Annons

Lydia Wålsten:Fontänorgasm är inget public service-uppdrag

Bild ur minidokumentären
Bild ur minidokumentären Foto: SVT

Det heter att ett brett programutbud säkrar ett brett stöd för public service. Men även den principen har sin yttre gräns. Kanske går den vid fontänorgasm.

Under strecket
Publicerad

Claes Elfsberg kallades Mr Rapport när han i veckan debatterade public service i SVT:s Opinion Live. Elfsberg argumenterade för ett brett utbud i kontrast till KD:s linje att public service-tablån borde rensas från krimskrams.

”En stark public service gör att de andra kanalerna blir bättre, för att konkurrens fungerar på det sättet”, menade Elfsberg. Men det är just ur konkurrensperspektiv som public service är problematiskt.

Genom att SVT och SR inte behöver ta hänsyn till annonsintäkter har de andra spelregler, exempelvis för sociala medier. När kommersiella aktörer måste driva trafik till sina sidor för att få annonspengar och prenumeranter, kan SVT och SR smaska på med text och film direkt på Facebook. De springer loppet med orättvist försprång.

Detta är känt, och i det nya sändningstillståndet skulle man råda bot på problemet. Public service-bolagen skulle använda sociala medier med försiktighet. Men regeringen definierade inte vad försiktighet var.

Frågan om public service-bolagens roll på mediemarknaden är seriös och komplex. Trots det diskuteras frågan binärt, som att vi står på randen till att avskaffa public service. Det är inte där vi befinner oss. Public service-idéen har ett mycket brett stöd. Däremot produceras det en hel del som är tveksamt, och många funderar på PS roll. I veckan har Granskningsnämnden tagit emot anmälningar för SVT Edit:s minidokumentär Orgasmgarantin (Aftonbladet 8/10). Dokumentären ska handla om hur kvinnor kan uppnå orgasm men framstår mest som ren reklam för en specifik sexleksak. På SVT Edits sida på Facebook läggs rikligt med klipp ut: ”Så fick jag en fontänorgasm”.

Annons
Annons

Det är svårt att tro att en guide till fontänorgasm inte skulle stå sig på marknaden. Dokumentären inleds också med klipp från när sexleksaken visas upp av influencers på Youtube. Visst har bredd ett värde för att locka en bred publik. Men även om man delar den synen, har den en yttre gräns.

Ett annat exempel är Svenska Nyheter, ett begåvat satirprogram som inte på något sätt kan anses vänstervridet. Men i det avsnitt man producerade nyligen om tandvård tog man fram en kampanjsida som skickade e-post till riksdagsledamöter för att tandvården ska ingå i den allmänna sjukvården. Inslaget skiljde sig från tidigare kampanjer. Då har man skämtat om Postnord, som varit ett slags nationell driftkucku, och uppmanat till organdonation, som de flesta anser är opolitiskt. Detta var ren partipolitik.

Kritik av public service har börjat betraktas som synonymt med att man springer mörka krafters ärenden. Det är en ohållbar princip att public service ska undgå kritik för att det kan utnyttjas av dem som vill så split i samhället. SR, SVT och UR lever trots allt numera av en obligatorisk avgift. Debatten är om något viktigare än tidigare.

Just därför var det irriterande när Claes Elfsberg sade att ”hela den här debatten är en icke-fråga”. Som att diskussionen är slut för att finansieringen är säkrad. Det är den inte.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons