Annons

Fler tågluffar: ”De sociala normerna har förändrats”

Ökningen av sålda interrailkort i Sverige sticker ut.
Ökningen av sålda interrailkort i Sverige sticker ut. Foto: Janerik Henriksson/TT

Antal sålda interrailkort har ökat med 85 procent första halvan 2019. En orsak tros vara den rådande flygskammen.

– I vissa nätverk berättar man inte längre att man har flugit eller ska flyga, säger turismforskaren Stefan Gössling.

Under strecket
Publicerad

”Det är väldigt svårt att få någonting att bli varaktigt för att folk känner ångest eller oro”, säger Jonas Falk på Silverrail.

Foto: Martin Schutt/TT Bild 1 av 1

För andra året i rad har antalet sålda interrailkort i Sverige ökat markant. Mellan januari och juli ökade försäljningen med 85 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Jonas Falk, chef för den internationella försäljningen på Silverrail som distribuerar interrailkorten i Sverige, berättar att när bolaget tog över försäljningen av interrailkort 2015 låg antal sålda kort per år på omkring 9 000–10 000.

Under 2018 såldes totalt 17 000 kort.

– Då hade vi på ökning på 55 till 60 procent. Vi var säkra på att det skulle vara mättat i år, men intresset för att resa med tåg har fortsatt att öka, säger Jonas Falk.

Han tror att en del av förklaringen är den debatt som varit kring flygets negativa påverkan på miljön.

– Men det finns också en upplevelse av att det är lite annorlunda. För många upp till 30–35 år är tågresandet utomlands något nytt. Det har aldrig varit ett alternativ, men nu har många fått upp ögonen för det. Resan blir en del av målet, eller ett alldeles eget mål.

Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet, pekar också på en yngre generation som håller på att återupptäcka möjligheterna med att resa långsamt.

Annons
Annons

”Det är väldigt svårt att få någonting att bli varaktigt för att folk känner ångest eller oro”, säger Jonas Falk på Silverrail.

Foto: Martin Schutt/TT Bild 1 av 1

– Man får se mycket mer och fler platser, man träffar folk på vägen och umgås, samt hamnar i nya situationer. Det är mycket mer en sträcka med olika punkter, än att hamna på ett ställe innan man flyger tillbaka.

”Det är väldigt svårt att få någonting att bli varaktigt för att folk känner ångest eller oro”, säger Jonas Falk på Silverrail.
”Det är väldigt svårt att få någonting att bli varaktigt för att folk känner ångest eller oro”, säger Jonas Falk på Silverrail. Foto: Martin Schutt/TT

Den bakomliggande orsaken till att fler väljer att tågluffa är dock den svenska miljödebatten, enligt Stefan Gössling.

– Greta-effekten som den kallas. Det finns en större medvetenhet kring problematiken och folk anpassar sig. De sociala normerna har förändrats efter de här debatterna.

Han framhåller hur vår syn på att flyga har förändrats, något som inte går att skåda i grannländer som Norge och Danmark.

– I vissa nätverk berättar man inte att man har flugit eller ska flyga. Det är en fundamental ändring, tidigare har vi sett upp till alla som kan flyga. Nu är det helt plötsligt raka motsatsen.

På fem år ska vi sälja 100 000 kort här i Sverige.

Enligt Jonas Falk på Silverrail, sticker Sverige ut väldigt kraftigt när det gäller försäljningen av interrailkort. Även om finns det andra länder där man också ser en ökning.

Han oroas inte för att trenden ska avta.

– Jag tycker inte att det finns någon anledning och tro att det ska stanna av, snarare tvärtom.

Än är det dock en bit kvar till tågluffandets storhetstid i början av 80-talet. Då såldes nästan 100 000 interrailkort i Sverige.

En siffra som Jonas Falk åter vill nå upp till.

– Vi måste sätta fanan högt, på fem år ska vi sälja 100 000 kort här i Sverige.

För att tåget ska bli än mer attraktivt efterlyser han bättre förbindelser till norra Tyskland där järnvägsnäten ut i övriga Europa går från.

– Vi är beroende av första delen, den är lång för oss svenskar. Det är viktigt att få snabba, enkla och fler alternativ att välja på när det gäller transport.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons