Annons

Flygchef varnar: Planen flyger halvtomma

Rafael Schvartzman varnar för att coronakrisen blir mycket värre än väntat för flygbolagen.
Rafael Schvartzman varnar för att coronakrisen blir mycket värre än väntat för flygbolagen. Foto: Lisa Arfwidson

Coronaeffekten blir mycket värre än vi trodde. Det konstaterar flygbranschens Europachef som varnar för att plan kan flyga tomma och att det nu finns flyg där mer än hälften av passagerarna struntar i sina bokningar.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Rafael Schvartzman anser att det behövs stöd från politikerna så att produktionen av biobränsle tar fart.

Foto: Lisa ArfwidsonBild 1 av 2

Coronakrisen kan leda till att flygbolag slås ut, enligt Rafael Schvartzman, Europachef för IATA.

Foto: TTBild 2 av 2

För två veckor sedan kom flygbranschens egen organisation, IATA, med en rejäl varning. Flygandet i Kina och andra delar av Asien minskade snabbt i coronakrisens spår.

Det beräknades då leda till att flygbolagen skulle förlora intäkter på 290 miljarder kronor. Nästan allt låg på de asiatiska flygbolagen.

– Nu har situationen blivit mycket mer allvarlig än i vår tidigare prognos. Det mesta av flygtrafiken till Italien har kollapsat och nu ser vi också hur europeiska och amerikanska flygbolag berörs av corona, säger Rafael Schvartzman, Europachef för IATA.

I Europa drar exempelvis flygbolag som Lufthansa, British Airways, Easyjet och Ryanair ned på flygningarna. De ställer plan på marken och friställer på olika sätt personal.

Effekterna märks även i Norden där SAS i veckan varnade för att läget försämrats rejält. Dessutom tvingades Finnair, som till stor del lever på flygningar till Asien, dra ned på trafiken och varna för lägre vinst.

– Corona är ett mycket större hot än vi tidigare trodde. Vi har många flygbolag som varnar för inställda flygningar och vi har flera exempel på flygbolag där inte ens hälften av passagerarna dyker upp till sin flygning, Rafael Schvartzman.

Annons
Annons

Rafael Schvartzman anser att det behövs stöd från politikerna så att produktionen av biobränsle tar fart.

Foto: Lisa ArfwidsonBild 1 av 1
Rafael Schvartzman anser att det behövs stöd från  politikerna så att produktionen av biobränsle tar fart.
Rafael Schvartzman anser att det behövs stöd från politikerna så att produktionen av biobränsle tar fart. Foto: Lisa Arfwidson

Vad blir den samlade effekten för flygindustrin av det här?

– Den kan vi inte överblicka än. Situationen är allvarligare än vi tidigare såg och effekterna kommer också att synas längre än vi trodde, säger Rafael Schvartzman.

Han konstaterar även att coronakrisen kan leda till att flygbolag slås ut.

– Det kan hända att det nu försvinner bolag eller att de köps upp av någon annan. Den trenden har vi redan sett i Europa och utvecklingen förstärks av coronakrisen.

En annan fråga är hur resenärerna, och i synnerhet då affärsresenärerna, långsiktigt reagerar på krisen. Ett scenario är att en del nu i större omfattning börjar använda videokonferenser och annan teknik som gör att de inte behöver resa. Om det skapar nya vanor som står sig även efter att själva coronakrisen är över påverkar det flygbolagen på lång sikt.

Fast det tror inte Rafael Schvartzman på. Tittar man tillbaka har flygresandet stadigt ökat och i princip fördubblats vart 20:e år, trots många kriser.

– Vi har haft nedgångar tidigare som vid 11 september och sars-utbrottet. Varje gång har vi sett att folk börjar flyga igen när krisen är över. Jag tror inte beteendet förändras den här gången heller för vi människor har verkligen stort behov av att resa och träffas på riktigt, säger Rafael Schvartzman.

Annons
Annons

Coronakrisen kan leda till att flygbolag slås ut, enligt Rafael Schvartzman, Europachef för IATA.

Foto: TTBild 1 av 1
Coronakrisen kan leda till att flygbolag slås ut, enligt Rafael Schvartzman, Europachef för IATA.
Coronakrisen kan leda till att flygbolag slås ut, enligt Rafael Schvartzman, Europachef för IATA. Foto: TT

På kort sikt är han däremot orolig och nu kräver IATA att regeringar världen över underlättar för flygbolagen. Bland annat vill IATA:s ledning att regeringarna tillfälligt slopar kravet på att flygbolagen i stort sett måste flyga som vanligt för att inte förlora sina landningsrättigheter på olika flygplatser.

– Det är vårt viktigaste krav. För det gör att flygbolagen kan anpassa sin kapacitet efter vilken efterfrågan det finns och inte behöver flyga med tomma plan, och göra utsläpp i onödan, bara för att upprätthålla trafiken, säger Rafael Schvartzman.

All turbulens kring coronavirusets framfart har åtminstone tillfälligt gjort att flygbolagen fått en tillfällig frist i miljödebatten. Men debatten lär återkomma kring flyget som står för 2-3 procent av koldioxidutsläppen i världen.

Rafael Schvartzman pekar på att flyget kan bli mer miljövänligt med hjälp av ny teknik och genom användning av biobränsle. Men nya tekniska lösningar tar decennier att införa och produktionen av biobränsle för flyget är än så länge försvinnande liten.

Räcker det när era kritiker kräver en omställning nu direkt?

– Vi behöver stöd av politikerna så att produktionen av biobränsle tar fart. Men de behöver också vara realistiska och inse att det inte går att ställa om flyget så snabbt, som exempelvis bilindustrin gör, säger Rafael Schvartzman.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons