Annons

Landstinget missnöjt med MTR: ”Inte fått vad vi beställt”

Ökad trängsel och fler inställda avgångar. Det är facit ett knappt år efter att MTR tog över trafiken i Stockholms pendeltåg. Landstinget är missnöjt:

– Vi har inte fått den trafik som vi beställt, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikchef på landstinget.

Under strecket
Publicerad
Foto: Tomas OneborgBild 1 av 2
Foto: Tomas OneborgBild 2 av 2
Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
Foto: Tomas Oneborg

Pendeltågstrafiken ska bli betydligt bättre. Det lovade Hongkongbaserade bolaget MTR när de tog över driften från SJ:s dotterbolag i mitten av december 2016.

Men på flera punkter har det gått åt motsatt håll. Det visar nya siffror från Stockholms läns landsting som SvD tagit del av.

Fler avgångar ställs in efter att MTR tog över. Även förseningarna har ökat något från i fjol (se faktaruta under artikeln).

Under hösten har det dessutom varit stora problem med trängsel på pendeltågen. Det beror på att MTR kört för korta tåg i rusningstrafiken. I oktober kördes 570 tåg med färre vagnar än vad landstinget hade beställt.

Landstinget är inte nöjt med hur pendeltågen fungerat under året, konstaterar Fredrik Cavalli-Björkman, chef för trafikavdelningen på landstinget.

Annons
Annons
Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

– Vi har inte fått den trafik som vi beställt, säger han.

MTR erkänner att bolaget har haft problem under hösten med för korta tåg.

MTR har ett stort ansvar att det kommer tåg i den omfattning som vi har i våra avtal.

– Nu är vi nästan helt tillbaka i läget där vi ska vara. Den här eller nästa vecka ska vi vara ikapp, säger Claes Nyberg, pressansvarig på MTR.

Orsaken till för korta tåg är vagnbrist. MTR:s halvägda dotterbolag, som sköter underhållet av tågen, har inte fått tillräckligt många vagnar ut på spåren.

Claes Nyberg räknar upp flera faktorer som skapat problem: byte till nya tåg med garantiunderhåll, organisationsändringar, problem med spår i depåer samt nya krav från Transportstyrelsen för tågens hjul.

Fredrik Cavalli-Björkman på landstinget anser att MTR inte kan skylla för mycket på bytet till nya tåg, utan anser att problemen beror på en kombination av personalbrister, materialbrister och utbildningsinsatser.

– MTR har ett stort ansvar att det kommer tåg i den omfattning som vi har i våra avtal.

Han anser att MTR jobbar intensivt med att lösa problemen och litar på att trafiken kommer att bli bättre.

Foto: Tomas Oneborg

Jeanette Nee, som pendlar dagligen mellan Huddinge och Stockholm City, tycker ändå att trafiken funkar ganska bra. Speciellt nöjd är hon med de nya stationerna City och Odenplan.

Annons
Annons

– Men det är väldigt trångt på tåget, det är sällan man får sittplats på morgonen.

Det är en splittrad bild som träder fram. Trots problemen har resenärer nämligen blivit nöjdare under året. Det är resultatet i landstingets enkätundersökningar.

Och det får MTR betalt för. Sedan i juli, då ett nytt kundnöjdhetsindex infördes, har landstinget betalat MTR 30,2 miljoner kronor i bonus för nöjda kunder. För punktlighet har bolaget fått en bonus på 4,8 miljoner kronor under januari–oktober.

Samtidigt beräknas MTR få betala cirka 18 miljoner kronor i böter för de faktiska förseningarna och andra trafikbristerna, och cirka 14 miljoner kronor för att städningen inte levt upp till kraven.

Vi förstår att utbetalning av bonus samtidigt som vi inte är helt nöjda med trafiken kan uppfattas i någon mån motstridigt.

Sammanlagt kan MTR alltså få cirka 3 miljoner kronor extra utöver grundpriset för årets tio första månader. Alla böter och bonusar för tiden är ännu inte slutjusterade och kan förändras.

”Vi förstår att utbetalning av bonus samtidigt som vi inte är helt nöjda med trafiken kan uppfattas i någon mån motstridigt, men det beror på den avtalskonstruktion som reglerar förhållandet mellan trafikförvaltningen och MTR”, skriver Johan Nordenblank på landstinget i ett mejl till SvD.

Han har under året ansvarat för uppföljning av MTR:s trafikproduktion på landstingets trafikavdelning.

Det är framför allt nya Citybanan som gjort kunderna nöjdare, tror Johan Nordenblank. Det kan tyckas lite överraskande, MTR är inte på något sätt ansvarig för Citybanan. Däremot har MTR satsat mycket på bättre störningsinformation, enligt Nordenblank.

Den 10 december går pendeltågen över till en helt ny tidtabell. Enligt MTR:s Claes Nyberg kan resenärerna förvänta sig små störningar under ett par veckor – och större störningar om första snön kommer samtidigt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons