Annons

Före Sälen var Sälen – med gengas till backen

På den här vägen i Sälenfjällen är Volvo XC70 med takbox det vanligaste färdmedlet i dag. Men när den här bilden togs i början av 1940-talet hade busstrafik precis ersatt skidor eller häst och släde som transportmedel till fjället.

Publicerad
På 1940-talet var det inte ovanligt att passagerare tog plats på taket på fjällresan. Den slingriga vägen och användandet av gengas gjorde att hastigheten inte var hög.
På 1940-talet var det inte ovanligt att passagerare tog plats på taket på fjällresan. Den slingriga vägen och användandet av gengas gjorde att hastigheten inte var hög. Foto: Curt Ewert

Bussen är en Volvo B11, en modell som skulle bli den sista massproducerade svenska bussen med motorhuv. Bussen tog normalt mellan 29 och 33 passagerare, men på G Larsson Busstrafiks turer mellan järnvägsstationen i Sälen och Högfjällshotellet var det vid den här tiden inte ovanligt att passagerare tog plats även på taket.

Det ser kanske farligare ut än det var, för resan gick i sakta mak. Dels var vägen upp till fjället slingrig, dels drog användningen av gengas som bränsle ner motoreffekten rejält. Baktill på bussen syns vedgasaggregatet som sannolikt är från Hesselman av storlek 55/10 med en Imbert härd. Vid gengas-kylaren i fronten har passagerarnas skidor bundits fast.

Curt Ewert hade en stor del i att Sälen blev en vinterturistort.

Annons

Volvo tillverkade kolgasaggregat för lastbilar och bussar, men dessa byttes ofta ut mot de mer lättskötta vedgasaggregaten. En vårdag i början av 1940-talet stod Curt Ewert på pass för att kunna ta en bild på en buss.

Det är ingen slump att bilden är tagen just här. Curt Ewert hade en stor del i att Sälen blev en vinterturistort. Han var också den som låg bakom att stugan till vänster flyttades upp till fjället och döptes till Sälenstugan. I dag är huset affär och museum över det som blev en av Sälens allra första skidanläggningar.

Annons
Annons
Annons

På 1940-talet var det inte ovanligt att passagerare tog plats på taket på fjällresan. Den slingriga vägen och användandet av gengas gjorde att hastigheten inte var hög.

Foto: Curt Ewert Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons