Annons

”Flyktingkrisen är viktigaste hållbarhetsfrågan nu”

Den pågående flyktingkrisen är den högst prioriterade frågan inom hållbarhet just nu, menar Kerem Yazgan, hållbarhetschef på Axel Johnson. I april debatterar han näringslivets roll i en hållbar utveckling på SvD Forum Hållbarhet.

Under strecket
Publicerad

Kerem Yazgan är hållbarhetschef på Axel Johnson.

Bild 1 av 1

Kerem Yazgan är hållbarhetschef på Axel Johnson.

Bild 1 av 1
Kerem Yazgan är hållbarhetschef på Axel Johnson.
Kerem Yazgan är hållbarhetschef på Axel Johnson.

Flyktingkrisen ställer krav på alla delar av samhället om integrationen ska bli lyckad. Här finns stora möjligheter för företag, menar Axel Johnsons hållbarhetschef Kerem Yazgan. Med kundnära bolag som Axfood, Mekonomen och Åhléns är integrationen av nyanlända betydelsefull.

– Flyktingfrågan är den viktigaste hållbarhetsfrågan just nu, säger han till SvD.

Nyanlända är både potentiella kunder och potentiella medarbetare, menar Kerem Yazgan.

– Vi vill ha mångfald i hela vår verksamhet och kunna möta olika behov. Det görs bäst om våra bolag speglar våra kunder.

Axel Johnsons bolag Åhléns har en ambition om att personalen ska spegla kunderna genom att runt 20 procent ska ha utomeuropeisk bakgrund, också i ledande positioner. Varuhusjätten håller också på att ta fram runt 100 praktikplatser för nyanlända för att bidra till integrationen. Axel Johnsons stiftelse, Axfoundation, driver projektet Öppna dörren som ska länka samman nyanlända med svenskar.

Annons
Annons

Det kan handla om att laga mat ihop eller aktiviteter som handlar mer om att fokusera på nätverk och jobb. Mekonomen, ett annat av Axel Johnsons bolag, planerar att starta en gymnasieutbildning.

Åtgärderna handlar förstås om att trygga sin rekrytering och bli en attraktiv arbetsgivare. Men integrationen kommer också att bli en allt viktigare samhällsfråga och därmed en viktigare hållbarhetsfråga för företagen, menar Kerem Yazgan.

– För tio år sedan handlade hållbarhet om civilingenjörer som skulle förbättra miljön. Nu ser vi ett paradigmskifte där företagen inte längre kan bestämma vad som är en hållbarhetsfråga. Det avgör omvärlden. Och det skiftar fort.

Även livsmedelsbolaget Axfood försöker inkludera människor i samhället. Nyligen öppnades en butik utanför Stockholm i samarbete med Stadsmissionen där socialt utsatta kunde handla billigare. Personalen var bland annat sjukskrivna personer som arbetstränar. Men butiken brann nyligen ner, efter att ha varit öppen i ungefär tre månader.

– Vi vet inte detaljerna kring branden. Men det förändrar inte Axfoods åtagande. Idén om att skänka matsvinn till ekonomiskt utsatta kvartstår och samarbetet med Stadsmissionen fortsätter.

Axel Johnson som moderbolag har målet att minst 40 procent på ledande befattningar ska vara kvinnor innan år 2020. Även mångfald är en målsättning och koncernen letar efter nya sätt att nå sina mål. Nyligen gick Axel in i det icke-vinstdrivande företaget Mitt liv som arbetar för att få människor med utländsk bakgrund i arbete.

– I ett första läge är vi bara delägare. Men på sikt vill vi kunna använda det här för att stärka rekryteringen till våra bolag.

Den 13:e april deltar Kerem Yazgan på SvD:s seminarium Forum Hållbarhet. Under en heldag kommer publiken få dykare djupare i vad hållbarhetsmålen egentligen betyder på näringslivet. Bland talarna finns bland andra Parul Sharma, som leder delegationen för att implementera målen i Sverige, Percy Barnevik, Folksams vd Jens Henriksson och finansmarknadsminister Per Bolund.

Läs mer och anmäl dig här.

Håll dig uppdaterad med SvD Näringslivs nyhetsbrev:

Anmäl dig här.kundservice.svd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons