Annons

Peter Alestig:FN:s globala mål kanske förändrar ditt liv

I helgen hände det: FN klubbade formellt världens 17 nya globala mål. Har du inte hört talas om dem? Oroa dig inte. Det kommer du att göra. Och kanske förändrar de ditt liv.

Under strecket
Publicerad

FN:s generalsekreterare Ban-Ki Moon.

Foto: Shizuo Kambayashi/APBild 1 av 3

Ericssons vd Hans Vestberg.

Foto: Jonas Fredén/TTBild 2 av 3

Richard Curtis ska leda FN:s marknadsföringskampanj.

Foto: Gregorio Borgia/APBild 3 av 3

FN:s generalsekreterare Ban-Ki Moon.

Foto: Shizuo Kambayashi/APBild 1 av 1
FN:s generalsekreterare Ban-Ki Moon.
FN:s generalsekreterare Ban-Ki Moon. Foto: Shizuo Kambayashi/AP

FN:s generalsekreterare Ban-Ki Moon sade det redan i årets början. 2015 är inte bara ännu ett år. Det är en chans att förändra historiens gång. Och i helgen, vid FN:s supermöte i New York, tog världens länder ett stort steg mot att ta den chansen. Stats- och regeringscheferna för 193 länder skrev under ett dokument som – om det följs – kommer att förändra världen för alltid.

"På uppdrag av folken vi tjänar har vi fattat ett historiskt beslut om en uppsättning omfattande, långtgående och människocentrerade universella och transformerande mål. Vi åtar oss att outtröttligt arbeta för full implementering av den här agendan till 2030", skriver världens ledare i det gemensamma dokumentet.

**Och vad är det då ** som dessa 193 länder åtar sig att göra till 2030? Vi kör en snabbgenomgång – håll i dig nu.

Annons
Annons

De ska utrota fattigdomen och hungern. De ska garantera utbildning, tillgång till rent vatten och billig och ren energi till alla. De lovar att minska klyftor, öka jämställdhet, förbättra biologisk mångfald och agera för att bromsa klimatförändringarna. Världen ska utvecklas på ett hållbart sätt och bli en mer fredlig plats.

I bland kallas målen för "de nya millenniemålen", ett sätt att beskriva att de ersätter de mål som FN beslutade om år 2000 och som ska vara uppfyllda i år. Men egentligen är det extremt missvisande – ungefär som att kalla Zlatan Ibrahimovic den nya Kenneth Andersson. Det gör liksom inte riktigt Zlatan, eller de globala målen, rättvisa.

Millenniemålen, som uppfyllts på vissa områden men på långt ifrån alla, fokuserade mest på områden som hälsa, utbildning och fattigdom. De globala målen innefattar, som synes ovan, betydligt mer än så.

Och viktigast av allt: medan millenniemålen fokuserade på världens fattiga länder, handlar de globala målen om oss alla. Som regeringscheferna skriver: "Målen är universella och involverar hela världen, utvecklade länder och utvecklingsländer sida vid sida".

Ett stort problem med millenniemålen har också varit finansieringen. Men FN har lärt av sitt misstag. Som Ericssons vd Hans Vestberg är inne på, har världens företag varit en del i processen från ett mycket tidigt stadium. För att uppfylla målen behövs nämligen 3 300–4 500 miljarder dollar – motsvarande ofattbara 28 000–38 000 miljarder kronor – om året, enligt FN:s handelsorgan Unctad. De summorna är omöjliga att nå utan privata pengar och FN har jobbat hårt för att få investerare och företag att se affärsmöjligheter i målen. Många storföretag, exempelvis Ericsson och Unilever, är också starkt drivande i sammanhanget.

Annons
Annons

Ericssons vd Hans Vestberg.

Foto: Jonas Fredén/TTBild 1 av 2

Richard Curtis ska leda FN:s marknadsföringskampanj.

Foto: Gregorio Borgia/APBild 2 av 2
Ericssons vd Hans Vestberg.
Ericssons vd Hans Vestberg. Foto: Jonas Fredén/TT

Kanske skakar du på huvudet vid det här laget, och tänker att FN har ramlat och slagit huvudet någonstans. Och visst, målen är makalöst ambitiösa. De har också kritiserats för att vara alltför allomfattande och vaga.

Men samtidigt tar de faktiskt fasta på en utveckling som redan sker, även om det – som Hans Rosling ofta påpekar – har gått under radarn i många av världens medier. Den extrema fattigdomen i världen har halverats på 15 år. Tillgången till utbildning ökar, barnadödligheten minskar. Listan på positiva trender kan göras lång.

Samtidigt tar FN också till ett nytt grepp för att se till att målen faktiskt uppnås. I samband med att de klubbades i går, drog de igång världens genom tiderna största marknadsföringskampanj. Syftet: att informera alla världens människor om vad deras regeringar just har lovat.

Mannen som ska leda kampanjen är Richard Curtis - den brittiska komiker som tillsammans med Rowan Atkinson skapade karaktären Mr Bean. Curtis var dessutom manusförfattare till bland annat Fyra bröllop och en begravning, Love Actually och Bridget Jones dagbok.

Men när det gäller de nya globala målen, är Richard Curtis allt annat än skämtsam.

Richard Curtis ska leda FN:s marknadsföringskampanj.
Richard Curtis ska leda FN:s marknadsföringskampanj. Foto: Gregorio Borgia/AP

Du kan inte kämpa för dina rättigheter om du inte vet vad de är.

”Du kan inte kämpa för dina rättigheter om du inte vet vad de är. Och det här är faktiskt en sorts lista på globala rättigheter”, sade han vid en presskonferens nyligen.

Så räkna med att höra mycket om de globala målen framöver. Enligt Curtis ska 7 miljarder människor nås inom 7 dagar. Informationen ska spridas genom allt från skolor och kyrkor till radio, tv och internet.

Och vem vet – kanske kan de till och med bli mer berömda än Zlatan.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons