Annons

SvD teståkte – följ med ner i Citybanan

Pendeltågsresenärer får snart ett tillskott. Sommaren 2017 väntas Citybanan vara klar. SvD åkte med när sträckan testkördes första gången.

Under strecket
Publicerad

Citybanan är sex kilometer lång och sträcker sig mellan Tomteboda och Stockholms Södra. 2017 väntas banan vara tillgänglig för resenärer.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 4

Infrastrukturministern Anna Johansson (S) var en av resenärerna.

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 4

Byggarbetet längst banan är nästan klart, men det återstår fortfarande arbete runtomkring innan den nya sträckan kan bli tillgänglig för resenärer. Här arbetas det med att få till rulltrapporna som kommer ta folk från Citybanan till tunnelbanans tre olika linjer.

Foto: Lars PehrsonBild 3 av 4

Här en ett konstverk från hållplatsen vid Stockholm City. Flera olika konstnärer kommer att pryda väggar längst Citybanan.

Foto: Lars PehrsonBild 4 av 4

Citybanan är sex kilometer lång och sträcker sig mellan Tomteboda och Stockholms Södra. 2017 väntas banan vara tillgänglig för resenärer.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Följ med ner i Citybanan

En liten dieseldriven motorvagn tog för första gången med resenärer på en testkörning längst Citybanan i Stockholm. En av resenärerna var trafiklandstingsrådet i Stockholm, Kristoffer Tamsons (M), som också är ordförande för SL.

– Citybanan är en viktig pusselbit för att utveckla pendeltågstrafiken i Stockholm. Det är en av våra stora satsningar och som politiker har pratat om i decennier, säger han.

Citybanan är sex kilometer lång och sträcker sig mellan Tomteboda och Stockholms Södra. 2017 väntas banan vara tillgänglig för resenärer.
Citybanan är sex kilometer lång och sträcker sig mellan Tomteboda och Stockholms Södra. 2017 väntas banan vara tillgänglig för resenärer. Foto: Lars Pehrson

Projektet Citybanan påbörjades 2006, och själva bygget startade 2009. Byggarbetet är i dag i stort sett klart och planen är att den nya pendelsträckan ska vara tillgänglig för resenärer sommaren 2017. Det kommer då finnas två nya stationer – Odenplan och Stockholm City, med fem minuters resväg mellan Odenplan och Söder.

Annons
Annons

Infrastrukturministern Anna Johansson (S) var en av resenärerna.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 3

Byggarbetet längst banan är nästan klart, men det återstår fortfarande arbete runtomkring innan den nya sträckan kan bli tillgänglig för resenärer. Här arbetas det med att få till rulltrapporna som kommer ta folk från Citybanan till tunnelbanans tre olika linjer.

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 3

Här en ett konstverk från hållplatsen vid Stockholm City. Flera olika konstnärer kommer att pryda väggar längst Citybanan.

Foto: Lars PehrsonBild 3 av 3

För att minska förseningar i trafiken – pendeltågstrafiken väntas öka när Citybanan blir klar – har landstinget i Stockholm och SL köpt in 46 nya pendeltåg som är anpassade efter den nya sträckan.

– Detta för att tågen ska bli mer punktliga, få fler avgångar, mindre störningar, och vara snabbare, säger Tamsons.

Det är dock inte tillräckligt för att helt få bort trafikstörningar, menar trafiklandstingsrådet.

– Vi har sett att 9 av 10 brister inte är SL och landstingets fel utan staten och Trafikverket. Järnvägen måste utvecklas helt enkelt.

Infrastrukturministern Anna Johansson (S) var en av resenärerna.
Infrastrukturministern Anna Johansson (S) var en av resenärerna. Foto: Lars Pehrson

Regeringen har i sin budget satsat 1,2 miljarder på ökat underhåll i främst storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö – för att förbättra tågtrafiken i Sverige.

– Det är en jätteviktig satsning för att en stor del av den svenska tågtrafiken påverkas av störningar i trafiken i bland annat Stockholm och därför är det viktigt att den fungerar, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Byggarbetet längst banan är nästan klart, men det återstår fortfarande arbete runtomkring innan den nya sträckan kan bli tillgänglig för resenärer. Här arbetas det med att få till rulltrapporna som kommer ta folk från Citybanan till tunnelbanans tre olika linjer.
Byggarbetet längst banan är nästan klart, men det återstår fortfarande arbete runtomkring innan den nya sträckan kan bli tillgänglig för resenärer. Här arbetas det med att få till rulltrapporna som kommer ta folk från Citybanan till tunnelbanans tre olika linjer. Foto: Lars Pehrson
Här en ett konstverk från hållplatsen vid Stockholm City. Flera olika konstnärer kommer att pryda väggar längst Citybanan.
Här en ett konstverk från hållplatsen vid Stockholm City. Flera olika konstnärer kommer att pryda väggar längst Citybanan. Foto: Lars Pehrson
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons