Annons

Brutal ”Tolvskillingsoperan” storsatsning i nytt samarbete

Folkoperans konstnärliga ledare Mellika Melouani Melani öppnar dörren för Kulturhuset Stadsteaterns teaterchef Anna Takanen. Fyra samproduktioner ska iscensättas under drygt ett år, varav ”Tolvskillingsoperan” är den största satsningen.
Folkoperans konstnärliga ledare Mellika Melouani Melani öppnar dörren för Kulturhuset Stadsteaterns teaterchef Anna Takanen. Fyra samproduktioner ska iscensättas under drygt ett år, varav ”Tolvskillingsoperan” är den största satsningen. Foto: Malin Hoelstad

En nyöversatt och brutal ”Tolvskillingsoperan” som gör verklighet av Brechts och Weills unika kombination av teater och opera – det är den stora satsningen när Kulturhuset Stadsteatern och Folkoperan slår sina påsar ihop nästa år. På tisdag presenteras hela repertoaren inför Stadsteaterns ”exil”.

Under strecket
Publicerad

”Skådespelarna är tända på att få vara här. Många är ju musikaliska och goda sångare”, säger Anna Takanen som ska ambulera mellan de olika teatrarna under året utanför Kulturhuset och ibland dela kontor med Mellika Melouani Melani.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 2

Mellika Melouani Melani och Anna Takanen vill båda stå för en folkteater med låga trösklar men höga ambitioner. ”Vi har samtalat i femton år om hur man kan utveckla scenkonsten”, säger de.

Foto: Malin HoelstadBild 2 av 2

– Det här ska bli en ”Tolvskillingsoperan” som tar fram operans roll i verket men där vi också slänger in skiten, våldet, dödandet och den brutala verkligheten – back to Brecht på riktig.

Det säger Folkoperans konstnärliga ledare Mellika Melouani Melani, som ska regissera uppsättningen och ser den som en självkritisk reflektion över scenkonstens roll att verka för ”det goda” i en sårig samtid där till och med empati kan bli ett slags handelsvara.

– Om Brecht hade suttit på första raden här så skulle han nog ha jublat, säger Kulturhuset Stadsteaterns teaterchef Anna Takanen.

De talar nästan i mun på varandra när de på plats i Folkoperans blåklädda salong entusiastiskt berättar för SvD om nästa års stora samproduktion. Totalt görs här fyra olika samarbeten som även blir ett slags forskning i vad som kan utvecklas för framtiden när skådespelare möter musikens värld.

Medan kartongerna packas inne på Kulturhuset vid Sergels torg inför den stora renoveringen – återinflyttningen är planerad till hösten 2020 när Stockholms stadsteater fyller 60 år – gör ett gäng tekniker från teatern studiebesök på Folkoperan när SvD är där.

Annons
Annons

”Skådespelarna är tända på att få vara här. Många är ju musikaliska och goda sångare”, säger Anna Takanen som ska ambulera mellan de olika teatrarna under året utanför Kulturhuset och ibland dela kontor med Mellika Melouani Melani.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Musikaler har länge varit en del av Kulturhuset Stadsteaterns utbud och visat att teatern har en rad begåvade sångare. Fredrik Lycke, Lennart Jähkel, Peter Gardiner och Maja Rung är några av dem som ska vara med i ”Tolvskillingsoperan”. Inför premiären den 11 september 2019 gör Magnus Lindman en helt ny översättning som, enligt Mellika Melouani Melani, äntligen ska återge det uppstudsiga tilltal som Brecht och Weill tänkte sig i depressionens Tyskland 1928. Många av sångerna blev folkkära och hamnade på Tysktoppen, påpekar Anna Takanen.

Hon och Mellika Melouani Melani har en pågående dialog sedan 15 år tillbaka – de har arbetat ihop i både Göteborg och Stockholm. Båda talar om sina nuvarande respektive teatrar som en folkteater, med låga trösklar och angelägna ämnen. Samtidigt har Folkoperan gjort uppmärksammade experimentella uppsättningar.

”Skådespelarna är tända på att få vara här. Många är ju musikaliska och goda sångare”, säger Anna Takanen som ska ambulera mellan de olika teatrarna under året utanför Kulturhuset och ibland dela kontor med Mellika Melouani Melani.
”Skådespelarna är tända på att få vara här. Många är ju musikaliska och goda sångare”, säger Anna Takanen som ska ambulera mellan de olika teatrarna under året utanför Kulturhuset och ibland dela kontor med Mellika Melouani Melani. Foto: Malin Hoelstad

Den första samproduktionen i den andan blir ”Skapelsen” av Haydn, ett konsertant verk i ett koncept för skådespelare som får premiär den 6 april. Våren 2020 iscensätts ytterligare två konsertanta verk med kända skådespelare.

Kostnaderna för produktionerna ska delas. Samarbetet är också ett möte mellan två olika slags arbetsplatser, där Folkoperans konstnärliga personal är projektanställd medan Kulturhuset Stadsteatern har både fast anställda och frilansare.

Annons
Annons

Mellika Melouani Melani och Anna Takanen vill båda stå för en folkteater med låga trösklar men höga ambitioner. ”Vi har samtalat i femton år om hur man kan utveckla scenkonsten”, säger de.

Foto: Malin HoelstadBild 1 av 1

– Året utan Kulturhuset kommer att innebära färre arbetstillfällen för skådespelare och mindre grad av självfinansiering för teatern då vi räknar med en total publiksiffra på cirka 100 000 istället för uppåt 300 000. Vissa utsålda produktioner måste lägga ner när huset stänger, men flera hänger med i flytten, säger Anna Takanen.

Dansens hus hyr ut sin stora scen till ”Shakespeare in love” från mitten av april. Inom dansvärlden finns kritik mot att teatern tar plats i ”deras” hus då Stockholm har så få dansscener. Dansens hus har dessutom ett nationellt uppdrag. Anna Takanen har förståelse för kritiken, men säger att det ändå är skattebetalarnas pengar som disponeras om. Och Dansens hus ledning välkomnar Stadsteatern som hyresgäst.

På Årsta teater ska Takanen själv spela sin rosade monolog ”Bang”, som sedan går vidare till Vällingby. Årstas folkhemska 1950-talsmiljö blir också ram för iscensättningen av Elena Ferrantes bästsäljare ”Min fantastiska väninna” med Maja Rung och Ruth Vega Fernandez.

– Jag läste böckerna och blev förtjust i dem. Dessutom innebär det kvinnor i huvudrollerna vilket jag vill verka för, säger Anna Takanen.

På Teater Giljotin görs fyra samproduktioner under våren, först ut är Jean Genets ”Jungfruleken” i regi av Richard Turpin. Därpå kommer den brittiska eko-thrillern ”Barnet” i regi av Stefan Metz, nyskrivna ”Tiggarna” av Mia Törnqvist och ”Backstage”, ett metoo-drama bakom kulisserna som Kia Berglund sätter upp.

Även Nationalmuseum, som just genomgått en renoveringstransformation, öppnar dörrarna för Thalias uttolkare: där ska Ann Petrén och Robert Fux visa konst på sitt eget vis.

– Det är ett äventyr att flytta ut, vissa saker går förlorade, andra ger nya möjligheter. Jag hoppas att publiken följer med oss. Som Brecht sa: ”Konsten är en lyx som människan behöver”, säger Anna Takanen.

Fotnot: Nästa höst stängs även Dramaten för renovering, liksom Göteborgs stadsteater.

Mellika Melouani Melani och Anna Takanen vill båda stå för en folkteater med låga trösklar men höga ambitioner.  ”Vi har samtalat i femton år om hur man kan utveckla scenkonsten”, säger de.
Mellika Melouani Melani och Anna Takanen vill båda stå för en folkteater med låga trösklar men höga ambitioner. ”Vi har samtalat i femton år om hur man kan utveckla scenkonsten”, säger de. Foto: Malin Hoelstad
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons