Annons

Flygbolag letar vägar runt Iran efter krasch

Ännu är det oklart vad som orsakat flygkraschen i Iran – men redan har flera flygbolag på eget bevåg ställt in sina flygningar över landet.

Inga vägledande beslut om flygningar över Iran har ännu kommit från europeiska flygsäkerhetsmyndigheter.

Under strecket
Tomas Bengtsson / TT
Publicerad

Räddningsarbetare vid platsen där flygplanet kraschade i Iran.

Foto: Ebrahim Noroozi/AP/TT

Räddningsarbetare vid platsen där flygplanet kraschade i Iran.

Foto: Ebrahim Noroozi/AP/TT
Räddningsarbetare vid platsen där flygplanet kraschade i Iran.
Räddningsarbetare vid platsen där flygplanet kraschade i Iran. Foto: Ebrahim Noroozi/AP/TT

– Det som händer nu är att flygbolagen värderar situationen och flera har meddelat att de inte tänker flyga, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på svenska Transportstyrelsen, till TT.

Det ukrainska Boeing 737-planet med över 170 personer ombord störtade på onsdagen efter att det hade lyft från Teherans internationella flygplats. Det skulle till Kiev i Ukraina men hade knappt hunnit lyfta innan det kraschade nära staden Parand och inga ombordvarande ska ha överlevt.

Färdskrivarna, de så kallade svarta lådorna, ska ha hittats men ännu är orsaken till kraschen inte klarlagd. Representanter för flygbolaget har pekat på att riskerna för misstag av besättningen är minimala.

I ett uttalande från den ukrainska ambassaden i Iran påstods först ett motorfel ligga bakom. Uttalandet har dock tagits tillbaka med motiveringen att det inte var officiellt.

Den väpnade konflikten mellan USA och Iran i grannlandet Irak har ställts på sin spets de senaste dagarna.

Efter kraschen i Iran har flera stora flygbolag – bland dem Air France, KLM, Lufthansa, Quantas och Japan airlines – meddelat att de ställer in sina flygningar över iranskt och irakiskt luftrum.

Enligt Gunnar Ljungberg gör bolagen detta som en försiktighetsåtgärd. Den europeiska flygsäkerhetskontrollen Eurocontrol utvärderar just nu hur säkert det är att flyga över Iran.

Eurocontrol har ingen beslutande roll. Det som kan hända är att den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa utfärdar en så kallad Conflict zone information bullentin (CZIB), med klargöranden av de risker en konflikt kan medföra för den civila flygtrafiken, enligt Ljungberg.

Om en sådan kommer diskuteras den av respektive tillsynsmyndighet och flygbolagen.

– Men man följer en sådan, säger Ljungberg.

Under tiden överväger nu flygbolagen hur de kan undvika iranskt luftrum.

– Oftast kräver det längre flygväg och kanske mellanlandningar för att tanka.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons