Annons

Flygskam pressar flyget i Sverige

Inrikesflyget minskat kraftigt.
Inrikesflyget minskat kraftigt. Foto: Johan Nilsson/TT

Flygresandet fortsätter att minska i Sverige. Framför allt är det inrikesflygandet som går ned. Samtidigt växer tåget.

Enligt experter SvD talat med finns en tydlig koppling till flygskam.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: Tomas Oneborg / Svenska DagbladetBild 1 av 1

2019 blev inget bra år för SAS. 29,8 miljoner resenärer som flög med bolaget. Det stod klart på torsdagen när bolaget presenterade trafiksiffrorna för den senaste månaden.

Det är en svag nedgång jämfört med 2018 när 30,1 miljoner passagerare flög med bolaget. Enligt Karin Nyman, informationsdirektör för SAS, förklaras nedgången av den strejk som i april och maj stoppade SAS flygningar.

Under årets sista månad hämtade SAS hem en del av det bolaget tidigare tappat. Då ökade antalet passagerare som flög med SAS med 2 procent.

I praktiken har resandet med SAS varit på i stort sett samma nivå de senaste tre åren. Där skiljer sig SAS en del från konkurrenten Norwegian.

Norwegian har växt snabbt i flera år men har också drabbats av ekonomiska problem som tvingat bolaget att lägga om strategin. För att få upp lönsamheten drar Norwegian ned på en del områden och under förra året minskade antalet resenärer med 3 procent till 36,3 miljoner.

Det tredje stora nordiska flygbolaget, Finnair, har däremot haft ett bra 2019. Finnair är fokuserat på att flyga folk mellan Europa och de östra delarna av Asien. Antalet passagerare ökade med 10 procent under förra året och Finnair slog nytt rekord med 14,7 miljoner passagerare.

Annons
Annons
Foto: Tomas Oneborg / Svenska DagbladetBild 1 av 1

Men det är stora skillnader mellan olika delar av flygmarknaden. I Sverige har inrikesflyget minskat kraftigt.

Enligt det statliga flygplatsbolaget Swedavia gick inrikesflyget ned med 9 procent fram till och med slutet av november, jämfört med samma period året före. Den trenden har, enligt Swedavia, hållit i sig även under årets sista månad.

Under samma tid gick utrikesresandet ned med mer måttliga 3 procent. Den siffran väntas bli något lägre när även en lite starkare avslutning på året räknas in.

På Swedavia har man ingen säker förklaring till vad som orsakar nedgången. Bolaget uppger att det sannolikt handlar om en kombination av en svag svensk krona, införandet av flygskatt, konjunkturoro och debatten om flygskam.

Den bilden stöds av Jacob Pedersen, flyganalytiker på danska Sydbank. Han pekar även på att flygskammen verkar ha betydligt större effekt i Sverige än i Danmark.

– Det blir större och större här också, men jag skulle inte alls säga att det har haft samma inverkan ännu. Jag hade blivit väldigt förvånad om vi hade sett flygandet minska här i samma utsträckning som i Sverige, det hade varit en enorm överraskning, säger Jacob Pedersen.

Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet

Även Anders Lidman, flyganalytiker på Aeropol, pekar ut flygskammen som en viktig faktor för det minskade flygresandet i Sverige.

Annons
Annons

– Ordet “flygskam” har vandrat över världen och det finns få länder som har skakats om så som Sverige har, säger Anders Lidman.

Samtidigt påpekar Swedavia att nedgången i det svenska resandet med inrikesflyg började redan hösten 2017, innan debatten om flygskam tagit riktig fart. Minskningen av flygandet kommer också efter en lång period av stadigt ökat flygande.

Globalt märks inga tecken på att flygandet överlag skulle avta. Iata, flygbranschens internationella organisation, räknar tvärtom med att flygandet ökar med 4 procent i år och att det i så fall kommer att bli 4,7 miljarder flygpassagerare i världen under 2020.

Det svenska inrikesresandet med flyg verkar därmed skilja sig från den allmänna trenden i världen. Anders Lidman pekar på att det bland annat kan bero på att Sverige har en stor offentlig sektor som reser mycket och då ofta inrikes.

– Då har många order från sina arbetsgivare att inte resa med flyg, vilket även det kan vara en del av förklaringen till minskningen, säger Anders Lidman.

Jacob Pedersen tror även han att arbetsgivare som skärpt sina resepolicys har haft en påverkan på siffrorna. Han lyfter dessutom konkurserna för flygbolagen Sparrow Aviation och Nextjet som en möjlig faktor som kan ha bidragit till ett lägre flygande.

Men när flyget tappar mark innebär det att andra får ett lyft. Mats Johannesson, vd på tågbolaget MTR Express, berättar att de i dialogen med kunderna ser ett tydligt skifte från flygresande till tåg.

– Inrikesflyget har tappat väldigt mycket. Många av de resenärer som tidigare flög har rört sig mot tågresande, varav många av dem till oss. Det såg man inte lika tydligt för ett par år sedan.

Även SJ har märkt ett ökat intresse för tågresande. Under de tre första kvartalen 2019 ökade antalet tågresor med SJ med tio procent.

För att möta den ökande efterfrågan har SJ satt in 5 000 nya platser per vecka på sträckorna Stockholm – Göteborg samt Stockholm – Malmö.

– Siffrorna för hela 2019 kan vi inte släppa än, men det finns ingen anledning att tro att trenden har ändrats under sista kvartalet, säger Stephan Ray, presskommunikatör på SJ.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons