Annons

ÖgonblicketFlicka med superkraft förändrar klassrummet

”Ögonblicket” är klassrumsteater med  Unga Klara enesemble.
”Ögonblicket” är klassrumsteater med Unga Klara enesemble. Foto: Eva Edsjö

Klassrumsteater är sin egen genre. Scenkonst som dimper ner i skolans pedagogiska sammanhang och vardagsrutiner, med klasskompisarna som medpublik. Två sevärda uppsättningar turnerar nu.

Under strecket
Publicerad

Mira Björkman, Lucas Carlsson och Viktor Gyllenberg i ”Soon Swoon”.

Foto: Martin Skoog

Ögonblicket

Genre
Barn- och ungdomsteater
Regi
Gustav Deinoff
Medverkande
Torbjörn Gjers, Parwin Hoseinia, Klas Lagerlund, Rita Lemivaara, Nina Rashid, Lisette Pagler, Jonatan Rodriguez, Julian Vigil
Var
Unga Klara
Text
Erik Uddenberg

Scenografi: Jenny Kronberg. Musik, ljud: Dijle Neva Yigitbas

Unga Klaras ”Ögonblicket” (9–11 år) osäkrar det invanda rummet genom berättelser, musik, dans, rörelse, färg och form. Frågorna är stora, men gestaltas lekande lätt. Det handlar om de avgörande ögonblicken, om stunden när allt kan vända. Om empati som aktiv handling och om hur civilkurage och mod kan födas ur medmänsklighet och inlevelseförmåga.

Unga Klara arbetar ofta med flerspråkighet. Här alternerar skådespelare ur ensemblen och språkrikedomen växlar. Jag såg Klas Lagerlund, Rita Lemivaara och Nina Rashid, som osökt blandar svenska, finska, kurdiska och portugisiska, när de till synes i stunden skapar sina egna, vindlande berättelser om viktiga ögonblick, byter roller och hakar i varandras historier.

Hon som har superkrafter att stanna ögonblicket för att ingripa, rädda och ställa till rätta.

Men det finns också en genomgående berättelse om Mariam Laguna, den odödliga flickan som har funnits i hundratals år, men aldrig fyller mer än åtta. Hon som har superkrafter att stanna ögonblicket för att ingripa, rädda och ställa till rätta. Den handlingskraftiga solidaritetens evigt brinnande låga. Scenografen Jenny Kronberg klär aktörerna i fräckt orange-gul-mönstrade skjortor och låter projektioner förändra rummet. En liten ödla pilar snabbt som tanken över klassrummets väggar, fjärilsvingar fladdrar som flyktiga associationer.

Annons
Annons

Mira Björkman, Lucas Carlsson och Viktor Gyllenberg i ”Soon Swoon”.

Foto: Martin Skoog

Regissören Gustav Deinoff har koreograferat ett fysiskt rörligt och dansant spel bland bänkar och stolar. Skådespelarna är nära och fångar lyhört upp barnpublikens impulser. Musikern Julian Vigils känsliga gitarrspel binder samman, ger stämningar och rytmer. Ögonblick av befriande möjligheter dansar i luften. Klassrummet blir sig nog aldrig riktigt likt.

Dans: ”Soon Swoon”

Mira Björkman, Lucas Carlsson och Viktor Gyllenberg i ”Soon Swoon”.
Mira Björkman, Lucas Carlsson och Viktor Gyllenberg i ”Soon Swoon”. Foto: Martin Skoog

Rörelse, musik, tankekraft, fantasi och respekt för den unga publiken utmärker också koreografen Claire Parsons uppsättningar, även om hon behöver svängrum och dansgolv. I ”Soon Swoon” (från 10 år) smälter dans, mim och jonglering samman till ljuvlig allålderskonst. Claire Parsons leker uppfinningsrikt med tid och rum, känslor och stilar.

Scenografen Anna Nyberg placerar ut några grekiska kolonner, ett par kaktusar och en molnhimmel. En rykande soppterrin glider över spegelgolvet. Klassiska poser och stiliserat geometriska mönster möter samtida dans och attityder.

Ensemblen – Mira Björkman, Lucas Carlsson och Viktor Gyllenberg – är ypperlig och mångkunnig. De söker och finner kontakt (också med publiken), delar känslor och byter rörelsespråk. ”Soon Swoon” rymmer humor, mystik, ömsinthet och glädje. Både Unga Klara och Claire Parsons Co turnerar och når ung publik på många olika platser och scener. Så bra!

”Soon Swoon” ges på Dansens hus 18–21 mars.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons