Annons

Flygbolag stoppar köp av bränslesnåla plan

Flygskatt och en svag svensk krona. Det uppges vara orsaken till att flygbolaget BRA pausar arbetet med att köpa in nya mer bränslesnåla plan. Tills vidare flyger bolaget vidare med sina gamla jetplan och de nyare turbopropflygplanen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Airbus har tagit över tillverkningen av de nya plan som BRA beställt. Nu pressas BRA och tvekar inför köpet.

Foto: Airbus Bild 1 av 1

Airbus har tagit över tillverkningen av de nya plan som BRA beställt. Nu pressas BRA och tvekar inför köpet.

Foto: Airbus Bild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Därför kommer flygandet bara fortsätta öka
Airbus har tagit över tillverkningen av de nya plan som BRA beställt. Nu pressas BRA och tvekar inför köpet.
Airbus har tagit över tillverkningen av de nya plan som BRA beställt. Nu pressas BRA och tvekar inför köpet. Foto: Airbus

Pressen på den svenska flygmarknaden är hård och nu har flygbolaget BRA (tidigare Malmö Aviation) bestämt sig för att tills vidare skjuta på arbetet med att skaffa nya jetplan. Även om behovet av nya plan är stort bedöms affären som för riskabel just nu.

– Det är en finansiell fråga. Vi har valt att pausa arbetet och för en dialog med Airbus om framtiden för vår flygplansflotta, säger Emma Sandsjö, kommunikationschef på BRA.

BRA la redan för flera år sedan en beställning på tio nya jetplan från kanadensiska Bombardier. De beräknades bara för något år sedan kosta 3,5 miljarder kronor men sedan dess har kronan försvagats kraftigt mot dollarn och kostnaden i svenska kronor har ökat.

– Vi har också fått en flygskatt som gör att hela inrikesmarknaden minskar. Hittills i år har inrikesflyget gått ned med 3 procent och eftersom vi inte kan kompensera fullt ut för flygskatten slår det mot resultatet. Det är helt enkelt stora kostnadshöjningar som gör att vi avvaktar. Ett nytt beslut kommer i höst, säger Emma Sandsjö.

BRA har redan tidigare en gång beslutat sig för att frysa arbetet med de nya planen men sedan återupptagit det igen med en del förändringar av ordern.

Att diskussionen förs med Airbus beror på att den europeiska flygplanstillverkaren tagit över tillverkningen av planen som går under namnet A220. Planen utvecklades däremot av Bombardier som hamnade i en ekonomisk kris och nyligen fick lämna över till Airbus.

De tio nya planen skulle ha börjat levereras under andra halvåret 2020. Med nya A220 skulle BRA då ha fått in ett av världens mest moderna plan i sin flotta, ett plan som både har nya mer bränsleeffektiva motorer och till stor del är byggt i kompositmaterial som gör planet lättare och mer bränslesnålt. Planen skulle ersätta BRA:s gamla fyrmotoriga Avro RJ som både är bränsletörstiga och dyra i underhåll.

Nya A220 beräknas ge 35-40 procent lägre utsläpp per passagerare och kilometer än de gamla Avro RJ-planen.

Efter reklamen visas:
Flyg eller tåg för S?
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons