Annons

Flygbranschens nota för Corona: 285 miljarder

Flygpersonal i ankomsthallen på Hongkongs internationella flygplats.
Flygpersonal i ankomsthallen på Hongkongs internationella flygplats. Foto: May James/TT

Coronakrisen slår hårt mot flyget och 80 procent av flygningarna i Kina har ställts in. Flygbolagen förlorar miljarder men flygexperter räknar med att det på sikt bara handlar om ett hack i kurvan.

Under strecket
Publicerad

80 procent av flygningarna i Kina har ställts in.

Foto: May James/TTBild 1 av 1

Coronavirusets spridning i Kina har fått dramatiska effekter för flygbolagen. Enligt den svenska flygsajten Flightradar 24 har nu alla västliga flygbolag ställt in sina flygningar till Fastlandskina.

Det gäller till exempel SAS och Finnair som nu bara flyger mellan Hongkong och Köpenhamn respektive Helsingfors. Flygningarna till Hongkong sker dessutom med reducerad kapacitet.

– Nu är Hongkong den enda öppna förbindelsen för flygbolagen i Västeuropa och USA, säger Mikael Robertsson, delägare i Flightradar 24.

Däremot flyger kinesiska Air China fortfarande mellan Stockholm/Köpenhamn och Peking. Fast de har dragit ned på trafiken rejält.

Coronavirusets effekt på flygandet märks framför allt i Kina. Enligt en kartläggning som Flightradar 24 gjort har flygandet från landets 25 största flygplatser minskat med 80 procent, jämfört med början av året.

Flightradar 24 visar hur flygtrafiken minskat i Kina

Annons
Annons

80 procent av flygningarna i Kina har ställts in.

Foto: May James/TTBild 1 av 1

För de stora europeiska och amerikanska flygbolagen har coronaviruset också ställt till problem. Det fransk-nederländska flygbolaget Air France-KLM räknar till exempel med att Coronaviruset kostar bolaget cirka 2 miljarder kronor i lägre vinst fram till slutet av april.

– Det här är allvarligt för de europeiska flygbolagen som förlorar mycket pengar. Men det är knappast något av dem som kommer att få stora problem av Coronaviruset. Däremot finns det flygbolag i Kina som riskerar att gå i konkurs, säger Jacob Pedersen, flyganalytiker på Sydbank.

Att pressen är hårdast i Asien bekräftas också av flygbranschens egen organisation, IATA, som räknar med att under 2020 förlorar flygbolagen totalt intäkter på motsvarande 285 miljarder kronor på grund av Coronaviruset. 95 procent av tappet ligger på de asiatiska bolagen.

Virusutbrottet kommer extra olägligt för en flygbransch som redan är under press och som förra året fick se hur tillväxten gick ned, vinsten blev lägre än väntat och vinstmarginalen hamnade på 3 procent.

80 procent av flygningarna i Kina har ställts in.
80 procent av flygningarna i Kina har ställts in. Foto: May James/TT

Jacob Pedersen påpekar att de kan få en viss tröst av att oljepriset också hålls tillbaka och motverkar den press flygbolagen utsätts för. Bränslet kan stå för en tredjedel av flygbolagens kostnader.

I Norden är det framför allt Finnair som påverkas av Coronavirusets effekter eftersom bolaget specialiserat sig på direktflygningar mellan Helsingfors och en rad destinationer i östra Asien.

Annons
Annons

En tiondel av Finnairs flygkapacitet är inriktad just på Kina. Men trots att bolaget fram till mars stängt ned flygningarna dit räknar Finnairs ledning bara med en begränsad finansiell påverkan.

Orsaken är att det även normalt är rätt lite trafik på sträckorna vid den här tiden på året och efter det kinesiska nyåret.

SAS är betydligt mer fokuserat på flygande i Europa och det är bara en procent av bolagets resenärer som åker mellan Köpenhamn och Kina. Fast flygningarna dit är långa och förhållandevis dyra och betyder därför ändå mycket för SAS försäljning.

Jacob Pedersen räknar med att SAS nu förlorar 200 miljoner kronor i omsättning till slutet av mars och att resultatet minskar med något över 100 miljoner kronor.

Tappet för de nordiska flygbolagen bleknar nu i jämförelse med de väldiga effekter för hela flygbranschen som IATA räknar med. Coronavirusets framfart väntas leda till att det samlade flygresandet i år minskar med knappt 1 procent.

2020 blir i så fall ett riktigt bottenår. För tittar man tillbaka de senaste decennierna har flygandet i genomsnitt stadigt ökat med 5-6 procent per år.

Men det har enstaka år blivit rejäla bakslag även tidigare. Vid stora globala bakslag som Gulfkrigen, 11 september, Sars-utbrottet och finanskrisen 2008-2009 har flygresandet tillfälligt gått ned för att sedan snabbt ta tillbaka förlorad mark och fortsätta växa.

– Coronaviruset kommer att ha negativ effekt på kort sikt. Men det skulle vara väldigt överraskande om det sedan inte återhämtar sig och återgår till normal tillväxt, säger Jacob Pedersen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons