Annons

Folksam ber om ursäkt – men kräver 150 000 kronor

Folksam kommer att utreda det företag som lurade 73-åriga Lena att köpa en försäkring hon inte behövde.

Företaget kan ha brutit mot lagen när man förfalskade dokument som Lena skrivit under, men det hindrar inte att Folksam kräver att hon betalar en avgift på 150 000 kronor för att få avsluta sin försäkring.

Under strecket
Publicerad
Foto: Janerik Henriksson/TTBild 1 av 1
Foto: Janerik Henriksson/TTBild 1 av 1
Foto: Janerik Henriksson/TT

”Som ett kundägt företag är det ett självklart val att erbjuda kunderna den extra service och trygghet som Kundombudsmannen ger.”

På sin hemsida beskriver Folksam hur missnöjda kunder kan få hjälp. Men för Lena, 73, finns ingen sådan möjlighet. Hon har nämligen köpt sina försäkringar i Folksam via säljföretaget Svensk Fondpartner.

Är det som står i artikeln sant ska vi vidta kraftfulla åtgärder.

Som SvD berättat tidigare lurades Lena att köpa en livförsäkring, trots att hon saknar efterlevande. Hon belånade också sitt hus för att sedan placera summan i en kapitalförsäkring. Men lånet på fyra miljoner var betydligt större än vad Lena hade behövt, och Svensk Fondpartner berättade aldrig om riskerna med placeringen. Nu oroar sig Lena för att tvingas sälja sitt hus, då summan i försäkringen har krympt betydligt. För att avsluta försäkringen i år måste hon dock betala en avgift på 150 000 kronor till Folksam.

Annons
Annons

Samtidigt har det framkommit att Svensk Fondpartner har förfalskat dokument som bär Lenas underskrift. Genom detta dolde säljföretaget att Folksam betalade 217 440 kronor i provision till dem.

Folksam fick i juni vetskap om Svensk Fondpartners agerande, men vidtog då inga åtgärder. Först efter SvD:s artikel har Folksam startat en granskning av sin samarbetspartner. Lena Högfeldt, chef för Affär Finans hos Folksam, beklagar att det dröjt.

– Om det är så att man i efterhand har tillfört information i underlaget kan det vara brottsligt. Här har vi brustit i våra rutiner, det ber vi om ursäkt för, säger hon.

Lena Högfeldt vet inte hur många som idag är kund hos Folksam genom Svensk Fondpartner. Men de blir i alla fall inte fler till antalet, eftersom Folksam inte längre erbjuder den typ av försäkring som Lena köpte, kallad Seniorkapital.

Kommer ni att fortsätta att samarbeta med Svensk Fondpartner?

– Vi behöver göra en ordentlig utredning och utifrån det fatta ett beslut. Är det som står i artikeln sant ska vi vidta kraftfulla åtgärder.

Men även om Svensk Fondpartner har brutit mot reglerna kan Folksam inte låta Lena avsluta sin försäkring gratis. Hon måste istället vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Om Svensk Fondpartner fälls där, finns en möjlighet att Lena slipper att betala avgiften.

Eventuella fel har begåtts av Svensk Fondpartner, inte Folksam. Därför måste processen se ut på detta vis, menar Lena Högfeldt.

Är inte Lena kund även hos Folksam?
– Absolut, vi ser henne som vår kund. Vi engagerar oss jättemycket i våra kunder. Vårt uppdrag är att se till att våra kunder får så bra pension som möjligt. Men detta gäller ett klagomål på själva rådgivningen.

Annons
Annons

När Lena i maj först vände sig till Folksam fick hon via mail svaret att ett möte ”inte kommer att vara aktuellt”. Istället hänvisade Folksam till Svensk Fondpartner. Detta var korrekt, säger Lena Högfeldt, men hon beklagar den hårda formuleringen. Ett möte med Folksam kan nämligen visst bli aktuellt – men först efter att kunden har försökt få hjälp via säljföretaget.

Senare fick Lena också träffa Folksam. Då beskrev man, enligt Lena Högfeldt, ”precis vilka steg hon har att ta.”

– Vi har inte bedömt att vi behöver göra något ytterligare, säger Lena Högfeldt.

Kunden Lena har gjort som Folksam rekommenderat och lämnat in ett klagomål till Svensk Fondpartner. I ett svar erkänner företaget att man har förfalskat dokument, men kallar det för ett ”administrativt misstag”. Svensk Fondpartner gör också ett uppseendeväckande påstående angående storleken på Lenas lån.

Enligt Svensk Fondpartner krävde SBAB att kunden tog ett lån på minst tre miljoner. Kan det stämma?

– SBAB har inte haft ett minimibelopp, däremot ett maximibelopp, säger Lena Högfeldt.

Vilket ansvar har Folksam för att ni samarbetar med ett företag som påstår sådana saker?

– Vi har ansvar att se till att vi samarbetar med bra försäkringsförmedlare. Vi har rutiner för att följa upp hur de sköter sig.

Men när ett företag inte sköter sig får kunden ta smällen?

– Det finns en process för att reda ut detta, vi måste följa den, upprepar Lena Högfeldt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons