Annons

”Flexibla” influencern drar in 1 miljon i månaden

Margaux Dietz är en av Sveriges mest framstående influencers.
Margaux Dietz är en av Sveriges mest framstående influencers. Foto: Malin Hoelstad

Margaux Dietz slår rekord – drar in 10 miljoner kronor i vinst för 2019. Det visar ett färskt bokslut. ”Jag jobbade väldigt hårt förra året”, säger Margaux Dietz till SvD.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

En livesänd förlossning. Let’s Dance. Intervjuer med alla partiledare. Ett ”bröllop” med Ebba Busch Thor som vigselförrättare. Och en separation mindre än ett år senare.

Det har gått fort för Margaux Dietz, 29. På kort tid har hon blivit en av Sveriges mest kända profiler i sociala medier. Hundratusentals följer henne på Youtube och Instagram.

Jag jobbade väldigt hårt förra året

Och affärerna blomstrar. Det avslöjas i den färska årsredovisning som hennes bolag Margaux Dietz AB precis har lämnat till Bolagsverket.

Totalt landade intäkterna på 15,6 miljoner kronor 2019. Det kan jämföras med 2,6 miljoner kronor bara två år tidigare.

– Jag jobbade väldigt hårt förra året och fördubblade antalet anställda här på kontoret. Jag har kunnat fokusera på det kreativa och det jag tycker är kul. Tycker man något är kul jobbar man på ganska bra, säger Margaux Dietz.

Även vinsten blev rekordhög: 10,5 miljoner kronor. Pengarna stannar dock till största del i bolaget. Själv säger Margaux Dietz att hon tar ut en lön på omkring 37.000 kronor i månaden.

Annons
Annons

– Jag försöker att hålla pengarna i bolaget, och har investerat en del. Det är inte så att jag sätter sprätt på pengarna.

Spara och investera. Men när det kommer till köpta samarbeten har Margaux Dietz dock stundtals framstått som mer av en ”slösa”.

Efter reklamen visas:
margeaux.mp4

SvD har i artikelserien Kreditkriget granskat hur kredit- och lånebolag försöker få svenskarna att skjuta upp betalningen för konsumtion. Influencers – profiler som säljer reklam med sig själva i huvudrollen – är viktiga kuggar i den snabbväxande industrin. Samtidigt varnar myndigheter för riskerna med överskuldsättning.

Margaux Dietz anlitades 2018 för ett ”flexibelt ambassadörskap” för betaljätten Klarna, vilket hördes i många avsnitt av podden ”Redgert & Dietz”.

– Jag tycker att Klarna är ett innovativt och sjukt häftigt företag, och jag är bekant med de som har grundat det. Däremot vill jag absolut inte att ungdomar ska skuldsätta sig. Det var i princip bara i podden som vi pratade om det, och där hade vi en äldre målgrupp, säger Margaux Dietz.

I podden uppmanades lyssnarna att använda Klarna just för att skjuta upp betalningar, bland annat om man ville gå på krogen trots att det var tomt på kontot.

– Om du vet att du kommer att ha pengar den 25:e, att du kan betala tillbaka, så tycker jag att det kan vara en bra idé, om du nu vill lägga pengarna på det. Alla har sin egen vilja. Jag kan inte lägga någon värdering i vad människor vill göra med sina pengar, säger Margaux Dietz.

Hösten 2019 hade podden istället tagit in Anyfin som sponsor. Det är ett nytt kreditbolag som bygger sin affär på att ta över skulder från exempelvis Klarna.

Annons
Annons

I podden lät det som att Margaux Dietz själv satt fast i dyra kreditköp.

”Jag skulle alltså kunna spara hela 4 268 kronor på min faktura på Klarna om jag flyttade min avbetalning till Anyfin. Hur sjukt är inte det”, sade Margaux Dietz i podden.

Just Anyfin har storsatsat på marknadsföring via influencers. Exempelvis påstod Amanda Schulman på Instagram att hon köpt en soffa på avbetalning och fått hjälp av Anyfin med att sänka räntan. Ett inlägg som sedan plockades bort.

Konsumentverket har tidigare slagit ned på liknande reklam från Anyfin, då med Josefin Lustig i huvudrollen.

– I detta fall var det faktiskt så att hon inte haft något lån, sade Martin Olsson, jurist på Konsumentverket till SvD.

Under 2020 ska Konsumentverket göra en särskild satsning på att granska kreditbolagens marknadsföring via influencers.

Margaux Dietz säger till SvD att hon enbart marknadsfört kreditbolag via podden, som hade en äldre målgrupp. Efter att podden lades ned 2019 har hon inte gjort någon mer reklam för bolag i den nischen.

– Jag har tackat nej till att jobba med dem sedan dess, för att jag känner att det inte riktigt passar min målgrupp.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons