Annons

Forskare: En potentiell global miljöbomb

Häpnadsväckande 90 procent av befolkningen i Afrika och Asien kommer att bo i städer 2050. Det är en potentiell global miljöbomb, varnar urbaniseringsforskaren Xuemei Bai. Nu uppmanar hon västvärlden att titta utanför sin egen bubbla.

– Miljöpolitiken i väst måste handla om hela världen, säger hon.

Under strecket
Publicerad

Urbaniseringsforskaren Xuemei Bai under Sverigebesöket.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 2

Luftföroreningar i Shanghai.

Foto: Eugene Hoshiko/APBild 2 av 2

Urbaniseringsforskaren Xuemei Bai under Sverigebesöket.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
Urbaniseringsforskaren Xuemei Bai under Sverigebesöket.
Urbaniseringsforskaren Xuemei Bai under Sverigebesöket. Foto: Tomas Oneborg

Urbaniseringen är ett av vår tids stora miljöproblem – och det växer snabbt i takt med att storstäderna växer. Sedan 1950 har andelen människor som bor i städer nästan fördubblats, till 55 procent. Enligt FN kommer nästan tre fjärdedelar av världens befolkning bo i städer år 2050. I Afrika och Asien kommer andelen att vara närmare 90 procent.

Den snabba tillväxten har medfört en rad hållbarhetsutmaningar som föroreningar, informella bosättningar och klimatpåverkan, för att nämna några.

Men här är de goda nyheterna: den snabba urbaniseringen är också en möjlig lösning på miljöproblemen. Forskaren Xuemei Bai, professor vid Australian National University, förklarar den paradoxen med att det inte är staden i sig det är fel på.

Annons
Annons

Luftföroreningar i Shanghai.

Foto: Eugene Hoshiko/APBild 1 av 1

Problemet är när en stad växer så snabbt att den är utom kontroll – eller att kontrollen uteblir av andra skäl.

Jättestäder som Lagos i Nigeria, Delhi i Indien och Shanghai i Kina är allt annat än hållbara.

– Allt annat lika är avtrycket mindre för människor som bor i städerna än på landsbygden, bland annat på grund att det krävs färre transporter när människor bor tätare, säger hon när SvD intervjuar henne på ett hotell i centrala Stockholm.

Hon besökte Sverige för att motta AB Volvos miljöpris, Volvo Environment Prize. Xuemei Bai är själv i allra högsta grad en storstadsmänniska.

Efter att ha bott i megastäderna Peking och Tokyo lever hon i dag vad hon kallar ett stillamt förortsliv i Australiens huvudstad Canberra.

– Jag har svårt att se mig själv boende långt ute på landsbygden, medger hon.

Luftföroreningar i Shanghai.
Luftföroreningar i Shanghai. Foto: Eugene Hoshiko/AP

Men samtidigt visar hennes forskning med all önskvärd tydlighet att jättestäder som Lagos i Nigeria, Delhi i Indien och Shanghai i Kina är allt annat än hållbara. Lagos har, till exempel, på bara två generationer vuxit från 200 000 invånare till 20 miljoner.

– Problemen uppstår när miljontals människor på kort tid flyttar till städerna, och då dessutom vill ha en högre levnadsstandard.

Miljontals människor som visserligen lever på en mindre yta, men med mycket högre levnadsstandard än på landsbygden, betyder också en mycket större belastning på miljön.

Annons
Annons

Luftföroreningarna i städer som Peking och Delhi är så svåra att det knappt går att vistas utomhus.

Resultatet är städer som i stället för ett bättre liv har gett sina invånare en miljö som knappt går att leva i.

– Luftföroreningarna i städer som Peking och Delhi är så svåra att det knappt går att vistas utomhus, och det har allvarliga hälsoeffekter, säger hon.

Xuemei Bai tar jättestaden Shenzhen i södra Kina som exempel. I staden bor 25 miljoner invånare, och inräknat storstadsregionen handlar det om över 100 miljoner människor.

– 1982 var Shenzhen bara en samling byar. På 35 år har stadens befolkning vuxit med 35 gånger. Även om Shenzhen är en relativt progressiv stad, där politikerna har försökt ha med ett hållbarhetstänkande i stadsplaneringen, är det svårt att hänga med när utvecklingen går så snabbt.

Problemet i jättestäderna i Asien och Afrika kan framstå som väldigt långt ifrån Sverige. Men Xuemei Bai menar att Pekings miljöproblem också är Sveriges.

– Allt hänger ihop, du kan inte sitta i Stockholm och säga att det är inte vårt problem. När du köper en vara kan du inte bara se till de lokala transporterna. Du måste också se till miljöpåverkan när den tillverkas.

Xuemei Bai har sagt att man måste betrakta städerna som ett komplext ekosystem, dominerat av människor och att de måste styras som sådana.

Vad menar du med det?

Det bor fler människor i slumområden i dag än någonsin tidigare i historien.

– Problemet är att besluten i städerna fattas i silos. En funktion tittar bara på transporter medan en annan bara tittar på parker och grönområden, när man i stället borde se till helheten.

Den snabba tillväxten skapar inte bara problem för miljön. Det bor fler människor i slumområden i dag än någonsin tidigare i historien.

– Den ekonomiska tillväxten inte hinner med. När det inte skapas nya jobb i samma takt som folk flyttar in så leder det till att allt fler i stället hamnar i slummen, säger Xuemei Bai.

Hur vanligt är det att politikerna när de måste välja, prioriterar snabb ekonomisk tillväxt före före hållbarhet?

– Det är ofta en utmaning att politikerna sätter den ekonomiska utvecklingen före miljöhänsyn. Även om landets regering försöker tänka på miljön så når det inte alltid ut i städerna. Är du lokalpolitiker tänker du ofta först på att folk ska ha jobb.

Men i grund och botten är ekonomi och hållbarhet inte motstridiga intressen, menar hon. Och där finns också potentialen i att omvandla urbaniseringen till en miljöhjälte.

– Det kostar inga jobb att satsar på miljövänlig energi. Det kan i stället leda till fler jobb.

Efter reklamen visas:
Klimatförnekarna
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons