Annons

Fonderna som satsar på åldrande befolkning

Kryssningar, motorcyklar och vårdtjänster. Det är några exempel på sådant som efterfrågas av "den gyllene generationen". Här är fonderna som investerar i en åldrande befolkning.

Under strecket
Publicerad
Foto: Staffan Löwstedt / SvDBild 1 av 2

Skyltfönster med ung modell.

Foto: Hasse Holmberg / TTBild 2 av 2
Foto: Staffan Löwstedt / SvDBild 1 av 1
Foto: Staffan Löwstedt / SvD

Köparen av en Mercedes S-klass är i snitt 62 år gammal. Kvinnor mellan 50 och 60 år lägger tre gånger så mycket pengar på kosmetika som kvinnor mellan 20 och 30 år.

Världens befolkning blir allt äldre, och det är inte bara efterfrågan på läkemedel och hälsovårdsprodukter som ökar. Detta är något som aktiefonden Golden Age som banken Lombard Odier står bakom, satsar på. Fonden som har funnits sedan 2009 investerar i den åldrande befolkningen och deras allt aktivare livsstil.

– Den här gruppen är väldigt köpstark. Företag som kan sälja produkter och tjänster till dem, har möjlighet att växa snabbare än marknaden i helhet. Därför bör också fonden gå bättre än marknaden i helhet, och det har den också gjort, säger Johan Utterman, fondförvaltare på Lombard Odier som står bakom fonden Golden Age, till SvD Näringsliv.

Annons
Annons

Skyltfönster med ung modell.

Foto: Hasse Holmberg / TTBild 1 av 1

Banken är en schweizisk och en av världens äldsta. Men på den svenska fondmarknaden är de nya. Johan Utterman jobbar i vanliga fall i Zürich, men är på tillfälligt besök i Stockholm för att marknadsföra bankens fonder.

Och Lombard Odier är inte de enda som satsar på ”den gyllene generationen”. Den franska fondbolaget CPR har en ”silver age” fond med liknande strategi, fast enbart fokus på Europa.

Fondjätten Fidelity och deras fond ”Global Demographics” är en annan konkurrent, som även de satsar på företag som drar nytta av demografiska förändringar.

– Vi var pionjärer på området. Men det har dykt upp några konkurrenter de senaste åren, säger Johan Utterman.

Varför ska man tro på er strategi och inte välja till exempel en bredare globalfond i stället?

– Många aktiva fonder går sämre än marknaden, på grund av kostnader. De har inte kommit på hur de ska bete sig för att prestera en avkastning som är bättre. Vi har gjort det med vår strategi. Vi hittar bolag som har en stabil och hållbar tillväxt. Dessutom är tillväxten i dessa bolag ganska oberoende av hur ekonomin rör sig i helhet. Våra bolag är ofta framgångsrika år efter år.

År 2050 väntas var fjärde svensk vara 65 år eller äldre. Och samma trend syns i många länder. De senaste 30 åren har världens befolkning fördubblats. Under samma period har andelen som är över 80 år blivit tjugo gånger fler.

Världens befolkning blir inte bara äldre. Allt fler arbetar längre och är aktiva längre upp i åldrarna. Det innebär att investerare som vill satsa på denna så kallade ”gyllene generation” bör tänka bredare, och inte bara satsa på hälso- och sjukvårdssektorn.

Den generation av ”baby boomers” födda efter andra världskriget har genomlevt flera perioder av stark börsutveckling och dessutom sett fastighetspriserna stiga i hög takt. Dessutom har de ofta rejäla pensioner. Detta sammantaget medför att allt fler i den äldre generationen kommer kunna välja en exklusiv livsstil, spår Lombard Odier.

Skyltfönster med ung modell.
Skyltfönster med ung modell. Foto: Hasse Holmberg / TT
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons