Annons
Aktieanalys

Daniel Zetterberg:Följ med på Paradox rymdresa

När SvD Börsplus för två veckor sedan analyserade Paradox så vilade vi på hanen och gav inget råd beträffande börsnoteringen. Det är inget vi ångrar. Nu vet vi att det storslagna rymdstrategispelet Stellaris blev en succé vid lanseringen den 9 maj. Det är fullt möjligt att 2016 blir ännu bättre än 2015. Risken är hög och priset likaså men vi landar i att aktien är värd att teckna.

Under strecket
Publicerad

Stellaris.

Bild 1 av 2

Grafiken visar sökintresset på Google för ett urval av Paradox spel.

Foto: Börsplus/Google TrendsBild 2 av 2

Stellaris.

Bild 1 av 1
Stellaris.
Stellaris.

Datorspelsutvecklaren och förläggaren Paradox ska in på börsen till den saftiga värderingen 3,5 miljarder kronor. Vi skrev en inledande grundlig analys av bolaget för knappt två veckor sedan men valde att lägga band på avtryckarfingret. Detta eftersom årets viktigaste spelrelease för Paradox var förlagd mitt under teckningsperioden, och varför tacka nej till extra information?

Nu har rymdstrategispelet Stellaris släppts och vd Fredrik Wester kan stoltsera med nytt Paradox-rekord i förstadygnsintäkter. Fler än 200 000 upplagor såldes redan inom 24 timmar efter release. En siffra som fortsätter att öka stadigt. Enligt Steamspy, där siffrorna har lite fördröjning, är det nu 340 000 personer som äger spelet.

Stellaris har överlag mottagits väl. På Steam, den digitala speldistributionsplattform där en stor mängd av Paradox spel säljs, är 90 procent av betygen positiva till spelet. Flertalet spelkritiker och andra bedömare ligger kring 70-90 procent.

Annons
Annons

Grafiken visar sökintresset på Google för ett urval av Paradox spel.

Foto: Börsplus/Google TrendsBild 1 av 1

Men kritik saknas inte. Bland annat har det påpekats att spelet tenderar att bli lite innehållslöst och repetitivt under mitten av en spelomgång. Även den artificiella intelligensen och användargränssnittet har fått en del kritik. Här räknar Paradox med att det kommer behövas ytterligare utvecklingsarbete under de närmsta månaderna. Det arbetet kommer spelarna till godo i form av gratisuppdateringar som förhoppningsvis tar råder bot på de problem som påpekats. Den här typen av justeringar efter att ett spel har släppts är relativt vanliga och inget oroväckande i sig. Tvärtom visar Paradox att man tar ansvar för de som valt att spendera pengar på deras produkt (vilket givetvis är avgörande om Paradox ska kunna fortsätta tjäna pengar på spelet).

Varför tror vi då att Stellaris är så betydelsefullt för Paradox?

En del i Paradox strategi är just att skapa en trogen kundbas som vill köpa uppföljare, expansioner och andra tillägg till spelen. Det är produkter som Paradox kan sälja utan att plöja ner allt för mycket utvecklingsresurser efter ett spels initiala lansering. Historiskt har Paradox varit skickliga på att upprätthålla intresset för deras produkter vilket vi försökt visa i grafiken nedan.

Grafiken visar sökintresset på Google för ett urval av Paradox spel.
Grafiken visar sökintresset på Google för ett urval av Paradox spel. Foto: Börsplus/Google Trends
Annons
Annons

Den uppmärksamme noterar ett flertal saker. Dels har Paradox bibehållit, eller kanske till och med svagt ökat, intresset för deras tidigare spel Europa Universalis IV och Crusader Kings II även efter lansering. Det är extremt starkt och säger något om karaktären både på spelen och på spelarna. Man ser också att Cities: Skylines hade en kraftig peak som svalnade av i ett mer ljummet, men ändå relativt högt, intresse. Frågan är vart intresset för Stellaris kommer att landa?

Jämför man Stellaris med Cities: Skylines tycker vi det finns anledning att tro att Cities var en succé av mer tillfällig karaktär. Vi tror absolut att Paradox kommer att kunna tjäna en del pengar på spelserien framöver med nya expansioner och kanske någon uppföljare tids nog. Men spelet är mindre komplext och spelarna lägger i genomsnitt ned avsevärt mycket mindre tid på Cities än på Paradox övriga storsäljare. Här tror vi att Stellaris ligger betydligt närmre Europa Universalis och Crusader Kings i termer av komplexitet och långvarigt intresse. Stellaris kan med andra ord vara början på en ny följetong som Paradox kommer att tjäna pengar på under lång tid framöver. Och utan att behöva betala någon royalty till tredjepartsutvecklare som i fallet Cities.

Jämfört med vår ursprungliga analys av Paradox skruvar vi nu upp förväntningarna på Stellaris från 1 miljon exemplar till 1,3 miljoner. Det skulle kunna innebära ett rörelseresultat bortåt 250 Mkr för 2016.

Det är alltså fullt möjligt att 2016 matchar eller går om rekordvinsten från 2015. Det trodde vi inte för två veckor sedan.

Annons
Annons

**På kort sikt **ser det med andra ord riktigt bra ut för Paradox vinstutveckling.

På medellång sikt är läget mer oklart. Vid någon punkt kommer Paradox ha ett mellanår och då kan vinsten falla rejält.

**På lång sikt ** tar vi fasta på att Paradox på kort tid har adderat två stora titlar till sin repertoar. Dessa kommer varaktigt öka antalet aktiva spelare i bolagets universum av datorspel. Antalet ”fans”, som Paradox så blygsamt kallar sina anhängare, kommer troligen vara fler om tre år än idag. Därefter måste man lita på Paradox förmåga att kapitalisera på detta och att komma med nya lyckade spelsläpp.

De 100 Mkr som bjöds ut på crowdfunding-plattformen Pepins gick åt som smör. Kvar är drygt 400 Mkr som erbjuds genom Avanza. Prislappen är hög men vi lutar åt att ansluta oss till ”fansen” och rekommenderar att man tecknar Paradox.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons