människor i mörker och dimma.

Den här typen av fjärrstyrning har det pratas länge om på flera håll i världen. Men genom ett samarbete, där tekniken kommer från Saab och kunskapen om flygledning från statliga LFV, har de två lyckats skaffa sig ett försprång.

Först ut att arbeta med lösningen var flygplatsen i Örnsköldsvik som sedan drygt ett år fjärrstyrs av flygledarna i Sundsvall. Det är det enda systemet i världen som är i full gång och helt godkänt av myndigheterna.

Saab har dessutom ett kontrakt med flygmyndigheten på Irland som går ut på att flygplatserna i Cork och Shannon ska fjärrstyras från Dublins flygplats.

Det är den här tekniken som Saab och LFV nu ska försöka sälja till betydligt fler. Arbetet ska ske genom ett nytt bolag som regeringen precis gett LFV godkänt att bilda tillsammans med Saab.

Bolaget ska bland annat sälja färdiga system med allt från tekniken till hur systemet ska drivas för att bli godkänt av myndigheterna. Bolaget kan också använda systemet för att på entreprenad driva flygledningen på olika flygplatser.

Annons
Annons

Saab har tagit fram tekniken i de nya digitala flygledartornen där man använder kameror för att få en bättre bild av vad som händer på flygplatsen.

Foto: Mark Gilvey

– Marknaden är väldigt stor och vi har ett försprång på två till tre år. Det gör att vi har betydande förutsättningar för bolaget och det finns inte någon risk för skattebetalarnas pengar, säger Olle Sundin, generaldirektör för LFV.

Till en början var de fjärrstyrda tornen främst tänkta för mindre flygplatser. De små flygplatserna går ofta dåligt och ekonomin förbättras om de inte behöver betala för flygledare som ska finnas på plats under lång tid trots att det bara kommer ett fåtal plan per dag.

Saab har tagit fram tekniken i de nya digitala flygledartornen där man använder kameror för att få en bättre bild av vad som händer på flygplatsen.
Saab har tagit fram tekniken i de nya digitala flygledartornen där man använder kameror för att få en bättre bild av vad som händer på flygplatsen. Foto: Mark Gilvey

Med fjärrstyrd flygledning blir det möjligt att hålla liv i flygplatser som annars riskerar nedläggning. Det är bland annat någonting som väckt intresse i USA, ett land med många små flygplatser.

– Nu ser vi också hur många större privata flygplatser i Asien är intresserade av den här lösningen. Det blir oerhört dyrt för dem om flygledningen inte fungerar och med fjärrstyrda torn får de en backup som dessutom gör att man kan öka säkerheten och automatisera mer, säger Olle Sundin.

På senare tid har intresset även ökat av ett annat skäl. Olle Sundin uppger att oron för terrorism fått många flygplatser att se sig om efter nya lösningar. Den som slår ut ett flygledartorn kan blockera en flygplats under lång tid. En ny mast med kameror kan däremot resas snabbt.

Enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S) är det nya gemensamma bolaget del av en svensk tradition med samarbete mellan stat och näringsliv, ungefär som när Televerket på sin tid samarbetade med Ericsson.

– LFV och Saab har skaffat sig ett viktigt försprång som de borde kunna utnyttja rätt mycket. Jag har varit i olika länder och sett att det finns ett väldigt stort intresse för den här typen av tjänster, säger Anna Johansson.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons