Annons

Förbifarten försenad – och 3 miljarder dyrare

Infarten till Förbifart Stockholm vid Kungens kurva utanför Stockholm.
Infarten till Förbifart Stockholm vid Kungens kurva utanför Stockholm. Foto: Fredrik Persson/TT

Fyra år försenat och tre miljarder dyrare. Det blir konsekvensen för ett av Sveriges största vägbyggen, Förbifart Stockholm. Tunnelarbeten vid Lovön uppges som största anledning till problemen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Uppdraget att bygga Förbifarten, som genom Trafikverket har getts till flera olika entreprenörer, har kantats av problem. Det enskilt största problemet har varit tunnelarbeten på Lovön, där det italienska företaget Vianini Lavori hade uppdraget. Det uppger Sveriges Radios Ekot.

Men i våras hävdes avtalet. Då uppgavs brister i arbetsmiljön som huvudskäl.

Enligt Ekot har en ny entreprenör behövt sätta dit drygt 4 000 nya bergbultar i berget för att förstärka tunnlarna. Trafikverket vill inte kommentera siffrorna.

– Vi har en verksamhet som går med full fart. Men vi har en situation då vi i dag behöver göra andra bedömningar vad gäller tid och kostnad än vad vi gjorde när projektet startade, säger projektchefen för Förbifart Stockholm, Johan Brantmark på Trafikverket.

Förbifart Stockholm bildar en 18 kilometer lång underjordisk väg förbi Stockholm – från Kungens Kurva till Rotebro.

Projektet med Förbifarten började 2016 och planen var att den skulle stå klar för trafik 2026. Kostnaden har tidigare beräknats till 34,4 miljarder kronor. Slutnotan beräknas nu i stället hamna på 37,7 miljarder kronor och vägsträckningen, som ska avlasta Essingeleden, beräknas inte vara färdig förrän 2030.

– Alla stora projekt är förenade med risker. Och det är min uppgift att hela tiden berätta om vår bästa prognos, och det gör vi nu, säger Johan Brantmark.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons