Annons

Janerik Larsson:Företagsamhetens självmål

In this July 10, 2019, file photo a woman looks at an electronic stock board showing Japan's Nikkei 225 index at a securities firm in Tokyo. More and more government and even some corporate bonds are trading at negative interest yields. The negative yield phenomenon, 87% of it in Europe and Japan, is above all sign of pessimism about the future
In this July 10, 2019, file photo a woman looks at an electronic stock board showing Japan's Nikkei 225 index at a securities firm in Tokyo. More and more government and even some corporate bonds are trading at negative interest yields. The negative yield phenomenon, 87% of it in Europe and Japan, is above all sign of pessimism about the future Foto: Eugene Hoshiko

I en samtid präglat av en inte minst i medierna varmt omhuldad framtidspessimism är det intressant att på Dagens Industris debattsida läsa ett helt annat budskap. Frågan är väl bara om det är för djärvt tänkt - eller bara för tidigt?

Under strecket
Publicerad

Det är kommunikationsföretaget Kreabs Sverigechef Bengt Ludvigsson som sätter ett stort frågetecken för mycket av näringslivets kommunikation idag:

På 1980-talet hade vi ingen aning om hur internet, smartphones och digitala tjänster skulle revolutionera världen några decennier senare.

Trots detta är vi mer pessimistiska än någonsin. I Demoskops senaste månadsmätning anser 62 procent av svenskarna att utvecklingen är på väg åt fel håll.

Till viss del speglar detta den dagsaktuella utvecklingen. Det rapporteras dagligen om dödsskjutningar, om ett växande klimathot och om att konjunkturen är på väg nedåt.

Men sannolikt finns också en djupare värderingsförskjutning. Det tycks som att den generella tron på framsteg sviktar.

Kanske är det inte så konstigt. Vi lever i en tid då de flesta politiska företrädare målar en mörk bild av samhällsutvecklingen.

I en sådan miljö behövs någon som kan höja blicken och påminna om våra långsiktiga förutsättningar. Vi har stått inför allvarliga utmaningar tidigare – och klarat av att hantera dessa.

Här finns en roll att fylla för det svenska näringslivet. Det finns mycket att berätta om hur nya innovationer kan lösa dagens och morgondagens problem. Dessvärre är det i dag alltför många företag och företagsorganisationer som i stället anpassar sin kommunikation till de mest pessimistiska tongångarna.

I princip dagligen skickar företag i bransch efter bransch ut pressmeddelanden som lyfter människors oro för framtiden.

Genom den här typen av kommunikation bidrar näringslivet till en statisk samhällssyn i stället för fortsatt tro på människans innovationsförmåga. Företagsamhet framstår då som ett problem i sig, vilket riskerar att leda till politiska beslut som försämrar förutsättningarna för företagen själva.

Näringslivets tonläge borde i stället vara konstruktivt och tekniktillvänt. Det går att vara seriös och ta utmaningarna på allvar och samtidigt vara optimistisk.

Undras om någon vågar ta fasta på den utmanande tanken.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons